W sposób proaktywny

Oprócz dostarczenia informacji o szansie zakończenia projektu na czas oraz podania pożądanego w danej chwili zachowania, metodyka CCPM pozwala na pozyskanie jeszcze jednej bezcennej informacji. Te same algorytmy, które przeliczają czas zakończenia projektu według aktualnych danych, jednocześnie są w stanie wychwycić i pokazać listę zadań, które na dzień dzisiejszy najbardziej zagrażają realizacji projektu na czas. Jest także możliwa jakościowa ocena niebezpieczeństwa tych zadań, zwykle w formie kolorów: zielony, żółty, czerwony. Identyfikacja zadań mających największy wpływ na datę zakończenia projektu pomaga skupić uwagę zarządzających projektem na tych kilku miejscach, gdzie interwencja jest naprawdę wymagana. Zakładając, że kierownik projektu może rozwiązać skutecznie tylko jeden/dwa problemy dziennie, metoda ta pozwala dokładnie wskazać, w których zadaniach problemy te się znajdują. Jest to bardzo skuteczne narzędzie skupiania uwagi kierownictwa na tym, co najważniejsze. Skutkiem tego jest nie tylko zrealizowanie projektów na czas, ale wręcz przed czasem.

Oba narzędzia zarządcze (wykres stanu projektu oraz lista kluczowych zadań) pozwalają na codzienne, proaktywne zarządzanie projektem. Sponsor i kierownik podejmują decyzje na bazie bardzo precyzyjnych i aktualnych informacji. Aktualność danych i ich użyteczność jest w tym przypadku okupiona na tyle skomplikowanymi algorytmami, że wdrożenie metodyki CCPM musi być wsparte dedykowanymi narzędziami informatycznymi. Na szczęście na rynku pojawia się ich coraz więcej, praktycznie w każdym przedziale cenowym.

Podsumowanie

Zaprezentowane dwie, uzupełniające się metodyki realizacyjne pozwalają kierownikom projektów oraz sponsorom na uzyskanie informacji na temat przewidywanej sytuacji budżetowej (EVM) oraz sytuacji z harmonogramem (CCPM), a także na wyizolowanie zadań i wskazanie działań potrzebnych do zapewnienia realizacji projektu na czas (CCPM). Zastosowanie obu metod może pomóc w szybszym dostarczeniu wartości biznesowej. Jednocześnie, metodyki te są uzupełnieniem w warstwie realizacji metodyk zarządzania projektem typu Prince2 lub PMBOK.

Na koniec kilka słów wyjaśnienia, dlaczego używam określenia "metodyki"

podczas gdy przedstawione rozwiązania w większości innych publikacji nazywane się raczej "metodami". Wytłumaczenie jest dość proste. Metodyka to zbiór metod. Oba zaś zaprezentowane rozwiązania są na tyle skomplikowane, że ich wdrożenie nie ograniczy się do wdrożenia jednej tylko metody, na przykład nowego sposobu zbierania danych. Aby w pełni skorzystać z informacji generowanych przez te rozwiązania, trzeba w systemie zarządzania projektem zmienić więcej niż jedną metodę. Dlatego pozwoliłem sobie nazwać je metodykami.

Szymon Włochowicz jest konsultantem w Mandarine Project Partners.


TOP 200