Z tabletem nad morze, ze smartfonem w góry
- Dariusz Niedzielewski,
- 12.07.2010
Niedługo po premierze koncern zaprezentował wzbogaconą wersję urządzenia - tablet iPad 3G, który pozwala łączyć się z internetem za pośrednictwem sieci komórkowych. Dystrybucją kart microSIM, które są kompatybilne z iPadem 3G, mają się zająć operatorzy. Część europejskich operatorów już obecnie wprowadza możliwość nabycia karty microSIM. Wciąż trwają rozmowy między Apple a Vodafone (Plus), T-Mobile (Era) czy France Telecom (Orange). Ceny iPada 3G rozpoczynają się od 629 USD (16 GB) do 829 USD (64 GB).
Produkcję własnego tabletu zapowiedział również Google. Urządzenie, mające być bezpośrednią odpowiedzią firmy na iPada, zostanie oparte na systemie operacyjnym Android i również ma umożliwiać łączenie się z internetem za pomocą sieci komórkowych (zaawansowane rozmowy trwają obecnie ze spółką Verizon, będącą konkurentem AT&T).
Oferta rynkowa tabletów jest wciąż rozbudowywana, a w ich produkcję zaangażowali się najwięksi gracze. Swoje propozycje przedstawili m.in. Lenovo (IdeaPad U1) czy MSI (Tegra 2 Tablet). Podczas czerwcowych targów Computex 2010 (Tajwan) zaprezentowano kilka modeli tabletów opartych na systemie Google Android 2.1 - co według analityków świadczy o szybko rosnącej roli tego systemu w świecie urządzeń mobilnych. Androidowe tablety pokazali m.in.: Compal Electronics, Foxconn, Hardkernel. Uczestnicy targów mogli się także zapoznać z produktami MSI Wind Pad 100 (10-calowy ekran, procesor Intel Atom 1,66 GHZ, 2 GB pamięci RAM, 32 GB SSD) oraz Asus Eee Pad EP121 (12-calowy ekran, procesor Intel Core 2 Duo, aparat fotograficzny, obsługa formatu flash), opartymi na systemie operacyjnym Microsoft Windows.
Warto dodać, że nowoczesne tablety są również produkowane w specjalnych wersjach (ich cena jest odpowiednio wyższa). Panasonic Toughbook H1 wyposażono w procesor Intel Atom Z540, taktowany zegarem 1,86 GHz. Ma on 2 GB pamięci RAM i dysk SSD o pojemności 64 GB. W zestawie znajdziemy moduły Wi-Fi a/b/g/n i Bluetooth 2.1+EDR. Wyposażenie dodatkowe obejmuje: moduł Gobi2000 (EVDO i HSPA 3G), GPS, czytnik linii papilarnych, kamerkę internetową z matrycą 2 MPx, czytniki RFID i SmartCard. Najciekawsze w tablecie jest to, że wytrzyma on upadek z niemal 2 metrów oraz zanurzenie w wodzie (specjalna obudowa). Jest także przystosowany do pracy w ekstremalnych temperaturach. Jego koszt to ok. 3,3 tys. USD.
Wielu producentów, prezentując własne tablety, porównuje je z iPadem, co tylko potwierdza, że Apple ponownie wyznaczył kierunek zmian w części wielkiego segmentu elektroniki użytkowej. Według danych firmy analitycznej RBC Capital Markets, tempo sprzedaży iPadów rośnie - firma wylicza, że Apple sprzedaje obecnie ok. 200 tys. tabletów tygodniowo. Przewiduje się, że firma do końca 2010 r. na całym świecie sprzeda od 5 do 6 mln iPadów.