Zdecyduje generacja Y
- Andrzej Maciejewski,
- 01.03.2011
7. Generacja Y jest zainteresowania otrzymywaniem porad zautomatyzowanych. 40% generacji Y wykorzystuje narzędzia PFM (Personal Financial Management), przede wszystkim oferowane przez ich banki w celu zarządzania wydatkami, spłaty zadłużenia czy maksymalizacji zysku z oszczędności długookresowych.
8. Kontakt wideo jest atrakcyjny. Blisko 40% generacji Y jest zainteresowanych kontaktem poprzez kanał wideo z doradcą, podczas gdy taką chęć deklaruje tylko 17% pokolenia wyżu powojennego.
9. Istotna jest wirtualna społeczność. Generacja Y czterokrotnie bardziej jest gotowa zadać pytanie na temat spraw finansowych na blogu czy forum.
10. Chętni do zmiany banków. 26% generacji Y jest zadowolone z usług obecnego banku, ale gotowe jednocześnie do jego zmiany. W pokoleniu wyżu powojennego to tylko 13%.
Porada na życzenie
Choć prezentowane badania dotyczą rynku amerykańskiego, pewne spostrzeżenia dotyczące przede wszystkim wykorzystania nowych technologii przez Generację Y są prawdziwie również w polskich realiach. Coraz więcej banków aktywnie działa w Internecie, prowadząc czynną interakcję z użytkownikami poprzez blogi, forum czy ankiety. Opisywane również na naszych łamach modernizacje systemów e-bankowości czy budowanie bankowości mobilnej odbyły się przy wykorzystaniu opinii użytkowników. Banki coraz chętniej także zaglądają na portale społecznościowe. Bardzo popularne stały się też internetowe serwisy porównujące produkty finansowe.
1. Budowa lub zakup narzędzia do zarządzania finansami osobistymi (PFM), które pomoże klientom uzyskać kontrolę. Należy rozważyć wdrożenie możliwości personalizowania porady finansowej z wykorzystaniem platformy internetowej, a także mobilnej, która pozwala na alerty w czasie rzeczywistym, umożliwia dostęp do informacji i podejmowanie decyzji.
2. Postępujące zbliżenie do klienta dzięki funkcjonalnościom wideo wysokiej rozdzielczości w placówce bankowej lub w domu. Wprowadzenie możliwości komunikacji z ekspertami finansowymi zlokalizowanymi w centrali poprzez kanał wideo w placówkach nastawionych na obsługę najzamożniejszych klientów lub właścicieli małych i średnich firm. Dla "zwykłych" klientów wprowadzenie możliwości uzyskania wideoporady z domu lub z poziomu urządzeń mobilnych, kiedy technologia odpowiednio się rozwinie i wzrośnie stopień ich wykorzystania.
3. Rozwój internetowych społeczności wokół usług finansowych. Miejsce, w którym można uzyskać porady zarówno od najbliższych, jak i przedstawicieli banku. Społeczność skupiona wokół wspólnego celu - lepszego zarządzania finansami.