VoIP - usługa zarządzalna

Operatorzy poszerzają swoje oferty dla klientów biznesowych o zarządzalne systemy telefonii IP (Managed VoIP), łącznie z usługami dodanymi. Możliwe jest jednocześnie wykupienie usług typowo hostingowych. Wówczas klient powierza cały swój system komunikacyjny w ręce dostawcy teleinformatycznego.

Operatorzy poszerzają swoje oferty dla klientów biznesowych o zarządzalne systemy telefonii IP (Managed VoIP), łącznie z usługami dodanymi. Możliwe jest jednocześnie wykupienie usług typowo hostingowych. Wówczas klient powierza cały swój system komunikacyjny w ręce dostawcy teleinformatycznego.

System IP jest finansowany, instalowany i zarządzany przez operatora. Firma płaci jedynie za usługę, np. ryczałt za każdy telefon. Usługi te oferowane są już w Polsce (m.in. Crowley, GTS Energis). Można również wykupić część sprzętową systemu, natomiast zarządzanie usługami prowadzić samodzielnie.

Dostawcy hostingu VoIP oferują całą gamę usług: IP-Centrex, Contact Centers, telekonferencje czy zunifikowaną komunikację (unified messaging) - wszystko utrzymywane w sieci dostawcy. Operatorzy zarządzanych usług VoIP zapewniają konsultację, instalację, utrzymanie, monitorowanie jakości usług oraz zarządzanie aplikacjami VoIP instalowanymi w sieci firmowej.

Zarządzalna i hostowana usługa VoIP jest wyzwaniem zarówno dla dostawcy, jak i dla przedsiębiorstwa. Usługa świadczona przez jedną sieć musi funkcjonować w innej, gdzie nierzadko nie mają dostępu narzędzia administracyjne usługodawcy. Użytkownika końcowego nie interesuje współdziałanie obydwu sieci, oczekuje działającego telefonu i szybkiego usuwania ewentualnych problemów.

Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie zarządzanych usług VoIP, należy:

  • Zagwarantować dostępność usługi na poziomie nie gorszym niż w sieciach PSTN, tzn. 99,999% (tj. do 5 min przestoju rocznie). Jakość głosu również nie może być gorsza niż w tradycyjnych sieciach. Aby administrator systemu mógł kontrolować działanie usługi VoIP w lokalizacji klienta, można zainstalować oprogramowanie agenta w sieci użytkownika końcowego.
  • System VoIP jest środowiskiem złożonym z różnych aplikacji. Zintegrowane, pochodzące od jednego producenta systemy PBX są zastępowane przez platformy wielomodułowe: bramy, routery, zapory, kontrolery sesji brzegowych (session border controllers), serwery usług dodanych oraz proxy, na dodatek pochodzące od różnych producentów. Należy zadbać o współdziałanie wszystkich wymienionych elementów.
  • Tradycyjne narzędzia do monitorowania telefonii, a także oprogramowanie badające parametry sieci IP, nie oferują możliwości oceny połączeń VoIP ani wydajności takiej sieci. Ocena parametrów VoIP powinna być prowadzona w sposób ciągły, na rzeczywistych oraz generowanych połączeniach. Aplikacja monitorująca powinna informować o jakości usług głosowych, wykrywać możliwie z wyprzedzeniem wszelkie symptomy ich pogorszenia oraz zapobiegać przestojom sieci, analizować ścieżki pakietów, a także wykonywanie testów diagnostycznych.
  • W przypadku problemów w działaniu VoIP administrator musi stwierdzić, czy problem leży po stronie firmowej sieci LAN, sieci dostawcy VoIP, sieci WAN operatora, czy też serwerów połączeń. VoIP jest bardzo wrażliwy na pogorszenie parametrów sieci, m.in. wzrost opóźnień, straty pakietów. Należy dążyć do minimalizacji czasu naprawy sieci MTTR (Mean Time To Repair).
Niektórzy dostawcy VoIP świadczą swoje usługi poprzez sieć resellerów, którymi są lokalni dostawcy Internetu bądź telewizje kablowe. Dystrybutorzy ci mogą oferować usługi telekomunikacyjne pod własną marką oraz otrzymują gotowy system CRM do zarządzania klientami i usługami. Przykładem takiej firmy w Polsce jest poznański Inotel, posiadający ok. 30 resellerów VoIP, obejmujących zasięgiem ok. 0,5 mln osób. Z jej rozwiązań do świadczenia usług VoIP korzysta m.in. GTS Energis. Firma prowadzi też ekspansję na rynek niemiecki. Podobne usługi oferuje Crowley, posiadający sieć 25 resellerów. Klient może dostać do rozdysponowania pulę numerów telefonicznych, także z różnych stref numeracyjnych.

Wirtualny IP-PBX

Firma może wykupić także tzw. wirtualną centralę abonencką - Virtual IP PBX - zarządzaną przez interfejs http. Oferuje ona podstawowe funkcje fizycznej centralki IP PBX, lecz jest wyniesiona do lokalizacji operatora VoIP i przez niego serwisowana. Interfejs zarządzania wirtualną centralką IP udostępnia jej konfigurację, obsługę połączeń, przypisywanie numerów, biling on line. Może ona być pierwszym etapem na drodze stopniowej migracji do sieci all-IP.

Posiadanie "własnej" centrali PBX ma tę zaletę, że do obsługi połączeń zewnętrznych można wykorzystywać minimalną liczbę linii zewnętrznych operatora, współdzielonych na wszystkie telefony.

