Z tabletem nad morze, ze smartfonem w góry

Niedługo po premierze koncern zaprezentował wzbogaconą wersję urządzenia - tablet iPad 3G, który pozwala łączyć się z internetem za pośrednictwem sieci komórkowych. Dystrybucją kart microSIM, które są kompatybilne z iPadem 3G, mają się zająć operatorzy. Część europejskich operatorów już obecnie wprowadza możliwość nabycia karty microSIM. Wciąż trwają rozmowy między Apple a Vodafone (Plus), T-Mobile (Era) czy France Telecom (Orange). Ceny iPada 3G rozpoczynają się od 629 USD (16 GB) do 829 USD (64 GB).

Z tabletem nad morze, ze smartfonem w góry

Asus Eee Pad EP121 – jeden z najnowszych tabletów, będący bezpośrednią konkurencją dla iPada

Wśród najpoważniejszych wad iPada wymienia się: brak wielozadaniowości, wbudowanej kamerki internetowej oraz obsługi formatu Adobe Flash, stosowanego w wielu stronach WWW. Trudno zrozumieć te braki, tym bardziej że konkurenci Apple’a udostępnią lub już oferują tablety z powyższymi funkcjami. Koncern HP oparł część swojej strategii marketingowej opisującej tablet HP Slate właśnie na podkreślaniu, iż obsługuje on format flash i doskonale radzi sobie z jego wyświetlaniem na stronach WWW.

Produkcję własnego tabletu zapowiedział również Google. Urządzenie, mające być bezpośrednią odpowiedzią firmy na iPada, zostanie oparte na systemie operacyjnym Android i również ma umożliwiać łączenie się z internetem za pomocą sieci komórkowych (zaawansowane rozmowy trwają obecnie ze spółką Verizon, będącą konkurentem AT&T).

Oferta rynkowa tabletów jest wciąż rozbudowywana, a w ich produkcję zaangażowali się najwięksi gracze. Swoje propozycje przedstawili m.in. Lenovo (IdeaPad U1) czy MSI (Tegra 2 Tablet). Podczas czerwcowych targów Computex 2010 (Tajwan) zaprezentowano kilka modeli tabletów opartych na systemie Google Android 2.1 - co według analityków świadczy o szybko rosnącej roli tego systemu w świecie urządzeń mobilnych. Androidowe tablety pokazali m.in.: Compal Electronics, Foxconn, Hardkernel. Uczestnicy targów mogli się także zapoznać z produktami MSI Wind Pad 100 (10-calowy ekran, procesor Intel Atom 1,66 GHZ, 2 GB pamięci RAM, 32 GB SSD) oraz Asus Eee Pad EP121 (12-calowy ekran, procesor Intel Core 2 Duo, aparat fotograficzny, obsługa formatu flash), opartymi na systemie operacyjnym Microsoft Windows.

Z tabletem nad morze, ze smartfonem w góry

Prezes Microsoftu Steve Ballmer demonstrował na ostatnich targach Consumer Electronics Show w Las Vegas tablet HP Slate

Warto dodać, że nowoczesne tablety są również produkowane w specjalnych wersjach (ich cena jest odpowiednio wyższa). Panasonic Toughbook H1 wyposażono w procesor Intel Atom Z540, taktowany zegarem 1,86 GHz. Ma on 2 GB pamięci RAM i dysk SSD o pojemności 64 GB. W zestawie znajdziemy moduły Wi-Fi a/b/g/n i Bluetooth 2.1+EDR. Wyposażenie dodatkowe obejmuje: moduł Gobi2000 (EVDO i HSPA 3G), GPS, czytnik linii papilarnych, kamerkę internetową z matrycą 2 MPx, czytniki RFID i SmartCard. Najciekawsze w tablecie jest to, że wytrzyma on upadek z niemal 2 metrów oraz zanurzenie w wodzie (specjalna obudowa). Jest także przystosowany do pracy w ekstremalnych temperaturach. Jego koszt to ok. 3,3 tys. USD.

Wielu producentów, prezentując własne tablety, porównuje je z iPadem, co tylko potwierdza, że Apple ponownie wyznaczył kierunek zmian w części wielkiego segmentu elektroniki użytkowej. Według danych firmy analitycznej RBC Capital Markets, tempo sprzedaży iPadów rośnie - firma wylicza, że Apple sprzedaje obecnie ok. 200 tys. tabletów tygodniowo. Przewiduje się, że firma do końca 2010 r. na całym świecie sprzeda od 5 do 6 mln iPadów.


TOP 200