Usługi plus głos

4. Infolinia 0-800

Infolinia jest głównie kojarzona z numerem stacjonarnym, przy czym charakteryzują się przeniesieniem części opłat na firmę, która taką linię wykupuje. Operatorzy VoIP również świadczą usługi firmowych infolinii o ograniczonych opłatach, przy czym w najpopularniejszych usługach osoba dzwoniąca do firmy płaci operatorowi jak za połączenie lokalne (np. numery 0-801 3).

5. Centrala u operatora

Zamiast kupować własną centralę telefoniczną, firma może skorzystać z wirtualnej centrali firmowej, obsługiwanej przez operatora VoIP. Centrala taka nie wymaga od użytkowników żadnych inwestycji poza telefonami VoIP. Standardem jest protokół SIP, wspierany przez bardzo wiele telefonów IP, od najtańszych (Grandstream) po zaawansowane, produkowane przez liderów branży sieciowej (na przykład firmy Cisco).

6. Call center bez inwestycji

Nowoczesny operator VoIP może zaoferować usługę, która w tradycyjnym modelu wymaga bardzo dużych inwestycji – budowę kompletnego call center włącznie z menu głosowym. Najprostszym menu głosowym jest komunikat powitalny z menu DTMF (zwany popularnie menu DISA od nazwy karty w centralach), w bardziej zaawansowanych konfiguracjach jest to kilkupoziomowe, interaktywne menu. Klienci, którzy będą z niego korzystać, mogą zostać przekierowani do wybranych konsultantów, czasami automatycznie. Niektóre konfiguracje call center (na przykład dwie lub trzy linie wsparcia technicznego wraz z automatycznym przekierowaniem przy zajętym numerze) są bardzo trudne do oprogramowania w tradycyjnej telefonii. W przypadku VoIP konfiguracja jest o wiele prostsza.

7. Optymalizacja call center

Obsługa połączeń przychodzących stawia wysokie wymagania centrum obsługi klienta. Trzeba zapewnić szybką obsługę połączeń klientów przy możliwie krótkim czasie oczekiwania i jak najprostszym menu, od wybrania numeru, do uzyskania pomocy. Dobry algorytm umożliwia także przekierowanie połączeń do innych konsultantów, w przypadku przeciążenia głównej kolejki. Przy obsłudze ważny jest nie tylko plan menu, ale także algorytm wyboru wolnego konsultanta w kolejce (niektórzy operatorzy mają kilka algorytmów do wyboru), sposób oznaczania konsultantów jako aktywnych i rezerwowych oraz sposób powiadomienia klienta o oczekiwaniu. Komunikat ten może być dostarczony przez operatora albo firmę korzystającą z jego usług. Niektórzy operatorzy oferują nawet syntezę mowy w języku polskim odtwarzającą głos wpisany przez użytkownika przy konfiguracji call center przez stronę WWW. Konsultanci mogą być dostępni w firmowej sieci telefonicznej, ale połączenia można również przekierować do dowolnego numeru PSTN, w tym także na numer telefonu komórkowego. Wybudowane w ten sposób call center może działać równie dobrze, jak przy centrali umieszczonej w siedzibie firmy, przy czym nie wymaga żadnych inwestycji poza telefonami i łączem internetowym. Tego typu usługę, płatną w formie abonamentu, świadczy na przykład operator VoIP FreecoNet.


TOP 200