Ze świadomością ograniczeń

Na koniec rozważmy najważniejsze z aspektów dobrych decyzji. Przede wszystkim, każdy podejmowany w procesach biznesowych wybór powinien być falsyfikowalny. Bez możliwości sprawdzenia, czy nasze działania i ich efekty były zgodne z założeniami, jakie przyjmowaliśmy w momencie podejmowania decyzji, zatracimy zdolność do uczenia się, a co za tym idzie - do budowania przewagi konkurencyjnej wynikającej z poprawy efektywności działań operacyjnych oraz konsekwentnego wdrażania strategii.

Nie możemy także zapominać o koszcie podjęcia decyzji. Ponoszone na podejmowanie decyzji koszty muszą być adekwatne do ich wagi oraz spodziewanych konsekwencji w przypadku podjęcia złej, nie wspartej informatycznie, decyzji. Należy wykonać analizę zysków i strat, aby podjąć właściwą decyzję o skali wdrożenia systemów BI dla wsparcia konkretnego punktu podejmowania decyzji.

Automatyzacjai indywidualizacja

Systemy Business Intelligence, zgodnie z przykładami zawartymi powyżej, pozwalają na podejmowanie dobrych decyzji. Wspierają proces biznesowy w jego kluczowych punktach i minimalizują ryzyko, jakie organizacja ponosi na poziomie operacyjnym i strategicznym.

Przyjrzyjmy się teraz samemu procesowi biznesowemu. Dzięki zastosowaniu rozwiązań BI do wsparcia punktów podejmowania decyzji, możemy wprowadzić wysoki stopień automatyzacji w realizacji procesów, usuwając punkty, gdzie konieczny jest udział pracowników. Pamiętajmy, że czynnik ludzki jest głównym aspektem powstawania ryzyka operacyjnego w kontekście podejmowanych decyzji i popełnianych błędów. Poprzez usunięcie konieczności udziału ludzi w procesach, możemy zwiększyć wolumen obsługiwanych decyzji, zmniejszyć ryzyko błędów i, co najważniejsze, zminimalizować koszty związane z operacyjną obsługą np. produktów bankowych. Jest to poważny krok w kierunku budowania przewagi konkurencyjnej.

W momencie wprowadzania automatyzacji i przy wzroście wolumenu bardzo prawdopodobnym jest, że podejście organizacji do klienta ulegnie generalizacji. Nie można do tego dopuścić. Od dawna już podejście indywidualne do każdego pozwalało na zbudowanie bardzo unikalnej i lojalnej relacji dostawca - klient. Jest ona kluczowa np. w sektorze telekomunikacyjnym, gdzie zmiana operatora jest bardzo łatwa. Lojalność klienta pozwala na długoterminowe planowanie rozbudowy jego wartości i posiadanego przez niego portfela produktów i usług.

Rozwiązania Business Intelligence automatyzują podejmowanie decyzji. Wspaniale odnajdują się w środowisku, gdzie funkcja celu jest złożona i wielokryterialna, nie boją się nawału ograniczeń i tysięcy zmiennych decyzyjnych. W praktyce oznacza to, że można tak przygotować rozwiązanie Business Intelligence, aby automatyzując proces biznesowy i zwiększając wolumen podejmowanych decyzji, zachować indywidualizm podejścia do klienta. Uzyskujemy to poprzez włączenie w proces analizy kompletu informacji o kliencie i historii kontaktów z nim.

Z punktu widzenia organizacji, procesy biznesowe wspierane lub wykorzystujące Business Intelligence to przede wszystkim procesy zorientowane strategicznie, a nie tylko taktycznie - decyzje podejmowane mogą być w szerszym kontekście informacyjnym, a co za tym idzie - zanalizowany może być wpływ konkretnego działania na zachowanie organizacji i spełnianie przez nią długoterminowych celów strategicznych. Dodatkowo podnoszą one dopuszczalną i akceptowalną przez organizację złożoność tych procesów, dając jednocześnie bezpieczeństwo ich realizacji. Gromadzona w narzędziach BI informacja pozwala na zdobycie przez organizację wiedzy pozwalającej na uczenie się oraz predykcję zmian wskaźników kluczowych dla jej oceny przez udziałowców.

Zdolność samooceny

Kluczem do zbudowania przewagi konkurencyjnej, poza dostarczaniem innowacji, jest minimalizacja marż i optymalizacja efektywności operacyjnej. Dzięki rozwiązaniom BI, wraz z zachowaniem indywidualnego podejścia do klienta, uzyskujemy wysoką automatyzację procesu i zmniejszenie kosztów obsługi zadań związanych z pozyskaniem i utrzymaniem klienta oraz obsługą produktów.

Bez rozwiązań Business Intelligence nie ma możliwości wprowadzenia do organizacji dodatkowego aspektu - zdolności do analizy własnej efektywności. Narzędzia BI pozwalają analizować trendy, przewidywać zmiany. Gromadząc i unifikując dane z wielu źródeł, umożliwiają analizę przekrojową poprzez linie biznesowe, departamenty, klientów i produkty, dając użytkownikom możliwość przechodzenia od agregatów wysokiego poziomu (np. wynik banku) do poziomu rentowności konkretnej transakcji. Dzięki rozwiązaniom Business Intelligence jest możliwe nie tylko stwierdzenie, gdzie w danej chwili znajduje się organizacja, ale także analiza, dokąd zmierza ona w swoim rozwoju. Kolejny krok to już tylko podejmowanie decyzji, gdzie organizacja chce się znaleźć.

Patryk Choroś jest odpowiedzialny za rozwój i prowadzenie projektów Business Intelligence w Grupie Kompetencyjnej Enterprise Performance Solution Infovide-Matrix.

1) Pierwszy raz określenie systemu Business Intelligence pojawiło się w IBM Journal, w październiku 1958 r., w opracowaniu: H. P. Luhn, "A Business Intelligence System",http://www.research.ibm.com/journal/rd/024/ibmrd0204H.pdf


TOP 200