Użytkownicy: licencje i wsparcie zbyt drogie

Z badania Forrester Research wynika, że koszty licencji i utrzymania stanowią ok. 26% rocznych wydatków amerykańskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy narzekają także na skomplikowane warunki licencjonowania. Wraz z popularyzacją outsourcingu i nowoczesnych modeli udostępniania oprogramowania sytuacja ta ma się zmieniać.

W badaniu ankietowym uczestniczyli kierownicy różnego szczebla z 215 amerykańskich firm. Według nich, "warunki zakupu oprogramowania i jego dalszego utrzymania nawet w najmniejszym stopniu nie uwzględniają możliwości i celów biznesowych użytkowników tego rodzaju aplikacji". Pomimo licznych obietnic ze strony producentów systemów biznesowych, sytuacja taka nie zmienia się od lat. Jednocześnie dostawcy koncentrują się przede wszystkim na ułatwieniu dostępu do własnych rozwiązań i nawiązaniu współpracy z nowymi firmami.

Analiza korzyści i zbadanie rzeczywistych potrzeb może ograniczyć koszty zakupu licencji średnio o kilkanaście procent.

Analitycy z Forrester Research podkreślają, że wiele firm wykupuje licencje na zbyt szeroki zakres funkcjonalności oprogramowania. Ich zdaniem, analiza korzyści i zbadanie rzeczywistych potrzeb pozwoli ograniczyć koszty zakupu licencji średnio o kilkanaście procent. Analitycy sugerują także większe zaangażowanie w proces negocjacji warunków wsparcia technicznego oraz osiąganie korzyści wynikających z długofalowych kontraktów i bliskiej współpracy z dostawcami. Przykładem takiego działania może być m.in. aktywny udział w testach oprogramowania.

Zobacz również:

  • Nokia i Apple podpisały umowę regulującą kwestię licencji

Eksperci są również zdania, że dostawcy oprogramowania będą zmuszeni ograniczyć pobierane opłaty m.in. ze względu na rosnącą popularność bezpłatnych aplikacji biznesowych, a także tych oferowanych w modelach SaaS i ASP. Ich zdaniem, rosnąca liczba firm świadczących różnego rodzaju wsparcie techniczne przyczyni się zaś do redukcji realnych kosztów ponoszonych podczas normalnego użytkowania systemów, klienci zaś zyskają poważną kartę przetargową podczas negocjacji z dostawcami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200