Trudny rozwój
- Monika Tomkiewicz,
- 22.09.2009
Dla każdego coś innego
#Ryszard Mężyk, kierownik Działu Informatyki w Świętokrzyskim Centrum Onkologii
Michał Zorzycki, dyrektor Wydziału Systemów Służby Zdrowia w firmie Kamsoft zauważa, że podstawowym wymaganiem, jakie pojawia się w zakresie systemów IT dla szpitala, jest sprawne i poprawne rozliczanie z NFZ. "Obserwujemy coraz większe zainteresowanie mechanizmami liczenia kosztów pacjenta oraz sposobem standaryzacji wykonywanych usług medycznych. Lekarze coraz częściej wykorzystują narzędzia informatyczne w celu skuteczniejszego oraz sprawniejszego leczenia. Ważnym elementem jest również integracja systemów wykorzystywanych w dużych placówkach służby zdrowia (powiązanie pomiędzy częścią <<szarą>> a częścią <<białą>>)" - uważa Michał Zorzycki. Jego zdaniem, sprostanie aktualnym wymaganiom rynku w zakresie wzrostu konkurencyjności oraz dostosowania się do wymagań pacjentów oczekujących wysokiej jakości usług i sprawnej obsługi wymusza na placówkach medycznych potrzebę stosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Pozwalają one optymalizować procesy umożliwiając ich automatyzację, szybki dostęp do informacji oraz w niekwestionowany sposób poprawiają obszar komunikacji z pacjentem. To podstawa do stosowania elektronicznego zapisu medycznego (EHR), wprowadzenia nowoczesnych form obsługi pacjentów, takich jak rejestracja internetowa czy powiadamiania SMS-em lub pocztą elektroniczną.
Kierunek rozwoju systemów IT zależy też w dużej mierze od tego, czy placówka jest publiczna, czy prywatna. "W zależności od podziału na lecznictwo otwarte i zamknięte, obserwujemy dwa modele. W lecznictwie otwartym dosyć duży nacisk kładzie się na sprawną obsługę pacjentów podczas rejestracji, minimalizację kolejek oraz dostęp do bieżącej i archiwalnej dokumentacji bezpośrednio z komputera. W przypadku lecznictwa zamkniętego obserwujemy natomiast niesłabnące zainteresowanie mechanizmami skutecznego śledzenia kosztów i bieżącej optymalizacji pracy" - tłumaczy Michał Zorzycki. Jego zdaniem, w obu przypadkach ważnym elementem jest integracja już nie tylko informacji w ramach jednej jednostki, ale również pomiędzy wieloma zakładami opieki zdrowotnej, w których leczy się pacjent.