Wideo pod strzechy

Rynek komunikacji wideo wszedł w nową fazę rozwoju wraz z wprowadzeniem systemów telepresence i obrazu w rozdzielczości HD.

Spełnieniem marzeń producentów telepresence byłyby zakupy tych zestawów na masową skalę przez firmy małe i duże. Te rozwiązania bowiem pokazują największe zdobycze technologii wideopołączeń. Telepresence jest jednak rozwiązaniem kosztownym. Dlatego w pierwszej kolejności korzystają z niego globalne korporacje z oddziałami na różnych kontynentach. Świat biznesu do wideokonferencji najlepiej jednak przekonać liczbami. Producentom tego rodzaju rozwiązań w sukurs przychodzi dziś pogorszenie nastrojów w globalnej gospodarce. Ograniczenie wydatków na podróże - to główny i przekonywujący argument. Liczy się także czas, który tracimy podczas przemieszczania się. Rzadko kiedy warunki są na tyle sprzyjające, aby pracować efektywnie.

200 tys. USD

tyle nawet może kosztować zestaw do telepresence.

W Polsce rośnie zastosowanie wideokonferencji - korzystają z nich banki, przemysł, a także administracja publiczna. Opuściły już one jakiś czas temu sale obrad zarządu i stały się narzędziem również dla zwykłych pracowników. Wideokonferencje służą szkoleniom, regularnym treningom, dystrybucji istotnych informacji. Instalacje sięgają nawet setek stanowisk. "Polska to dobry rynek. Geograficznie dość rozległa, istotne ośrodki są rozrzucone po cały kraju. W dodatku infrastruktura drogowa i kolejowa jest daleka od ideału" - mówi Grzegorz Arent, Sales Engineer w Polycom Poland.

Potencjał Polski i regionu potwierdzają także niedawne wyniki analizy Frost & Sullivan, z której wynika, że rynek usług telekonferencyjnych Europy Środkowo-Wschodniej wygenerował w 2008 r. przychody w wysokości prawie 22 mln USD, a w 2014 r. wartość ta ma wzrosnąć do 218 mln USD. Analitycy firmy twierdzą, że kluczowe rynki to Polska - jako lider regionu - oraz Czechy, Węgry i Rosja, dzięki względnie dobrze rozwiniętej teleinformatycznej infrastrukturze, wysokiemu napływowi bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz dużej liczbie szybko rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw.

Kolor, cisza i odpowiednie światło

Wysoki koszt rozwiązań telepresence - nawet rzędu 200 tys. USD za zestaw - wynika nie tylko z ceny sprzętu niezbędnego do realizacji połączeń, niezbędna jest również specjalna aranżacja pomieszczenia do instalacji telepresence. Pomieszczenie powinno być pomalowane na jasnoniebieski kolor, wytłumione, z minimalną ilością powierzchni szklanych, odpowiednio oświetlone. Wyposażenie i wykończenie pomieszczenia bez ostrych krawędzi. Niektórzy producenci oferują kompletne sale pod klucz, w dodatku przeznaczone nawet na kilkanaście osób, a każda z nich będzie mieć takie same doświadczenie - kontaktu twarzą w twarz z rozmówcami znajdującymi się po drugiej stronie kabla.


TOP 200