Wolność energetyczna

Klient w centrum

Niemniej zakłady energetyczne nie czekają na ostateczne rozstrzygnięcia. Strategiczne projekty informatyczne przygotowujące firmy do zaostrzenia konkurencji trwają od kilku lat. Połączenie naturalnego rozwoju IT ze zmianami prawno-organizacyjnymi to jedynie dodatkowa korzyść. "Budujemy systemy pod konkretne obszary biznesowe. Należą do nich system billingowy i obsługi klienta. Prowadzimy także prace nad systemami zarządzania infrastrukturą elektroenergetyczną. Kolejnym obszarem są systemy wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem. Niektóre projekty zostały już zrealizowane, pozostałe wdrażamy. Zakończymy je do lipca przyszłego roku" - mówi Krzysztof Biniek.

Szczególnie ważny w kontekście liberalizacji dla wszystkich uczestników rynku jest obszar rozliczeń i obsługi klienta. Możliwości konkurowania w obszarze cen są bowiem ograniczone. Zaledwie 25% ceny energii to koszty dystrybucji. Ostatecznie ceny mogą nawet wzrosnąć, chociażby ze względu na rosnący udział droższej, tzw. energii zielonej, czyli pochodzącej ze źródeł odnawialnych i czerwonej, czyli powstającej przy okazji wytwarzania ciepła oraz konieczność dokonywania inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury wytwórców energii. Dlatego zakłady energetyczne inwestują w nowoczesne centra obsługi klienta i systemy CRM. Myśli się także o fakturach elektronicznych. Powiązane są z tym również systemy zdalnego zarządzania infrastrukturą elektroenergetyczną. Scentralizowane systemy umożliwiają szybkie powiadamianie o awariach w sieci i w konsekwencji szybkie reagowanie. W efekcie zostają zminimalizowane przerwy w dostawie energii. Tymczasem nie brak nadal przypadków, kiedy w pewnych rejonach awarie usuwa się w ciągu kilku dni, a nie kilku godzin. Ważne w tym kontekście są także projekty w obszarze zarządzania majątkiem z wykorzystaniem narzędzi GIS.

Zmiany organizacyjne muszą wspierać systemy wspomagające zarządzanie firmą - finansowo-księgowe, kadrowo-płacowe itp. Ważne są także wewnętrzne systemy komunikacyjne, które sprzyjają wymianie informacji pomiędzy podmiotami. "Niezależnie od działań strategicznych i doraźnych prowadzone są prace nad budową środowiska umożliwiającego skuteczną integrację systemów IT oraz docelowo realizację w koncernie architektury zorientowanej na usługi SOA. Ważnym elementem zabezpieczenia interesów koncernu są podpisane z dostawcami kluczowych systemów umowy utrzymaniowe, zawierające klauzule o dostosowaniu systemów do wymogów prawa w dniu ich obowiązywania" - mówi Sławomir Skibicki.

Plany na przyszłość

Zakłady energetyczne zaczynają także przygotowywać się do wdrażania systemów zdalnego odczytu liczników energii. Skutkiem liberalizacji rynku problemem staną się rozliczenia klientów związane ze zmianą dostawcy. Klient decydując się na korzystanie z usług nowego podmiotu będzie musiał rozliczyć się z dotychczasowym dostawcą. To do operatora OSD będzie należeć przekazanie informacji na temat stanu licznika w dniu zmiany dystrybutora energii. Zdalny odczyt licznika pozwala ograniczyć koszty i znacznie przyspieszyć ten proces. Wymaga to jednak inwestycji w odpowiedni system i urządzenia nowej generacji. Niesie to jednak dodatkowe korzyści. Nowoczesne urządzenia pomiarowe pozwalają m.in. na informowanie o nieautoryzowanych ingerencjach w urządzenie lub na szybkie, zdalne włączanie i wyłączanie prądu u odbiorców, którzy mają zaległości płatnicze. Niektóre zakłady powoli się do tego przygotowują.

<hr size="1" noshade />Dla Computerworld komentuje Piotr Jarmoliński, dyrektor handlowy w NextiraOne Polska

Wolność energetyczna

Piotr Jarmoliński

Współpracujemy z sektorem energetycznym od 1992 r., kiedy zrealizowaliśmy projekt wdrożenia central telefonicznych w Zakładzie Energetycznym w Olsztynie. W tym czasie istniał wyraźny podział na informatykę i telekomunikację, który obecnie przestał praktycznie funkcjonować.

