Transakcje z gwarancją

Spotkanie w Tuxedo

Każdy z systemów korzystających z platformy transakcyjnej BRElink posługuje się własnym formatem danych. Podczas komunikacji w ramach platformy integracyjnej wszystkie systemy wykorzystują format oparty na standardzie XML. Biznesowa semantyka komunikatów jest opisywana w XML Schema. "Opisując strukturę komunikatu XML, moglibyśmy posłużyć się standardem DTD. Nie bylibyśmy jednak w stanie wykorzystać wielu dostępnych na rynku narzędzi, w większości wykorzystujących XML Schema" - wyjaśnia Artur Stefanowicz z HP Polska, odpowiedzialny za projekt w BRE Banku.

XML spełnia w dokumentach jedynie rolę składniową. Zagnieżdżona struktura XML wprowadza porządek bez utraty elastyczności, czego nie miały używane dotychczas zwykłe pliki ASCII z predefiniowanymi polami o stałej długości. Semantykę, czyli zawartość dokumentów XML, określa przyjęty wcześniej w BRE Banku format wymiany danych BREmf. Mieści się w nim m.in. opis typu transakcji, np. tx-po-domestic (przelew krajowy), tx-po-foreign (przelew zagraniczny) czy tx-po-pz (polecenie zapłaty) itd., łącznie jest ich kilkadziesiąt, a także kwoty, daty i godziny stworzenia oraz inne istotne parametry transakcji.

Chcąc przekazać komunikat innej aplikacji, system łączy się z modułem interfejsu do BRElink i przekazuje mu informacje o transakcjach we własnym formacie, np. Visa, BREsok, wewnętrznym formacie BRE Banku - IntBRE itd. Działający w module interfejsu parser (stworzony przy użyciu języka Python) sprawdza poprawność dokumentu i przekształca go do formatu BREmf. Jako pełnoprawny komunikat systemu BRElink dokument jest następnie wysyłany do monitora transakcyjnego BEA Tuxedo.

Komunikaty trafiające do monitora są przechowywane w jego podręcznej bazie danych (klaster Oracle 8 na platformie OpenVMS/AlphaServer), a następnie, zgodnie z kolejnością, są wysyłane do systemu docelowego. System BRElink integruje wyłącznie systemy wewnętrzne BRE Banku SA, z czasem dostęp do systemu uzyskają pozostałe spólki grupy.

Pożytki z nadbudowy

Transakcje z gwarancją

Struktura platformy integracyjnej BRElink

Tuxedo zapewnia podstawową funkcjonalność brokera transakcyjnego: zarządza kolejkami komunikatów, nadzoruje poprawność realizacji transakcji wieloetapowych oraz dba, aby wszystko odbywało się zgodnie z harmonogramem. HP rozbudował jego możliwości, dodając narzędzia do łatwego tworzenia logiki przepływu zadań między systemami. "Moduł workflow to jedna z ważniejszych funkcji całego systemu. Możemy w nim zdefiniować ścieżki zadań w taki sposób, aby mieć pewność, że w określonym czasie właściwe informacje dotrą do właściwych ludzi i wymuszą na nich podjęcie decyzji. Jeżeli tego nie zrobią, informacja o tym automatycznie dotrze do ich zwierzchników, a po określonym czasie także na kolejny szczebel. Mamy więc narzędzie, które z jednej strony nadzoruje sprawny obieg dokumentów, a z drugiej, spełnia rolę dyscyplinującą dla pracowników" - podkreśla Józef Beźnicki.

Druga ważna część systemu, również będąca dziełem HP, to moduł raportujący, pozwalający na monitorowanie pracy środowiska integracyjnego w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Cel raportowania jest dwojaki. Po pierwsze raporty pozwalają szybko diagnozować i reagować na pojawiające się problemy. Z drugiej strony, wiedza o strukturze masy transakcji i ich dynamice w czasie pozwala wyciągać wnioski natury biznesowej, jak również lepiej planować zasoby techniczne i finansowe dotyczące infrastruktury do przetwarzania danych.

Dane z bazy raportowej systemu BRElink można eksportować do hurtowni danych BRE Banku i zestawiać z danymi finansowymi i innymi. Wynik takich porównań może być bardzo interesujący. Przykładowo, na podstawie liczby i czasu trwania rozmów telefonicznych można wyliczyć szacunkowy koszt obsługi klienta w kanale telefonicznym w danym okresie. "Początkowo raporty opisujące bieżący stan środowiska integracyjnego wydawały nam się zbędnym wodotryskiem. Szybko przekonaliśmy się jednak, że jest inaczej - raportowanie pozwala ogarnąć z natury skomplikowane środowisko integracyjne i wcześnie wychwytywać potencjalne problemy" - konstatuje Józef Beźnicki.

Zapis projektu

Wdrożenie: Platforma integracyjna w BRE Bank SA

Cel: Personalizacja zakresu i sposobu realizacji usług, integracja kanałów dystrybucji oraz poszerzanie ich palety, odmiejscowienie obsługi zleceń, usprawnienie współpracy systemów banku z systemami klientów, możliwość łatwego wprowadzania nietypowych scenariuszy biznesowych dla wybranych klientów

Technologie: Monitor transakcyjny BEA Tuxedo na platformie HP Tru64 Unix, bazy danych Oracle 8 na platformie klastrowej opartej na serwerach HP AlphaServer/OpenVMS

Wykonanie: Hewlett-Packard Polska we współpracy z pracownikami Departamentu Rozwoju i Wdrożeń IT w BRE Bank SA

Osoby odpowiedzialne: Józef Beźnicki i Tomasz Zienkiewicz, BRE Bank SA; Artur Stefanowicz, Hewlett-Packard Polska

Czas trwania: 11 miesięcy


TOP 200