VoIP dla telepracowników
- Paweł Szczepaniak,
- 01.03.2004
Podsumowanie
Wszyscy liczący się producenci central IP-PBX mają swoją ofertę dla telepracowników. Zestawy do zainstalowania u zdalnego pracownika różnią się jednak bardzo pod względem wyposażenia, konfiguracji, funkcji, ceny i jakości połączeń. Najlepszą jakość rozwiązań soft phone zapewniał w teście zestaw Nortela, który wyprzedził programowe telefony firm Avaya, Alcatel i Cisco. Jakość rozmów przez telefony sprzętowe była generalnie wyższa i bardziej wyrównana w całej stawce, jednak odnotowano wyraźne różnice przy testowanych dwóch vocoderach i w różnymi modelach telefonów IP firmy Avaya.
Możliwości zdalnych pracowników są najbardziej zwiększane przez nowe aplikacje konferencji i współpracy. W ocenie testujących oferta Nortela jest obecnie najbardziej rozbudowana pod tym względem i pozwala na rozszerzenie produktywności i środowiska pracy telepracowników. Ale inne firmy nie pozostają w tyle, szybko rozwijając te funkcje w swoich produktach.
Rozwiązanie: Nortel Multimedia PC Client v 2.0 i (opcjonalny) telefon sprzętowy i2004 (na zdjęciu), podłączony do centrali IP-PBX MCS 5100
Cena: 750 USD na telepracownika
Za: Niskie koszty, wysoka jakość wideokonferencji, przydatne aplikacje do współpracy, najlepsza jakość rozmów przez soft phone, efektywne przekierowywanie połączeń i przekazywanie informacji o dostępności
Przeciw: Telefon programowy i aplikacje dla PC powinny być prostsze w obsłudze, ruch w tle zabiera część pasma
Rozwiązanie: Avaya IP soft phone i sprzętowy telefon IP 4620 (na zdjęciu), podłączony do systemu S8700 Communications Manager
Cena: 1400 USD na telepracownika
Za: Dobre narzędzia konfiguracyjne dla telefonu programowego - optymalizacja głosu i integracja z MS Outlook, dobre przekierowywanie połączeń w czasie rzeczywistym pomiędzy telefonem firmowym, programowym, komórkowym i domowym, wybieranie numerów telefonicznych ze stron internetowych
Przeciw: Pewne ograniczenia w obsłudze podsieci IP przy połączeniach VPN, słaba jakość dźwięku w tańszych telefonach
Rozwiązanie: Cisco IP soft phone SE v 1.1 oraz telefon sprzętowy model 7960 (na zdjęciu) podłączone do systemu IP-PBX Call Manager v 3.3.3
Cena: 1300 USD na telepracownika
Za: Bogate możliwości przekierowywania połączeń, wiele opcji i ustawień bezpieczeństwa, efektywne zarządzanie dostępem telepracowników i pasmem VoIP przez nich wykorzystywanym
Przeciw: Słaba jakość dźwięku w przypadku telefonu programowego, szczególnie w przypadku vocodera G.729, duża złożoność i koszt wszystkich komponentów dla telepracownika
Rozwiązanie: Alcatel OmniTouch Unified Communications MyPhone v 2.0, podłączony do systemu OmniPCX Enterprise
Cena: 300 USD na stanowisko telepracownika (jak w teście), średniej klasy sprzętowy telefon IP - dodatkowo 485 USD
Za: Użytkownik może się przełączyć pomiędzy VoIP a PSTN podczas rozmowy, jeśli jakość rozmowy znacznie się obniży; łatwy w użyciu telefon programowy; dobra integracja z MS Exchange i Outlook
Przeciw: Wymagane narzędzia VPN innych producentów; zdalna konfiguracja sprzętowego telefonu IP może być trudna
Rozwiązanie: Mitel Networks Your Assistant v 2.1 i telefon sprzętowy 5220 IP (na zdjęciu), podłączone do systemu IP-PBX 3300 ICP
Cena: 375 USD na stanowisko telepracownika (jak w teście)
Za: Po stronie telepracownika nie jest wymagane klienckie urządzenie VPN; wysoka jakość głosu przy niskim wykorzystaniu pasma; łatwe w użyciu aplikacje; przydatny aplet do monitorowania i diagnostyki połączeń zdalnych pracowników
Przeciw: Te same ustawienia VoIP i sieciowe obowiązują wszystkich telepracowników