USA deklasują Chiny na rynku układów scalonych

Pomimo tego, że Chiny są globalną potęgą gospodarczą, na rynku układów scalonych nie odgrywają znaczącej roli. Mają w nim bowiem udział tylko na poziomie 4%, co w porównaniu wynikiem uzyskanym przez przemysł amerykański (54%) przedstawia się mizernie.

Grafika: GeoffreyWhiteway/Freerange Stock

Amerykańskie firmy brylują na obu segmentach rynku układów scalonych: IDM (Integrated Device Manufacturer; są to firmy, które zarówno projektują układy scalone, jak również posiadają produkujące je fabryki) i „fabless” (firmy zajmujące się wyłącznie projektowaniem układów scalonych, np. Arm). W tym pierwszym segmencie amerykańskie firmy w 2021 roku miały udział rzędu 47%, a w drugim 68% (dane podała firma analityczną IC Insights).

Drugie miejsce w tym rankingu zajmują firmy południowokoreańskie z udziałem ok. 22%. Tajwańskie firmy, głównie dzięki silnej pozycji w segmencie „fabless” (21%), plasują się na trzecim miejscu z udziałem na poziomie 9%. Europa, tak jak Chiny, również nie ma powodów do zadowolenia (6%). Taki sam udział tym rynku, czyli 6%, ma Japonia.

Zobacz również:

  • Steve Jobs uhonorowany wysokim odznaczeniem
  • Jak zabezpieczać systemy OT
  • Samsung wyprzedził konkurencję - uruchomił produkcję chipów 3 nm

Firmy południowokoreańskie i japońskie mają wyjątkowo słabą pozycję w segmencie „fabless”, podczas gdy firmy tajwańskie i chińskie mają bardzo niski udział w segmencie IDM. Ogólnie rzecz biorąc, firmy z siedzibą w USA wykazują największą równowagę pod względem IDM oraz „fabless”, jak i całkowitego udziału w rynku branży IC.

Dane historyczne pokazują, że japońskie firmy posiadały w 1990 roku prawie połowę światowego udziału w rynku układów scalonych. Oznacza to, że udział ten gwałtownie spadł w ciągu ostatnich 30 lat do prawie dziesięć razy mniejszego poziomu. Podczas gdy spadek udziału w tym rynku europejskich firm nie był tak gwałtowny jak w przypadku japońskich przedsiębiorstwa, to jest znaczny, gdyż w 1990 roku było to 9%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200