Wideo pod strzechy

To właśnie wrażenie "obecności" decyduje o atrakcyjności tego rozwiązania i w znaczącym stopniu będzie przecierać szlaki wideo jako kanału komunikacji korporacyjnej. Wspomniane zalecenia dotyczące aranżacji wnętrz dotyczą także sal konferencyjnych przeznaczonych na "zwykłe" wideokonferencje. Oczywiście nie jest to warunek konieczny - jednak poprawiający jakość przekazu. Dostawcy oferują także gotowe zestawy meblowe z wbudowanymi zestawami do wideokonferencji.

Na rynku systemów wideokonferencyjnych działa kilkunastu graczy, m.in. Digital Video Enterprises (DVE), FedEx Kinko, LifeSize Communications, Polycom, Radvision, Sony, Tandberg, Telanetix, Teleportel (Telepresence Tech), Teliris. Do tego grona dołączyli potentaci branży IT - HP w 2005 r. oraz Cisco w 2006 r. Podobnie jak w świecie zunifikowanej komunikacji głosowo-tekstowej, niektórzy producenci stosują nadal własne, zamknięte standardy. Dotyczy to w szczególności technologii najnowszej generacji, jak telepresence i HD. Oznacza to często brak możliwości ustanowienia połączenia pomiędzy zestawami dwóch różnych marek. Oczywiście taki scenariusz jest najbardziej prawdopodobny, jeżeli wykonujemy połączenie poza firmę.

Wideo w komunikatorze

Można przyjąć, że wideo to najmłodszy członek rodziny Unified Communication. Wymaga wyposażenia pracownika choćby w najprostszą kamerę. Odpowiednie oprogramowanie oferuje integrację tego kanału np. z komunikatorem. W każdym momencie prowadzoną rozmowę w formie czatu można przełączyć na połączenie wideo. Dzięki osobistym kamerom pracownicy mogą brać udział w sesjach konferencyjnych.

Przez lata połączenia wideo przez Internet nie oferowały zadowalającej jakości i ergonomii. Wraz z rozwojem infrastruktury sieciowej i upowszechnieniem się technologii VoIP - stosowanie wideopołączeń w popularnych komunikatorach znacząco wzrosło. Zastosowanie kodeków obrazu wysokiej rozdzielczości jeszcze bardziej podniosło atrakcyjność i oswaja z tą formą kontaktu. Takiej popularyzacji wideo nie przyniosły jednak komórkowe sieci 3G, wbrew obietnicom operatorów i producentów.

Wysiłki producentów będą więc zapewne dążyć do tego, aby wciąż ulepszać jakość obrazu i dźwięku, aby jeszcze bardziej urealnić wrażenie obecności (niedawno telewizja Sky zapowiedziała 3D TV na tegoroczne święta Bożego Narodzenia, może więc wkrótce trafi też do rozwiązań telepresence), co zapewne będzie mieć odzwierciedlenie w cenie i wymaganiach wobec infrastruktury IT. Z drugiej strony rozwój technologii sprawi, że nawet przy ograniczonych zasobach jakość przekazu będzie coraz lepsza. Podstawowym wymogiem do instalacji systemów wideokonferencyjnych jest odpowiednio pojemna i skonfigurowana sieć. Niezbędne jest zarządzanie parametrami Quality of Service w urządzeniach sieciowych.

Pomieszczenia do telepresence

Powinno ono być:

- pomalowane na jasnoniebieski kolor,

- odpowiednio wytłumione,

- z minimalną ilością powierzchni szklanych,

- odpowiednio oświetlone,

- wyposażenie i wykończenie nie powinno mieć ostrych krawędzi.


TOP 200