Zdecyduje generacja Y
-
- Andrzej Maciejewski,
- 01.03.2011
Pokolenie osób wchodzących właśnie w dorosłe życie zmieni oblicze wielu branż, w tym także bankowości.


Jednolite relacje
Niezależnie od kanału kontaktu, klient powinien otrzymywać z banku spójne informacje.
I placówka, i komórka
Bankowy oddział i telefon komórkowy znajdują się na skrajnych biegunach możliwości kontaktu z bankiem. Każdy musi się dostosować do nowych wymagań klientów.
Konsultanci IBSG przebadali grupę ponad tysiąca respondentów w Stanach Zjednoczonych, w celu poznania ich aktualnych priorytetów finansowych, oczekiwań wobec usług bankowych, preferencji dotyczących kanałów kontaktu. Podczas gdy niedawny kryzys nadszarpnął finansowy byt wielu, zdecydowanie wzrosło wykorzystanie nowych technologii - np. wideo czy serwisy społecznościowe - w codziennym życiu. Trendy te dotyczą zarówno generacji Y, jak i generacji X - urodzonej dwie dekady wcześniej. Preferencje tychże zestawione są z preferencjami pokolenia urodzonego przed rokiem 60. XX wieku - powojennego wyżu i osób jeszcze starszych. Z przeprowadzonego badania autorzy wysnuli 10 powodów, dla których młodzi konsumenci zmienią bankowość detaliczną.
1. Najważniejsze wyzwania generacji Y. Obniżanie zadłużenia, zarządzanie wydatkami, edukacja finansowa należą do priorytetów młodszych konsumentów w erze pokryzysowej.
2. Generacja Y potrzebuje pomocy w zarządzaniu swoimi finansami. Ponad jedna trzecia generacji X oraz generacja Y uważa, że potrzebuje doradztwa w sprawach finansowych, podczas gdy tak samo uważa mniej niż 1/5 reprezentantów pokolenia wyżu powojennego.
3. Generacja Y otrzymuje porady finansowe od znajomych i rodziny, nie tylko od banków. Generacja Y trzykrotnie bardziej ceni sobie porady od znajomych i rodziny niż pokolenia wyżu powojennego.
4. Generacja Y docenia porady profesjonalnych doradców. Ponad jedna trzecia generacji Y woli posłuchać porady profesjonalnego doradcy niż kolegów, szukania samemu czy korzystania z automatycznych narzędzi do porównywania.
5. Banki są dobrze pozycjonowane. 85% generacji Y jest zadowolona lub bardzo zadowolona z obecnych usług finansowych.
6. Generacja Y to użytkownicy nowych technologii. Generacja Y i X zdecydowanie bardziej akceptuje nowe narzędzia online i kanały otrzymywania porad finansowych. Ponad połowa ma kamerę internetową w porównaniu do mniej niż 1/3 w boomers/silvers. Dodatkowo, 1/5 generacji Y odwiedza YouTube kilka razy dziennie (średnio pięć razy więcej niż starsze pokolenia), 97% pokolenia Y ma telefony komórkowe.