Zaprogramować samochód
-
- Piotr Waszczuk,
- 22.03.2011
W nowych autach systemy komputerowe odpowiadają za najważniejsze układy, diagnostykę, warstwę rozrywki, obsługę urządzeń zewnętrznych, nawigację i lokalizację, telefonię i usługi internetowe.

Z kolei wszelkie multimedialne funkcje elektroniki zamontowanej w samochodzie określa się mianem rozwiązań klasy Infotainment. Pod tą nazwą kryją się zarówno mechanizmy informacyjno-ostrzegawcze, jak i systemy typowo rozrywkowe. Nad rozwiązaniami klasy Infotainment dla jednego z niemieckich koncernów pracuje m.in. liczący 120 osób zespół deweloperów z polskiego oddziału firmy Tieto. "Obecnie zajmujemy się rozwojem warstwy aplikacji dla platformy multimedialnej luksusowych samochodów przeznaczonych na rynek niemiecki. Pierwsze samochody oparte na stworzonych przez nas rozwiązaniach pojawią się w sprzedaży najprawdopodobniej w 2013 roku" - zapowiada Daniel Jabłoński, kierownik działu Industrial R&D w firmie Tieto.
Presja jakości i czasu
"Dzisiaj system Infotainment to nie tylko odtwarzacz CV/DVD/mp3 zintegrowany z dużym wyświetlaczem, ale w rzeczywistości system zarządzający niemalże każdym aspektem działania samochodu" - podkreśla Daniel Jabłoński. Wobec tego oprogramowanie dla systemów samochodowych musi również spełniać rygorystyczne normy, m.in. na poziomie wykorzystywanej architektury oraz zastosowanych narzędzi. Nie ma tu miejsca na pomyłki. Systemy krytyczne dla życia ludzkiego wymuszają rygorystyczne podejście do procesu tworzenia oprogramowania.
"Proces tworzenia oprogramowania dla sektora motoryzacyjnego musi spełniać normy jakości zdefiniowane przez standard Automotive SPICE. Jednym z najistotniejszych elementów wpływających na organizację pracy jest nieprzesuwalny termin zakończenia produkcji oprogramowania.