VoIP - usługa zarządzalna

IP Centrex

VoIP - usługa zarządzalna

Sieć hybrydowa TDM/IP z wirtualną centralą IP

Centrex jest rozwiązaniem dla firm, w którym urządzenia realizujące kontrolę połączeń i funkcje usługowe są w posiadaniu i zarządzaniu operatora. Centrex może być postrzegany jako outsourcing telekomunikacyjny, gdyż uwalnia przedsiębiorstwo od kosztów i utrzymywania centrali PBX.

Tradycyjne usługi Centrex, analogowe lub ISDN realizowane były przez centrale abonenckie klasy 5 (Class 5 Switch). Urządzenia te były również odpowiedzialne za przesyłanie i przełączanie sygnałów elektrycznych przenoszących głos i faksy.

IP Centrex jest połączeniem możliwości tradycyjnej usługi Centrex z zaletami transmisji pakietowej IP. Pojedyncze łącze IP może obsłużyć jednocześnie wiele połączeń. Jeżeli w danej chwili nie jest prowadzone połączenie, wówczas jego przepustowość można zagospodarować na transmisję danych. W tradycyjnym, analogowym Centreksie pojedyncze łącze jest na stałe zarezerwowane dla każdego telefonu. Gdy nie jest wykonywane połączenie, przepustowość tego łącza jest marnowana. Podobnie rzecz się ma w przypadku analogowego Centrex ISDN BRI, gdzie obsługiwanych jest kilka linii abonenckich.

Urządzenia monitorujące VoIP w usłudze hostowanej winny być instalowane po stronie dostawcy w punktach styku z siecią WAN PoP (Point of Presence), w sieci firmowej natomiast - na styku z siecią zewnętrzną. Takie ich rozmieszczenie pozwala na stwierdzenie, czy problem występuje w sieci usługodawcy czy klienta.

W przypadku sieci zarządzanej testery należy instalować obok serwerów połączeń oraz w każdej z lokalizacji klienta. Przed udostępnieniem usługi zarządzanej dostawca musi zbadać zdolność sieci firmowej do wymagań VoIP i w razie potrzeby zaproponować jej aktualizację. Zbadać należy sygnalizację (SIP, H.323), osiągalność urządzeń w sieciach (firewall) i jakość połączeń w sieci lokalnej oraz pomiędzy sieciami LAN.

Usługi wirtualnego/hostowanego IP PBX raczej nie są przeznaczone do obsługi dużych firm, lecz dla sektora MSP. Do łączności z hostowaną centralą IP potrzebne jest łącze o małym opóźnieniu, nieznacznym jitter oraz niewielkich stratach pakietów.

Rola operatora

Rysuje się obecnie podział operatorów na dostawców łączy oraz na dostawców usług. Ci pierwsi zapewniają wymaganą przepustowość i niezawodność dostępu do Internetu, ci drudzy natomiast specjalizują się w oferowaniu szerokiej gamy usług skierowanych do użytkownika końcowego.

Na świecie w rolę dostawcy usług próbują się wpisać dotychczasowi dostawcy wielkich serwisów WWW: eBay, AOL, Yahoo! czy Google. eBay nabył lidera VoIP - Skype. AOL (TotalTalk) i Yahoo! (DialPad) również uruchomiły swoje serwisy VoIP. Google poszedł dalej i nie tylko zaoferował usługę głosową Google Talk, ale również przejmuje amerykańskich operatorów Wi-Fi i kablowych. Microsoft stara się nie dać im wyprzedzić, przejmując firmę Teleo, twórcę komunikatora VoIP.

W Polsce operatorzy VoIP mają sporą szansę na sukces, gdyż ich oferta jest skierowana do małych i średnich firm, które w naszym kraju stanowią zdecydowaną większość. Z drugiej strony praktyka pokazuje, że grożąc rozstaniem z tradycyjnym, dominującym operatorem na rzecz wirtualnego dostawcy telefonii IP, można u tego pierwszego wynegocjować rabaty w opłatach.

<hr size="1" noshade>Krzysztof Malicki - CEO w Inotel SA

VoIP - usługa zarządzalna

Krzysztof Malicki

Dzięki usługom dodanym, firmy mogą np. całkowicie zrezygnować z kosztownej, tradycyjnej centralki telefonicznej, zastępując ją usługą IP Virtual PBX. Taka wirtualna centralka zapewnia wszystkim pracownikom m.in. automatyczne powitanie i przekierowywanie rozmów do odpowiedniej osoby lub działu. IP Virtual PBX daje także możliwość darmowych rozmów w obrębie wszystkich oddziałów firmy, a także znaczne oszczędności sprzętowe - warto pamiętać, że koszt tradycyjnej centralki sięga do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Przedsiębiorstwa, korzystając z telefonii IP od Inotela, nie potrzebują także faksu - zastępuje go usługa fax2mail. Powoduje ona, że faksy trafiają bezpośrednio do skrzynki e-mailowej adresata w postaci pliku "pdf", gdzie mogą być łatwo archiwizowane. Na adres e-mail pracownika - za sprawą usługi voice2mail - trafiają także wiadomości w postaci pliku .wav nagrane na jego skrzynce głosowej. W przypadku gdy próbująca się dodzwonić do firmy osoba nie pozostawiła wiadomości, dzięki usłudze CRM Connect jej numer telefonu jest natychmiast sprawdzany w systemie CRM. Jeśli to klient, to zainteresowany pracownik z działu handlowego natychmiast się o tym dowie.

Możliwe jest również przypisanie kilku numerów z różnych stref numeracyjnych do jednej linii telefonicznej, co umożliwia np. otwieranie wirtualnych oddziałów firm w różnych miastach; możliwość blokowania połączeń na wybrane numery dla jednej linii, konta lub grupy kont; połączenia trójstronne, połączenia oczekujące, prezentacja numeru dzwoniącego, zarządzanie usługami przez stronę WWW, billing online. Bardzo użyteczna jest także usługa przekierowywania połączeń na wskazany numer, co gwarantuje pełną dostępność pracownika dla klientów, nawet gdy jest on poza biurem.

W autorskiej platformie Inotel zastosowano rozwiązania firmy Global IP Sound, dostawcy warstwy dźwiękowej, m.in. do Skype'a.<hr size="1" noshade>


TOP 200