Tylko dla orłów

Ludzie, spełniający wymienione wcześniej wyśrubowane kryteria, mogą się cenić wysoko i wybrać odpowiednią dla siebie firmę, która "zaopiekuje się" jego karierą. W środowisku konsultantów panuje opinia, że pracodawca powinien przede wszystkim zapewnić swojemu człowiekowi możliwości rozwoju, takie aby był on cenny przez maksymalnie długi czas.

W zakres działań, jakich oczekuje się od firm konsultingowych, wchodzą branżowe szkolenia dotyczące zarówno aktualnych technologii informatycznych, jak również umiejętności biznesowych w zakresie tematów obsługiwanych przez wdrażane systemy. Nie zwalnia to jednak pracownika od dokształcania indywidualnego - lektury książek, czasopism i udziału w specjalistycznych grupach dyskusyjnych. Każdy fragment zdobytej wiedzy to przecież dobrze ulokowana inwestycja.

Pułapki

Uprawianie zawodu konsultanta niesie ze sobą również niedogodności, które dobrze jest znać, zanim wkroczy się na tę drogę kariery. Ogólnie można stwierdzić, że praca ta jest wprawdzie doskonała, ale niekoniecznie dla każdego.

Będąc kierowanym do klienta przez zatrudniającą firmę, można łatwo natknąć się na projekt, który nie będzie wcale ciekawy ani też nie będzie stymulował rozwoju pracownika. Można też spotkać na swojej drodze użytkowników o trudnych charakterach, których trzeba będzie obsłużyć sumiennie, tłumiąc irytację i zdenerwowanie.

Nie każdemu też spodobają się ciągłe zmiany środowiska pracy i konieczność częstego podróżowania. "Specjalista w tej branży zmienia bez przerwy klientów i projekty, a zdarza się też, że nie ma on ani pokoju, ani nawet biurka takiego, które mógłby uznać za prawdziwie swoje" - powiedział ceniony amerykański konsultant z firmy Anatec.

Od czego zacząć

Jeśli informatyk z pewnym doświadczeniem chciałby zostać konsultantem, zapewne zada sobie pytanie, jakie umiejętności są najważniejsze w tym zawodzie i od czego należy rozpocząć dokształcanie. Oto, co radzi John Poronto: "Należy zacząć od dogłębnego zrozumienia obiektowego środowiska programowania i mechanizmów, za pomocą których łączy się ono z metodami projektowania systemów informatycznych. Teraz jest to technologia najbardziej na czasie i należy umieć przekonać potencjalnego klienta o jego korzyściach. Orientacja w zasadach działania nowoczesnych interfejsów GUI oraz relacyjnych baz danych może być również magicznym kluczem otwierającym drzwi wielu głównych firm konsultingowych. Nie zapominajmy również o szlifowaniu umiejętności komunikowania się - moim zdaniem w tym zawodzie nie ma lepszej nagrody za trudy pracy niż w pełni zadowolony klient".