Wdrażanie pakietowych usług głosowych

W przypadku wyboru rozwiązań telefonii IP do rozważenia pozostają jakość i dostępność sprzętu, użyteczność systemu oraz łatwość dostosowywania rozwiązania do przyszłych potrzeb. Połączenie transmisji danych i głosu w jednej sieci nie jest trywialnym zadaniem. Wymaga dokładnej analizy wyboru sprzętu głosowego. Równie ważnym wyborem jest infrastruktura o dużej dostępności przy wsparciu QoS (Quality of Service), wymagana przez telefoniczne aplikacje. Sprawdzenie architektury VoIP, zarówno od strony środowiska LAN, jak i WAN, to niezbędny proces implementacji. Wybór infrastruktury dla VoIP powinien zostać dokonany we wczesnych przygotowaniach do wdrożenia. Prawidłowa architektura musi sprostać długofalowym procesom VoIP, wspierającym wszystkie zaawansowane elementy aplikacji. Ostatecznie musimy też zagwarantować zwrot inwestycji na możliwie najwyższym poziomie. Czynniki wpływające na ten parametr to koszty aktualizacji oraz personelu zarządzającego i konfigurującego sieć.

Większość dużych przedsiębiorstw rozważa wprowadzenie technologii VoIP dopiero po zapoznaniu się z budżetem i strategią rozwoju wykorzystywanej infrastruktury sieciowej i telefonicznej. Finansowe powody migracji do nowych rozwiązań są dość jednoznaczne - chodzi o potencjalne oszczędności pochodzące z połączenia transmisji danych i głosu. Warto jednak wykonać analizę z ekonomicznego punktu widzenia, jeszcze przed podjęciem decyzji o implementacji. Należy zacząć od określenia roli, jaką telefonia IP odegra w danej sieci. Kolejnym etapem będzie podsumowanie kosztów uzupełnienia infrastruktury sprzętem umożliwiającym zaspokojenie potrzeb nowego typu danych. Do stworzenia sieci VoIP potrzebujemy także specyficznych usług: ekspertyzy możliwości wdrożenia pod kątem projektu, planowania, implementacji oraz wsparcia zewnętrznego dla skomplikowanych problemów dotykających infrastruktury.

Stan wdrożeń

Konwergencja, która dokonuje się na naszych oczach, nie zawsze konsoliduje różne możliwości i funkcje na jednej platformie. Stanowi często integrację starych i zupełnie nowych rozwiązań.

Obserwujemy jak technologia IP unifikuje i zaciera różnice pomiędzy pocztą elektroniczną, analogowymi systemami telefonicznymi oraz telefonią IP. Wyzwaniem przyszłości jest integracja przewodowego telefonu stacjonarnego, mobilnego interfejsu użytkownika oraz dostępu telefonu do sieci pracujących w różnych technologiach. Zmiany w funkcjonalności aplikacji telefonii IP nie powinny być zbyt duże. Nadal podstawową funkcją będą głosowe połączenia, pomiędzy bardziej i mniej oddalonymi węzłami sieci.

Małe firmy z powodzeniem wdrażają telefonię IP i czerpią z niej znaczne korzyści. Wykorzystują standardowe implementacje, a modernizacja nieskomplikowanych struktur nie wymaga wysokich kosztów. Przyszłość wdrożeń należy obecnie do dużych korporacji. Wdrażanie telefonii VoIP w każdej z nich to skomplikowany proces. Duże firmy widzą korzyści płynące z konsolidacji danych i głosu, ale w większości przypadków będą opóźniały wdrożenia tak długo, na ile będzie to możliwe. Kluczowym powodem takich decyzji jest niechęć modernizacji dużych struktur sieciowych.

Wśród nowości sprzętowych dużo jest produktów przygotowanych do transmisji głosu. Z pewnością po pewnym czasie duże organizacje odkryją, że większość sieciowej infrastruktury jest już gotowa do świadczenia usług głosowych. Infrastruktura w takich momentach musi być jednak w pełni przygotowana. Jeżeli sieć transmisji danych działa wolno, użytkownicy będą tolerancyjni. Nigdy jednak nie zaakceptują problemów z transmisją głosu. Dlatego w wielu przypadkach korporacje decydują się na wdrożenie telefonii IP jedynie w sieciach budowanych od podstaw.

<hr>

Adam Gębski dyrektor Pionu Sprzedaży, ZETO SA w Poznaniu

Wdrażanie pakietowych usług głosowych
Rozwiązaniami VoIP, jako nowym rodzajem usługi telekomunikacyjnej, zainteresowani są zarówno odbiorcy indywidualni, jak i firmy. W pierwszej grupie znajdują się przede wszystkim ludzie młodzi, szukający nowinek technologicznych oraz osoby wykonujące niezwykle często połączenia międzynarodowe, dla których komunikacja z użyciem VoIP to przede wszystkim niższe stawki za połączenia.

Dla firm technologia VoIP to nie tylko niższe koszty, ale również pełna mobilność sprzętu użytkownika i kilka sposobów dostępu (przez oprogramowanie komunikacyjne, karty prepaid, telefon IP, bramki VoIP). Firmy z sektora MSP coraz częściej decydują się na ten rodzaj usługi ze względu na oszczędności związane z brakiem konieczności inwestycji w infrastrukturę telefoniczną. Z drugiej strony istnieje bardzo mała świadomość braku odpowiednich zabezpieczeń komunikacji VoIP. Stąd opór dużej liczby przedsiębiorstw przed wdrażaniem tego rozwiązania w obawie o stracenie lub przejęcie transmitowanych danych.

Z naszych obserwacji wynika, że najbardziej obiecujące będą wdrożenia w branży dystrybucyjnej oraz usługach (np. call center). Wynika to z liczby wykonywanych przez te branże połączeń i faktu, iż koszty telekomunikacyjne są dla nich niebagatelne.


TOP 200