Trudny rozwój

Dla każdego coś innego

"Informatyka, jako narzędzie właściwie zastosowane i odpowiednio wykorzystane, może pomóc w skutecznym zarządzaniu operacyjnym i strategicznym, aby uzyskać oczekiwane wyniki i skuteczność działania."

#Ryszard Mężyk, kierownik Działu Informatyki w Świętokrzyskim Centrum Onkologii

Wymagania związane z rozwojem systemów IT w służbie zdrowia zależą od specyfiki i zakresu działalności jednostki, choć pewne problemy pozostają wspólne dla wszystkich. "Zakres i potrzeby jednostki służby zdrowia zależą od tego, czy jednostka posiada laboratoria analityczne, diagnostykę obrazową, czy jest tylko ambulatorium, lecznicą, szpitalem ogólnym, czy specjalistycznym, czy prowadzi tzw. oddział ratownictwa medycznego" - wyjaśnia Ryszard Mężyk. Jeśli jednak chcemy dysponować elektronicznym rekordem pacjenta czy elektroniczną historią choroby, w grę zawsze wchodzić będzie problem integracji danych pacjenta.

Michał Zorzycki, dyrektor Wydziału Systemów Służby Zdrowia w firmie Kamsoft zauważa, że podstawowym wymaganiem, jakie pojawia się w zakresie systemów IT dla szpitala, jest sprawne i poprawne rozliczanie z NFZ. "Obserwujemy coraz większe zainteresowanie mechanizmami liczenia kosztów pacjenta oraz sposobem standaryzacji wykonywanych usług medycznych. Lekarze coraz częściej wykorzystują narzędzia informatyczne w celu skuteczniejszego oraz sprawniejszego leczenia. Ważnym elementem jest również integracja systemów wykorzystywanych w dużych placówkach służby zdrowia (powiązanie pomiędzy częścią <<szarą>> a częścią <<białą>>)" - uważa Michał Zorzycki. Jego zdaniem, sprostanie aktualnym wymaganiom rynku w zakresie wzrostu konkurencyjności oraz dostosowania się do wymagań pacjentów oczekujących wysokiej jakości usług i sprawnej obsługi wymusza na placówkach medycznych potrzebę stosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Pozwalają one optymalizować procesy umożliwiając ich automatyzację, szybki dostęp do informacji oraz w niekwestionowany sposób poprawiają obszar komunikacji z pacjentem. To podstawa do stosowania elektronicznego zapisu medycznego (EHR), wprowadzenia nowoczesnych form obsługi pacjentów, takich jak rejestracja internetowa czy powiadamiania SMS-em lub pocztą elektroniczną.

Kierunek rozwoju systemów IT zależy też w dużej mierze od tego, czy placówka jest publiczna, czy prywatna. "W zależności od podziału na lecznictwo otwarte i zamknięte, obserwujemy dwa modele. W lecznictwie otwartym dosyć duży nacisk kładzie się na sprawną obsługę pacjentów podczas rejestracji, minimalizację kolejek oraz dostęp do bieżącej i archiwalnej dokumentacji bezpośrednio z komputera. W przypadku lecznictwa zamkniętego obserwujemy natomiast niesłabnące zainteresowanie mechanizmami skutecznego śledzenia kosztów i bieżącej optymalizacji pracy" - tłumaczy Michał Zorzycki. Jego zdaniem, w obu przypadkach ważnym elementem jest integracja już nie tylko informacji w ramach jednej jednostki, ale również pomiędzy wieloma zakładami opieki zdrowotnej, w których leczy się pacjent.


TOP 200