Żabka skacze wyżej

Jednocześnie rozwój oferty usług dodatkowych powoduje, że każdy sklep z zielono-żółtym logo musi być podłączony do sieci Internet. Tymczasem Maciej Kląskała skarży się, że za rozwojem sieci sklepów nie nadążają dostawcy usług telekomunikacyjnych. "Nasze sklepy powstają w różnych regionach kraju, a nasi dostawcy rozbudowują się w wolnym tempie. To powoduje dodatkowe problemy i konieczność poszukiwania alternatywnych rozwiązań" - mówi. Problem ten jest tym bardziej dokuczliwy, że strategia firmy zakłada otwieranie jak największej liczby oddziałów handlowych właśnie w małych miejscowościach. "Przepustowość łączy nie musi być duża, ważna jest stabilność" - dodaje.

Maciej Kląskała zapewnia przy tym, że cała sprzedaż podstawowa prowadzona jest na zasadach off line. Wyjątkiem są w tym przypadku tylko usługi dodatkowe. Wszystkie informacje dotyczące transakcji realizowanych w poszczególnych sklepach są zapisywane na lokalnych maszynach i raz na dobę synchronizowane z systemem centralnym. Zmiany czekają również infrastrukturę telekomunikacyjną Żabki. Cała sieć rozproszona ma zostać rozbudowana m.in. pod kątem podniesienia bezpieczeństwa oraz możliwości fizycznego odseparowania pewnych usług. Rozwijane są również usługi DRBL pozwalające na jednoczesną instalację i aktualizację systemu kasowego na wielu terminalach jednocześnie.

Dostawy przede wszystkim

Obsługa tzw. towarów świeżych w sieci FreshMarket wymusiła również zmiany w wykorzystywanym przez firmę systemie magazynowym Qguar. Odrębną kwestią było przemodelowanie procesów logistycznych. Od listopada 2008 r. Żabka Polska posiada własne centrum logistyczne. Podobnie jak poprzednie, wykorzystywane na zasadach outsourcingu, jest ono zlokalizowane w Poznaniu. Firma przejęła od zewnętrznej firmy zespół pracowników oraz towary znajdujące się na magazynie.

"W jeden weekend musieliśmy przeprowadzić towar i ludzi" - opowiada Maciej Kląskała. Migracja do nowej wersji systemu Qguar z nadbudową różnych narzędzi komunikacyjnych wspomagających procesy logistyczne jeszcze się nie zakończyła i jest realizowana stopniowo, jednak magazyn działa na pełnej mocy produkcyjnej

Nie tylko od informatyki

Częścią departamentu IT w firmie Żabka Polska jest biuro projektowe. "Stworzyłem taką komórkę głównie po to, aby zarządzać portfelem projektów, które mają związek z IT. Z czasem okazało się jednak, że w naszej organizacji 95% projektów dotyka IT" - mówi Maciej Kląskała. Podkreśla przy tym, że uporządkowana i jasna metodyka zarządzania przynosi korzyści w wielu aspektach działalności operacyjnej. "Wbrew pozorom reżim projektowy przynosi korzyści także w odniesieniu do prostych rzeczy, jak organizowanie spotkań za pośrednictwem kalendarza. Pozwala to na wyeliminowanie ludzkich błędów i nieporozumień" - przyznaje. Jednym z elementów projektowego podejścia do zmian biznesowych jest m.in. dążenie do wykorzystywania jak największej ilości współczynników KPI w każdym zespole. "Chciałbym by wszystkie moje zespoły pracowały wg ustalonych parametrów; dziś tworzymy taką strukturę" - przyznaje Maciej


TOP 200