Zajmowanie pola

W SAP SEM odchodzi się od wskaźników tradycyjnych, bazujących na zagregowanych danych z przeszłości (np. raporty o wynikach kwartalnych), na rzecz obserwowania bieżącej sytuacji. W jej ocenie pomagają dynamiczne symulacje (np. jest możliwe modelowanie nieliniowych relacji danego przedsiębiorstwa z rynkami czy firmami konkurencyjnymi - w tym przypadku korzysta się z danych archiwalnych). Tym zajmuje się moduł SAP BPS, który umożliwia integrację procesów planowania z systemami ERP (wyniki można przesyłać z powrotem do systemów ERP, gdzie odbywa się bardziej szczegółowe planowanie).

Zmiany na rynku

W dużych firmach, które korzystają z rozwiązań SAP R/3, wybór narzędzi analitycznych w dużym stopniu zależy od łatwości ich integracji z innymi elementami systemu informatycznego. SAP ułatwia użytkownikom dokonanie takiego wyboru, stosując metodę "wszystko albo nic". Klient nie może kupić samej hurtowni SAP, ale licencja na mySAP.com obejmuje wszystkie moduły SEM i BW. To czyni ofertę bardzo korzystną dla dotychczasowych klientów SAP, głównie dużych przedsiębiorstw produkcyjnych.

"Oczywiście, taka polityka licencyjna grozi pewnego rodzaju monopolizacją rynku, podobnie jak to się stało w przypadku rozwiązań Microsoftu. W efekcie jednak klient końcowy może na tym skorzystać, bowiem rzeczywistość, którą odzwierciedla system informatyczny, staje się spójna" - mówi Piotr Zemło z Nestle Polska. Na korzyści, wynikające ze stosowania narzędzi od jednego producenta, wskazuje również Krzysztof Ptak z Sanitec Koło. "Dla firmy działającej w ramach między- narodowego koncernu, w którym R/3 jest standardem, budowanie rozwiązań analitycznych z wykorzystaniem narzędzi SAP gwarantuje zachowanie zgodności ze wszystkim systemami stosowanymi w naszej grupie. Można, oczywiście, bawić się w tworzenie interfejsów do innych systemów business intelligence, ale po co?" - uważa Krzysztof Ptak.

Według SAP Polska, co drugie nowe wdrożenie produktów tej firmy dotyczy właśnie rozwiązań business intelligence. Liczba zaawansowanych wdrożeń zbliża się do 20. Dzieje się tak, mimo iż do niedawna brakowało w Polsce specjalistów wyszkolonych w zakresie wdrożeń SAP BI, zwłaszcza po stronie firm partnerskich. Dlatego np. Nestle Polska zdecydował się na wdrożenie rozwiązań SAP siłami własnych specjalistów, którzy zajmą się obecnie podobnymi wdrożeniami w europejskich oddziałach koncernu.

Projekty analityczne SAP są prowadzone przez polskie biura światowych firmy konsultin- gowych. SAP wkrótce podpisze umowy dotyczące wdrożeń SEM i BW z polskimi firmami Infovide i Hogart. Obie były do tej pory znane na rynku z wdrożeń rozwiązań Business Objects, Hogart jest też partnerem firmy Cognos.

Funkcjonalność narzędzi analitycznych SAP jest ograniczona. Do skomplikowanych zadań analitycznych konieczne będzie posłużenie się narzędziami innych producentów, np. SAS Institute. Przy tworzeniu hurtowni biznesowej SAP założono, że ma to być rozwiązanie efektywne, łatwe w użytkowaniu. Oferta SAP pozwala więc na stworzenie bazy wyjściowej do budowy rozwiązań business intelligence. Natomiast dostawcy tego typu rozwiązań muszą się liczyć z tym, że przybył im nowy, potężny konkurent.


TOP 200