Większy może jeszcze więcej

Mocna czwórka

Struktura organizacyjna HP po połączeniu będzie się składała z czterech działów. Największe przychody ma generować dział urządzeń dostępowych (Access Devices, zajmujący się głównie komputerami PC). Jego obroty, na poziomie 29 mld USD, mają stanowić 33% przychodów nowej firmy. Obecnie sprzedaż komputerów PC, urządzeń internetowych, w tym komputerów naręcznych, stanowi blisko połowę przychodów Compaqa, a tylko 20% HP. Szefem tego działu zostanie Duane Zitzner, prezes działu systemów komputerowych w HP.

Największy wzrost przychodów ma jednak zapewniać dział usług, zajmujący się doradztwem, pomocą techniczną i outsourcingiem, który w skali roku ma przynieść 15 mld USD. Będzie to stanowić prawie 20% całości przychodów. Działem zatrudniającym ok. 65 tys. osób będzie kierować Ann Livermore, odpowiedzialna w HP za usługi.

Dwa pozostałe działy to: przetwarzania obrazu i drukowania (Imaging and Printing) o obrotach 20 mld USD oraz infrastruktury informatycznej (IT Infrastructure), zajmujący się serwerami, pamięcią masową i oprogramowaniem, którego roczna wartość sprzedaży wynosi 23 mld USD. Pokierują nimi odpowiednio: Vyomesh Joshi, obecny prezes działu systemów przetwarzania obrazu i drukowania w HP, i Peter Blackmore, wiceprezes ds. sprzedaży i usług w Compaqu.

Będzie taniej

Fuzja jest postrzegana na rynku jako "defensywne posunięcie" dwóch firm borykających się z kłopotami, których przyczyną są spowolnienie gospodarcze i wojna cenowa. Zdaniem analityków wątpliwe jest, aby połączenie umożliwiło HP skuteczne konkurowanie z Dellem. W wątpliwość podawane jest to, czy firma będzie mogła skutecznie konkurować z IBM w zakresie usług. Dotychczas działy usług obu firm nie były w stanie przekroczyć masy krytycznej, która stwarzałaby zagrożenie dla IBM.

"Cały proces racjonalizacji działalności nowej firmy potrwa 12-18 miesięcy. W tym czasie konkurencja będzie mogła lepiej przygotować się do odparcia ataku" - uważają analitycy. Zastanawiają się także, czy nie jest to wstęp do dalszej konsolidacji na rynku informatycznym. Zdaniem większości obserwatorów, dla konsumentów fuzja oznacza pozytywną wiadomość. Mogą się bowiem spodziewać jeszcze niższych cen.

Polskie niewiadome

Na razie nie wiadomo, w jaki sposób fuzja zostanie przeprowadzona w przypadku lokalnych oddziałów obu firm, w tym w Polsce. Przychody obu firm w naszym kraju w ub.r. wyniosły prawie 2,2 mld zł (HP - 1,54 mld zł, Compaq - 0,65 mld zł). Compaq ma w Szczecinie montownię komputerów. Niewykluczone że nowa firma nadal będzie produkować komputery w Polsce, zwłaszcza że HP od dawna zamierzał wspólnie z jednym z dystrybutorów rozpocząć produkcję w Europie Środkowej i Wschodniej.

Niewątpliwie firma stanie się liderem nie tylko na rynku PC, odbierając palmę pierwszeństwa Optimusowi, ale także w zakresie sprzedaży urządzeń peryferyjnych. HP od wielu lat jest największym producentem drukarek w Polsce. Prawdopodobnie dopiero najbliższe miesiące dadzą odpowiedź na pytanie, jaką strategię w Polsce przyjmie nowa firma. Nie wiadomo czy HP utrzyma ścisłą współpracę z Optimusem w zakresie dystrybucji, serwisu i prowadzenia wspólnych projektów integracyjnych. Pod znakiem zapytania pozostaje również planowana przez Compaqa inwestycja w Xtrade, firmę zarządzającą giełdą elektroniczną, założoną przez Optimusa i BRE Bank.

Nosił wilk...

W roku 1998 Compaq Computer przejął za 9,6 mld USD firmę Digital Equipment Corporation (DEC). Wtedy Compaq stał się trzecią co do wielkości firmą informatyczną świata, konkurującą z HP i IBM o najbardziej zamożnych klientów z sektora dużych przedsiębiorstw i instytucji rządowych, w którym specjalizował się DEC. Compaq był wtedy postrzegany raczej jako producent sprzętu, bazującego przede wszystkim na rozwiązaniach Intela.

Na korzyści z tego połączenia trzeba było czekać prawie dwa lata. Fuzja przedłużała się ze względu na odmienne sposoby prowadzenia biznesu przez obie firmy (podobnie, zadaniem analityków, jest w przypadku HP i Compaqa). Compaq preferował kontakt przez partnerów, DEC obsługiwał klientów bezpośrednio. Bardzo długo po przejęciu Digitala, Compaq nie był w stanie przedstawić jasnej strategii produktowej.


TOP 200