Żabka skacze wyżej

Obok dwóch tysięcy placówek z żółto-zielonym logo Żabki powstanie sieć sklepów FreshMarket. Mimo innego modelu biznesowego, będą korzystać z podobnych rozwiązaniach IT.

Wróć do sekcji Lider informatyki Do 2006 r. na terminalach kasowych we wszystkich sklepach sieci Żabka widoczny był tekstowy interfejs aplikacji działającej w środowisku DOS. Migracja do nowego systemu sklepowego zakończyła się dopiero w 2008 r. W ciągu dwóch lat trwania projektu w ponad dwóch tysiącach lokalizacji zainstalowano oprogramowanie oparte na systemie SuSE i rozwiązaniach open source. W październiku 2006 r. rozpoczęła się również modernizacja funkcjonalności systemu SAP związanych z zarządzaniem warunkami cenowymi, asortymentem sklepów oraz planowaniem i rozliczaniem promocji. Równolegle rozpoczęto działania zmierzające do uruchomienia szerokiego wachlarza usług dodatkowych.

Warto przy tym dodać, że obsługa IT sklepów jest realizowana przy relatywnie niskich nakładach inwestycyjnych na informatykę w poszczególnych lokalizacjach. O konieczności zmiany systemu na ponad czterech tysiącach komputerów zadecydowały czynniki praktyczne i względy finansowe. "W sklepach posiadamy komputery różnych marek. Wdrożenie rozwiązania opartego na Linuxie w znacznym stopniu uniezależniło platformę programową od warstwy sprzętowej. Nie mamy problemów ze sterownikami ani przejrzystością całego środowiska" - zapewnia Maciej Kląskała, CIO w Żabka Polska. Sprzęt ma być unowocześniany wedle potrzeb. W najbliższym czasie planowane są m.in. inwestycje w sklepowe ekrany dotykowe. Teraz rozwiązania informatyczne sprawdzone w Żabkach mają być podstawą nowej sieci sklepów - typu convenience.

Nowa sieć, system ten sam

"Budujemy jedno rozwiązanie, które będzie konfigurowalne pod dowolną sieć handlową - obojętnie, czy to będzie Żabka, czy FreshMarket."

Maciej Kląskała, CIO w Żabka Polska.

Chociaż obecnie działa tylko jeden sklep FreshMarket, to prace związane z dostosowaniem systemu są już na ukończeniu. "Nową sieć mają tworzyć sklepy o większym formacie oferujące dodatkowe produkty w stosunku do Żabek, ale nadal mają być utrzymane w konwencji convenience" - opowiada Maciej Kląskała. Specyfika oferty asortymentowej nowej sieci wymusza m.in. zmiany w systemie ERP kontrolującym całe środowisko handlowe firmy. O randze działu IT w realizacji całego projektu świadczyć może m.in. fakt, że to właśnie Maciej Kląskała został przewodniczącym Komitetu Sterującego nadzorującego jego realizację.

Działalność sklepów FreshMarket ma obsługiwać nieco zmodyfikowana wersja obecnego systemu. "Budujemy jedno rozwiązanie, które będzie konfigurowalne pod dowolną sieć handlową - obojętnie czy to będzie Żabka, czy FreshMarket" - mówi CIO Żabka Polska. Według niego, zmiany w stosunku do funkcjonalności obecnego rozwiązania obejmą interfejs, obsługę dodatkowych urządzeń sklepowych i nowe pozycje asortymentowe. Do końca br. planowane jest otwarcie 15 sklepów FreshMarket. W 2010 r. ich liczba ma wzrosnąć o kolejne 50 oddziałów.

Więcej usług

W poszczególnych sklepach sieci Żabka można dziś m.in. zapłacić rachunek, zasilić konto przedpłaconych usług (nie tylko telefonicznych), czy skorzystać z usługi cashback. Firma może pochwalić się też pierwszą w Polsce siecią Lottomatów opartych na własnej, niezależnej od Totalizatora Sportowego infrastrukturze ITC. Maciej Kląskała chciałby jednak, aby sklepy oferowały szerszą gamę usług niż dotychczas. "Nasza infrastruktura teleinformatyczna, w połączeniu z ogromną siecią placówek, często w niewielkich miejscowościach tworzą duży potencjał rynkowy" - twierdzi.


TOP 200