Usługi telefoniczne w chmurze

Firma Danone rozpoczęła w Polsce wdrożenie rozwiązania typu Unified-Communications-as-a-Services . Od 2 miesięcy korzysta z tej usługi biuro spółki Żywiec Zdrój SA, należącej do Danone.

W związku ze zmianą siedziby warszawskiego Biura Zarządu Żywiec Zdrój SA, dział IT obsługujący spółkę musiał podjąć decyzję, czy zakupić standardową centralę telefoniczną, centralę IP, czy też skorzystać z rozwiązania oferowanego w chmurze obliczeniowej. "Wraz z zarządem zastanawialiśmy się nad tym, czy zastosować nowoczesne rozwiązania związane z VoIP, czy w dalszym ciągu używać telefonii analogowej. Wybraliśmy telefonię IP" - mówi Przemysław Świętochowski, Manager IT na Europę Centralną w Danone. Pozostało więc zadecydować, czy zakupić to rozwiązanie na własność, czy też wynająć gotowe rozwiązanie od firmy zewnętrznej.

Optymalizacja infrastruktury telekomunikacyjnej

Ostatecznie zdecydowano się na usługę Unified-Communications-as-a-Services, którą w tym roku na rynek wprowadził Integrated Solutions, spółka Grupy Orange Polska. Rozwiązanie oparte jest na technologii Cisco. Danone zdecydował się na jej usługi także dlatego, że był już klientem Orange Polska. "Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko wykluczyliśmy opłaty związane z utrzymaniem infrastruktury, lecz również płacimy stałą, miesięczną kwotę, co zdecydowanie ułatwia nam planowanie budżetu" - mówi Sebastian Faber, IT Front Office Koordynator na Polskę i Kraje Bałtyckie. To pierwszy taki projekt na świecie, jeśli chodzi o Danone. Dlatego pilotażowemu wdrożeniu przyglądają się inne oddziały m.in. w Niemczech i we Francji.

Przemysław Świętochowski

Manager IT na Europę Centralną w Danone

Rozwiązania oferowane w chmurze stają się coraz bardziej atrakcyjne, ponieważ rośnie mobilność naszych pracowników.

Dodatkową korzyścią - jak w pozostałych usługach cloud computing - był brak konieczności inwestowania w sprzęt z własnych środków. Po stronie Danone wystarczyło jedynie podłączyć do sieci LAN aparaty telefoniczne lub podłączyć zasilanie, ponieważ część z nich obsługuje technologię WiFi. Zarządzanie aparatami, w tym wirtualną centralą telefoniczną, pozostawiono partnerowi - firmie Integrated Solutions. Wszystko odbywa się za pośrednictwem sieci teleinformatycznej Danone. Dla bezpieczeństwa nowe biuro Żywiec Zdrój ma oczywiście dwa łącza - podstawowe i zapasowe. "Mijają dwa miesiące od implementacji - nie mieliśmy żadnych sygnałów na temat złej jakości połączeń realizowanych przez platformę UCaaS. Wszystko dzięki zarezerwowaniu odpowiedniego pasma na potrzeby transmisji głosowej w naszej sieci MPLS" - mówi Sebastian Faber. "W nowym biurze Żywiec Zdrój jest łącze o przepustowości 8 MB/s, dla każdego z telefonów zarezerwowaliśmy 76 Kb/s" - dodaje.


TOP 200