Wyjątkowa branża, wyjątkowe wyzwanie

W branży IT ważna dla pracowników jest także możliwość podnoszenia kwalifikacji, uczestniczenia w szkoleniach i zdobywania certyfikatów. „Pracodawcy często postrzegają szkolenia jako koszt, choć dobrze wiedzą, jak ważna jest ich rola” – mówi Irmina Rek-Izdebska z Capgemini. „Pracownicy IT doceniają możliwość szkolenia się, zdobywania nowych umiejętności, za którymi często idą także wyższe zarobki”.

Warunkiem zadowolenia ze szkolenia jest możliwość natychmiastowego wykorzystania zdobytej na nim wiedzy. „Pracownicy po szkoleniu są bardzo zmotywowani, mają nowe wiadomości, często też umiejętności, które chcą wykorzystywać” – twierdzi Zbigniew Kowalski, trener i współwłaściciel firmy Niezależni Konsultanci Biznesu. „Ale po miesiącu z tej wiedzy zostaje ok. 20%. I tu bardzo ważna jest rola menedżera, który musi stworzyć warunki, by to szybko wykorzystać. Szkolenia powinny być elementem osiągania przez firmę jakiegoś celu. Wtedy motywują pracowników i przynoszą sukcesy”.

Motywacją dla pracowników, a dla przedsiębiorcy ważnym narzędziem pozwalającym poznać ich oczekiwania są badania satysfakcji. Przeprowadza je wiele firm, jednak nie wszystkie robią to dobrze i wyciągają z nich dla siebie korzyści. Specjaliści HR są zgodni, że badania mają sens jedynie wtedy, gdy przeprowadza się je cyklicznie (przynajmniej raz w roku), są w pełni anonimowe, by ludzie wypowiadali się w nich szczerze, i gdy zwrot ankiet sięga 80%. I najważniejsze: wyniki badania muszą czemuś służyć, muszą powodować zmiany w organizacji, które pracownicy dostrzegą i w które się zaangażują. To najskuteczniejszy sposób, by poczuli się współodpowiedzialni za firmę, czuli się w niej potrzebni i wiedzieli, że mają wpływ na jej funkcjonowanie.

Sukces to nie przypadek

Po podsumowaniu tegorocznego badania „AudIT – najlepsze miejsce pracy IT w Polsce 2013”, przeprowadzonego przez magazyn Computerworld we współpracy z TNS Polska oraz Beata Uglik Reaserch & Consulting, statuetkami dla najlepszych pracodawców branży IT uhonorowano aż cztery firmy. Dwie z nich wyróżniono już przed rokiem, w I edycji badania. To najlepsze potwierdzenie faktu, że dobra opinia wśród pracowników nie jest dziełem przypadku, a wyłącznie efektem konsekwentnej polityki przedsiębiorcy.

Wyróżnione w tym roku firmy to: Capgemini Polska, Sii, NextiraOne Polska i Cybercom Poland. To właśnie dwie pierwsze były również laureatami ubiegłorocznego badania.

AudIT 2013 daje powody do zadowolenia nie tylko firmom wyróżnionym na wrześniowej gali. Dowodzi, że w branży IT pracują ludzie zadowoleni z wykonywanej pracy, dobrze czujący się w środowisku oraz identyfikujący się ze swoją firmą i jej misją. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Computerworld, w porównaniu do sytuacji branży sprzed roku, wzrósł odsetek pracowników określanych mianem entuzjastów, tj. takich, którzy są lojalni, wierzą w przyszłość swojej firmy, są zmotywowani do pracy i potrafią motywować innych. W ubiegłym roku ci pracownicy, najbardziej cenieni przez wszystkich przedsiębiorców, stanowili aż 33% ogółu badanych. W tegorocznej edycji jest ich jeszcze więcej – aż 39%. Jednocześnie na niezmiennym poziomie 27% utrzymuje się grupa tzw. rezydentów – pracowników z większym stażem, często zajmujących stanowiska kierownicze, którzy są bardzo zadowoleni ze swoje pracy, cenią jej stabilność i bezpieczeństwo.

AudIT to jednak nie tylko obraz polskiego sektora IT. To także, a może przede wszystkim, praktyczne narzędzie dla zarządów i działów HR uczestniczących w nim przedsiębiorstw. Na zakończenie otrzymują oni bowiem szczegółowe raporty zawierające m.in. dane o poziomie zaangażowania, satysfakcji i lojalności swoich pracowników IT, informacje o mocnych i słabych stronach firmy, które przedstawiają zagrożenia, ale i konkurencyjne przewagi organizacji. Podsumowanie zawiera benchmarki, najlepsze i najsłabsze wyniki całej grupy uczestników, co umożliwia wyznaczenie kierunku rozwoju i zdefiniowanie polityki personalnej dla specjalistów IT.


TOP 200