Z bankiem w kieszeni

Aplikacja jest elementem szerszej mobilnej oferty banku. Nowym produktem jest Eurokonto Mobilne, strony informacyjne na temat pożyczek i kredytów, a także Mobilny Planer Zakupów - aplikacja pomagająca klientom banku zlokalizować najbliższe punkty rabatowe.

Dynamicznie rośnie także liczba banków, które zdecydowały się udostępnić aplikacje na jedną lub dwie platformy, najczęściej iOS oraz Android. Takie wdrożenia na swoim koncie ma firma Mobiltek, która pracowała dla Getin Banku (Android i iOS), banków z grupy BRE mBanku i Multibanku (iOS). Wersję na Androida mBank przygotował sam. Mobiltek jest także dostawcą Mobilnego Planera Zakupów dla Banku Pekao SA. "Bardzo obiecujący jest nowy system mobilny Windows Phone 7. Widzimy w nim potencjał, który ma szansę zmienić układ sił na rynku" - prognozuje Andrzej Sierpiński.

Nowy rynek

Andrzej Sierpiński, Business Development Manager, eLeader

"To jest moment przełomowy. Bankowość mobilna przestała być usługą <<nice to have>>. Dziś zaczyna być <<must have>>".

Nowoczesne rozwiązania wdrażane przez polskie banki nie odstają od dokonań sektora finansowego na bardziej rozwiniętych rynkach. Rozwój bankowości mobilnej plasuje nasz kraj w światowej czołówce. Otwiera to także pole do działania lokalnych dostawców oprogramowania, niekoniecznie największych. O obrazie rynku decydują także banki, które są częścią międzynarodowych grup kapitałowych. Mogą sięgać po rozwiązania wdrożone już w innych krajach lub na całym świecie stosować jeden wybrany standard. "Grupowe" rozwiązanie stosuje Citi Handlowy (iOS, Android). Podobnie postąpił ING Bank Śląski, który wykorzystując własne siły programistyczne zaadaptował rozwiązanie z grupy ING, wprowadzając nowe funkcje. Na początku stycznia br. udostępniono wersję dla iOS, na drugi kwartał zapowiadana jest wersja dla iPada oraz Androida. Bank Millennium przygotował wersję iOS oraz Android we współpracy z firmą zewnętrzną. W grupie Unicredit, do której należy Pekao SA, we Włoszech funkcjonują lokalne rozwiązania, a w Chorwacji, w Bośni i Hercegowinie stosowane są także rozwiązania grupy Asseco SEE. Pozycja Asseco w polskim sektorze bankowym jest mocna i niewykluczone, że firma będzie chciała wykorzystać ją w zdobywaniu kolejnych klientów na bankowość mobilną. Inny istotny gracz - Comarch również stawia na ten rodzaj rozwiązań. Krakowska firma przygotowała na razie lekki serwis dla Alior Banku (m.aliorbank.pl). W sklepach z aplikacjami dla iOS i Android dostępne są natomiast wersje demonstracyjne aplikacji Comarchu.

Lubelska ekspansja

Nieobecność największych graczy wykorzystał eLeader, pozyskując trzech klientów w Polsce. "Na horyzoncie są kolejne projekty" - zapowiada Andrzej Sierpiński. Firma aktywnie poszukuje klientów zagranicznych. Wdrożyła mobilną bankowość w największym banku na Bliskim Wschodzie - National Bank of Kuwait, pozyskała kontrakt w Rosji. W kuwejckim projekcie pokonała 17 konkurentów.

Działania eLeadera zostały dostrzeżone przez Juniper Research, który w raporcie "Mobile Banking for Developed & Developing Markets, Strategies & Business Models 2012-2016", umieścił firmę wśród najważniejszych dostawców bankowości mobilnej na świecie, w tym jako jedyną firmę z Europy Środkowej. Andrzej Sierpiński zapowiada kolejne nowości w sztandarowym produkcie eLeader Mobile Banking Premium. "Autoryzacja i nawigacja to są kolejne pola, na których możemy pokazać nasze innowacje" - przewiduje Sierpiński.

"Analitycy Juniper Research stwierdzili, że bankowość mobilna stanie się zasadniczym kryterium wyboru banku przez klientów" - podsumowuje Sierpiński i spodziewa się, że jej funkcjonalność będzie rosła wraz z możliwościami mobilnych urządzeń.


TOP 200