VoIP dla telepracowników

W przypadku programowego telefonu IP dostarczonego przez Nortela jakość połączeń była najlepsza z testowanej stawki rozwiązań soft phone - ocena dobra do bardzo dobrej i to przy wykorzystaniu kodeków zarówno G.729, jak i G.711. Avaya uzyskała ocenę dobrą do bardzo dobrej w przypadku kodeka G.729 i co ciekawe tylko wystarczającą w przypadku G.711. Alcatel osiągnął w tym teście wynik wystarczający do dobrego w przypadku G.729 i słaby do wystarczającego z kodekiem G.711. Jakość programowego telefonu oferowanego przez Cisco została oceniona na słabą z kodekiem G.729 i wystarczającą z G.711. Mitel również oferuje IP soft phone dla telepracowników, ale nie poddał go testom.

Połączenia przez telefony sprzętowe w większości przypadków można było określić jako dobre do bardzo dobrych. Co ciekawe, w przypadku urządzenia firmy Mitel jakość połączeń oceniono na dobrą w przypadku G.711 i dostrzegalnie lepszą (dobrą do bardzo dobrej) z G.729. Sprzętowe telefony Cisco i Nortela osiągnęły najwyższą notę - jakość dobra do bardzo dobrej w obu przypadkach.

Telepraca przez tunel

VoIP dla telepracowników

Cisco

Testujący poprosili producentów o dostarczenie i uruchomienie infrastruktury bezpieczeństwa rekomendowanej przez nich przy połączeniach telepracowników. Wszyscy wybrali tunele VPN oparte na protokole IPsec. Tylko w przypadku sprzętowego telefonu firmy Mitel strumień VoIP nie był przesyłany w tunelu VPN - zastosowano innego rodzaju szyfrowanie transmisji. Cisco i Avaya uruchomiły po stronie klienta dedykowane urządzenia do połączeń VPN. Były to Secure Router IOS, model 831 firmy Cisco i SG5X Secure Gateway firmy Avaya - wyposażone w kilkuportowy przełącznik i przeprowadzające szyfrowanie i uwierzytelnianie dla kilku niezależnych połączeń oraz udostępniające takie funkcje, jak translacja adresów NAT, zapora i serwer DHCP.

Alcatel również zaproponował tunel VPN, ale firma sama nie oferuje odpowiednich urządzeń. Zamiast tego certyfikuje do pracy ze swoimi urządzeniami VoIP i OmniPCX narzędzia VPN innych producentów. W testach VPN wykorzystano niedrogie urządzenie Linksysa. Nie znajdowało się ono na liście sprzętu certyfikowanego przez Alcatela, ale pracowało bardzo dobrze.

VoIP dla telepracowników

Mitel

W przypadku rozwiązania firmy Mitel dostarczono specjalizowany serwer oparty na systemie Linux, oznaczony nazwą 6010 Teleworker Solution, obsługujący całość funkcji związanych z bezpieczeństwem i kodowaniem głosu do 500 połączeń. Po stronie telepracownika jest uruchamiana specjalna aplikacja łącząca się z serwerem przez tunel VPN, wykorzystująca wbudowane w Windows mechanizmy tworzenia szyfrowanych tuneli z opartym na IPsec protokołem L2TP.

W przypadku sprzętowego telefonu Mitela kanał między telefonem a serwerem 6010 jest autoryzowany i szyfrowany w specyficzny sposób - nie przez typowy tunel VPN. Dzięki temu ruch nie jest obarczony wynikającym ze standardów "narzutem". Efekt to mniejsze wykorzystanie pasma i generalnie wyższa jakość dźwięku VoIP - jako jedyny telefon Mitela osiągnął wysoką ocenę za wydajność. Oprogramowanie Nortela jest wielofunkcyjne i dobrze przemyślane. Oprogramowanie klienckie, dostarczane jako komponent pakietu Contivity VPN, obsługuje całość zabezpieczeń zarówno dla soft, jak i hard phone. Dodatkiem do programowego telefonu jest oprogramowanie Multimedia PC Client z obsługą protokołu SIP.

Konfiguracja

VoIP dla telepracowników

Alcatel

W tej kategorii oceniano opcje udostępniane przez telefony programowe i sprzętowe, integrację komponentów zestawu, ustawienia i monitoring połączeń telepracowników. Były pewne różnice, ale ostatecznie wszystkim producentom przyznano tę samą ocenę.

Nie testowano konfiguracji dostarczonej przez Alcatela z telefonem sprzętowym, ale producent przewiduje kombinacje rozwiązania programowego ze sprzętowym. Na wynik Alcatela wpłynęły bardzo dobre narzędzia (kreatory ustawień) dla soft phone, które pomagają uzyskać optymalną jakość dźwięku i głosu.

Warto odnotować również możliwości optymalizacji jakości połączeń w rozwiązaniu firmy Avaya. Administrator i zdalny pracownik mogą modyfikować parametry vocodera, w tym również wzmocnienie (głośność) odbieranego i wysyłanego głosu. Avaya pozwala także na ścisłe powiązanie programowego telefonu IP ze sprzętowym, domowym albo komórkowym.

Cisco przebudowało ostatnio swój soft phone, zastępując oprogramowanie oparte na TAPI nowym kodem, bezpośrednio współdziałającym z firmowym protokołem obsługi połączeń - SCCP. Jednak jest jeszcze sporo do zrobienia, szczególnie jeśli chodzi o jakość rozmów. Za to sprzętowy telefon tej firmy to prawdziwa gwiazda. Duży zakres opcji zabezpieczeń, zarządzanie pasmem i funkcje zapewniania jakości QoS są na wyższym poziomie niż u konkurencji. Większa funkcjonalność to jednak bardziej złożone konfigurowanie i zarządzanie.

Dobrze przemyślane oprogramowanie Nortela zawiera obok kodeków audio również kodeki wideo. Wymagane przez transmisję wideo pasmo to 40-80 kb/s. Ze względu na to, że telefon programowy tej firmy zapewnia wysoką jakość rozmów, w niektórych zastosowaniach można zrezygnować ze sprzętowych telefonów IP po stronie telepracownika.

Firma Mitel nie przedstawiła do tego testu swojego programowego telefonu, ale oferuje oprogramowanie Your Assistant, które zawiera soft phone. Plus dla Mitela w tej kategorii należy się za narzędzie Teleworker Network Analyzer - małą aplikację dla Windows, którą administrator może przesłać e-mailem zdalnym pracownikom. Program ten uruchamia symulowaną sesję VoIP z centralą firmy i wyświetla wszystkie dane na temat szczegółów i jakości połączenia (QoS).


TOP 200