Wirtualny IP PBX może obsługiwać nie tylko aparaty w firmie, ale również telefony należące do zdalnych oddziałów i partnerów firmy. Wykorzystując oprogramowanie do wirtualizacji, aplikacja wirtualnego PBX może być dostępna w wielu lokalizacjach.

Możliwe są funkcje przekierowywania, zawieszania i parkowania oczekujących połączeń, mostki telekonferencyjne, blokowanie połączeń z "czarnej listy", wybieranie skrócone, grupy numeracyjne i prywatny plan numeracyjny oraz przekierowanie do operatora połączeń wychodzących. Dostępna jest również obsługa wiadomości SMS, poczty elektronicznej, książka telefoniczna, zarządzanie kolejkami oraz informacje o obecności. Centrala ta może obsługiwać zarówno terminale stacjonarne PSTN/IP, terminale SIP, jak i telefony komórkowe niezależnie od rodzaju sieci dostępowej. Wirtualny IP PBX może współpracować z dodatkowymi aplikacjami zewnętrznymi.

Firma płaci tylko za wykorzystane usługi, według zasady "pay-as-you-go". Jedyne co jest potrzebne do korzystania z wirtualnego IP PBX to szybkie łącze internetowe, najlepiej z gwarantowanymi parametrami.

Hostowany IP PBX

Hostowana usługa IP PBX pozwala korzystać z zalet technologii IP bez konieczności inwestycji w fizyczną infrastrukturę centrali. Urządzenia IP PBX są zainstalowane w siedzibie dostawcy usługi i przez niego utrzymywane. Tam też zwykle znajduje się punkt styku z innymi sieciami SIP oraz siecią PSTN.

Hosting IP PBX powinien obejmować:

  • autodetekcję zdalnych terminali łączących się z dowolnego miejsca na świecie i sygnał dostępności telefonu (dial tone) oraz umożliwienie mu inicjowania połączeń;
  • obsługę różnych standardów, wsparcie dla telefonów SIP. Wirtualny PBX nie powinien ograniczać klientów ze względu na wykorzystywany rodzaj terminala lub protokołu;
  • niskie koszty uruchomienia, a także późniejszej rozbudowy o nowe terminale i usługi;
  • możliwość wyboru operatora o najatrakcyjniejszej taryfie na połączenia zewnętrzne;
  • dostęp do portalu umożliwiającego zmianę konfiguracji i zarządzanie;
  • zbiór funkcji wymaganych od PBX oraz możliwość rozbudowy o dodatkowe;
  • wymianę ruchu (peering) z innymi operatorami VoIP.
Urządzenia instalowane w firmie to:

  • telefony IP lub telefony programowe (softphone), korzystające z protokołu SIP;
  • niewielkie bramy medialne, umożliwiające urządzeniom z komutacją kanałów - analogowym telefonom i faksom - komunikację z siecią IP;
  • bramy medialne i zabezpieczające proxy, wykorzystywane do połączeń z siecią PSIN, w przypadku awarii łącza do dostawcy IP PBX;
  • urządzenie brzegowe, router odpowiedzialny za zarządzanie ruchem, bezpieczeństwo i translację adresów NAT (Network Address Translation).
<hr size="1" noshade>Rafał Nowacki - Product Manager, Crowley Data Poland

VoIP - usługa zarządzalna

Rafał Nowacki

Decydując się na telefonię IP, firma od razu zaczyna oszczędzać na połączeniach telefonicznych. Ważny jest również fakt, że firma decydująca się na telefonię IP nie musi zmieniać dotychczasowej numeracji, co bardzo często jest efektem zmiany technologii. Klient może wykorzystać swoją dotychczasową infrastrukturę kablową i sprzętową (telefony). Warto również dodać, że koszt wdrożenia usługi w wersji podstawowej - w ramach której abonent pozostaje przy dotychczasowej numeracji i posiada dostęp do Internetu - jest prawie zerowy. Jeżeli firma decyduje się na bardziej zaawansowane rozwiązanie, wymaga to dodatkowej inwestycji w sprzęt. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie dodatkowych usług typu call center lub wideokonferencji.

W ramach oferty klienci otrzymują kompletny system potrzebny do instalacji telefonii IP - w tym pulę numerów dla użytkowników końcowych oraz możliwość terminacji połączeń wychodzących i przychodzących.

Technologia VoIP zapewnia właściwy przekaz strumienia mowy bez jakiejkolwiek ochrony, dlatego bezpieczeństwo połączeń VoIP jest bardzo ważnym tematem. Najczęściej stosuje się mechanizmy występujące w sieciach VPN. Po połączeniu kilku lokalizacji za pomocą specjalnych kanałów wirtualnych powstaje prywatna, dobrze chroniona platforma komunikacyjna, na której można realizować połączenia VoIP.

Wraz ze wzrostem dostępu klientów indywidualnych i biznesowych do szerokopasmowych łączy internetowych, jak również nasilającą się tendencją redukcji kosztów usług telefonicznych, upowszechnia się telefonia IP. Nie jest to rewolucja, a ewolucja. Obecnie ok. 13% przychodów Crowley generują usługi głosowe, jednak VoIP stanowi ich niewielki procent. W najbliższym czasie to się zmieni, ponieważ wzrasta zainteresowanie telefonią VoIP. W najbliższych latach każdy liczący się operator będzie świadczył usługi głosowe w oparciu o protokół IP.<hr size="1" noshade>

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200