Unia multimedialna

Na co należy zwrócić uwagę, by określić wielkość tego rynku?

Branża multimedialna przechodzi silną transformację pod wpływem rozwoju Internetu i sieciowych serwisów informacyjnych. Przewiduje się, że przez najbliższe 5 lat dochody z tego tytułu będą wzrastać corocznie o 150%. Prognozuje się wzrost dochodów z reklam internetowych z poziomu 236 mln euro w 1996 r. do 2 mld euro w 2000 r.

Na razie jesteśmy więc na wczesnym etapie rozwoju publikacji internetowych, ale spodziewamy się szybkiego wzrostu. Wiąże się to ze wzrostem znaczenia elektronicznego handlu.

Jaka jest przyszłość europejskiego rynku multimedialnego?

Trendy jednoznacznie wskazują na gwałtowny rozwój publikacji online i integrację usług multimedialnych ze wszystkimi sferami naszego życia. Dotyczy to zarówno samochodowych systemów nawigacyjnych, jak i edukacji oraz gier komputerowych. Internet będzie dostępny w każdym domu, zaś wraz ze wzrostem przepustowości transmisja wideo doda sieci wymiaru rzeczywistości wirtualnej.

W porównaniu do Stanów Zjednoczonych rośnie pozycja Europy w sferze usług informacyjnych dla biznesu. Ta branża przewyższa Amerykę w różnorodności i jakości tworzonych serwisów. Stajemy się najlepiej rozwijającym się rynkiem.

Usługi multimedialne obejmują telenauczanie, telemedycynę, serwisy WWW i płyty CD-ROM oraz programy telewizyjne. Czy firmy w niedalekiej przyszłości muszą rozważać konwergencję komputera PC i telewizora?

Branża multimedialna wiele przeżyła od początku lat 90. Niektóre podmioty mają profil technologiczny i pracują nad telewizją cyfrową, inne szukają metod restrukturyzacji produkcji i dystrybucji programów telewizyjnych. Przejście z sygnału analogowego do cyfrowego spowoduje nie tylko wzrost liczby kanałów, którymi można transmitować programy poprzez telewizję kablową, naziemną czy satelity. Wiążą się z tym również nowe sposoby sprzedaży oferty programowej.

Mimo to nie wierzę, że doczekamy się połączenia w jednym urządzeniu telewizora i komputera. Wciąż będziemy ich używać oddzielnie, chociaż za ich pośrednictwem otrzymamy dostęp do tej samej treści. Komputer dalej będzie stał w gabinecie, zaś odbiornik telewizyjny w salonie.

Peter A. Bruck jest dyrektorem ds. badań w Techno-Z FH Forschung und Entwicklung GmbH, dyrektorem konkursu EuroPrix w Salzburgu (Austria), profesorem ekonomii informacyjnej i nowych technologii w Instytucie Ekonomii Wydziału Prawa Uniwersytetu w Salzburgu oraz komunikacji i dziennikarstwa na Uniwersytecie Carleton w Ottawie.


TOP 200