Firmy z tego sektora należą do bardzo wymagających klientów. Informatycy zatrudnieni w tamtejszych działach IT to wysokiej klasy specjaliści. W wielu przypadkach, w odróżnieniu od kadry kierowniczej, zajmują swoje stanowiska od wielu lat. Dlatego doskonale rozumieją wartość nowoczesnych technologii i jednocześnie nie zapominają, że projekty muszą mieć uzasadnienie ekonomiczne.

Energetyka stanowiła zawsze duże wyzwanie dla projektantów systemów teleinformatycznych. Przede wszystkim ze względu na duże odległości pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami zakładów. Często nasze propozycje projektów są rozkładane na dłuższy okres, ponieważ inwestycje przekraczają budżety przedsiębiorstw, ale nie są odrzucane.

Ostatnio w sektorze energetycznym nie rozpoczynano zbyt wielu projektów. Niemniej jednak firmy należące do tego sektora nieustannie pracują nad rozwojem swoich systemów teleinformatycznych. Są między innymi zainteresowane budowaniem lub rozbudowywaniem telefonicznych centrów obsługi klienta. Dostrzeżono możliwości, jakie stwarzają nowoczesne call center, takie jak: prowadzenie sprzedaży przez telefon, interaktywna komunikacja z klientem, łatwość sięgania do zasobów informacyjnych firmy.

Obecnie odczuwamy zwiększenie aktywności tych firm. Ubiegły rok oraz początek bieżącego były bardzo spokojne. Trudno jednak jednoznacznie powiedzieć, że jest to związane z liberalizacją rynku energetycznego. Firmy państwowe są nadal nieco ospałe, jednak powoli zaczynają aktywnie inwestować. Energetyka dysponuje dużymi budżetami na technologie IT i chce je dobrze wykorzystać.

Nasze doświadczenie i wiedza na temat rozwiązań telekomunikacyjnych pozwalają wskazać firmom korzyści, jakie przyniesie wdrożenie poszczególnych projektów IT. Zdarza się, że przedsiębiorstwa nie zdają sobie sprawy, jak wykorzystanie nowoczesnych technologii może pozytywnie wpłynąć na ich relacje z klientem, czy wzrost efektywności firmy, a tym samym przyczynić się do umocnienia pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

Na wzrost inwestycji w sektorze energetycznym wpływa obecna konsolidacja przedsiębiorstw. Rosnące w siłę grupy dostrzegają, że dysponują ogromnym potencjałem. Niemniej konsolidacja wiąże się także z kłopotami. Wchodzące w skład grup przedsiębiorstwa prowadziły dotychczas niezależną politykę inwestycyjną. Konsolidacja, która z jednej strony niesie możliwości znacznych oszczędności, z drugiej, wymaga mnóstwa pracy.

Firmy z sektora energetycznego poszukują także możliwości stworzenie jednolitej platformy sieciowej. Utrzymywanie oddzielnych sieci SDH, PDH, dla transmisji głosu, dla Ethernetu niepotrzebnie podnosi koszty. Każda z nich wymaga bowiem odmiennych systemów zarządzania, odrębnych kompetencji, a do tego utrudnia wdrażanie nowych usług. Zintegrowana platforma dla sieci to jedyny sposób na obniżanie kosztów.

Oferowana przez nas ostatnio platforma opracowana przez amerykańską firmę Ciena eliminuje te problemy. Umożliwia uruchamianie kolejnych usług, takich jak Fibre Channel. Dotychczas do uruchamiania jednej usługi wykorzystywana była jedna para ciemnych włókien. Konieczne było budowanie sieci o dużej pojemności. Tymczasem ta oferowana przez NextiraOne zintegrowana platforma pozwala na uwolnienie większości posiadanych włókien, ponieważ na wszystkie usługi wystarczy tylko jedna ich para.

Umożliwienie uruchamiania na parze takich włókien kilkunastu różnych rodzajów transmisji pozwala nie tylko ograniczyć koszty, ale także generować przychody poprzez dzierżawę uwolnionych w ten sposób pozostałych włókien.<hr size="1" noshade />


TOP 200