Telefonia IP hegemonia SIP

Zintegrowana komunikacja, telefonia w aplikacjach

Telefonia IP hegemonia SIP

Unifikacja systemów komunikacyjnych firmy

Producenci konkurują pomiędzy sobą już nie tylko platformami telefonicznymi, ale również wielousługowymi systemami komunikacyjnymi. Microsoft promuje Live Communications Server wraz z oprogramowaniem klienckim Office Communicator, Avaya lansuje Converged Communications Server, a Cisco przedstawił Unified Presence Server oraz wersję kliencką Unified Personal Communicator. Ponieważ identyczne usługi głosowe dostępne są na wielu platformach, jedyne co może wyróżnić dany produkt to usługi i możliwość współpracy z innymi aplikacjami.

Telefonia IP coraz częściej integrowana jest w różnych aplikacjach użytkowych. Należy oczekiwać, że z czasem będzie dodawana przez programistów jako jedna z funkcji aplikacji (np. w postaci biblioteki). Jest to możliwe dzięki temu, że wraz z usieciowieniem telefonii aplikacje mogą się bezpośrednio odwoływać do funkcji centrali, dotychczas zamkniętych wewnątrz tradycyjnej centrali TDM.

Według zapewnień Microsoftu firmy Alcatel, Avaya, Cisco, Mitel, NEC, Nortel oraz Siemens zamierzają umożliwić integrację swoich rozwiązań telefonicznych z MS Live Communications Server (LCS), desktopowym klientem Office Communicator 2005 oraz Office Communicator Mobile. Przykładowo, użytkownicy MS Office Communicatora będą mogli widzieć dostępność innych użytkowników telefonów VoIP. Najnowsza wersja tego komunikatora, która będzie wydana wraz z Office 2007, ma być rozszerzona o wideo.

Wzrasta znaczenie softphonów, jako uniwersalnych interfejsów oferujących połączenia głosowe, IM, funkcję obecności i integrację z firmowymi aplikacjami. Początkowo były one postrzegane jedynie jako tanie emulatory telefonów, a obecnie z nimi konkurują, wygrywając dzięki dużemu spektrum oferowanych usług i elastyczności. Popularność zdobywają radiowe systemy VoIP, głównie w niewielkich sieciach.

Dariusz Pacyna, dyrektor handlowy Grupy Produktowej Komunikacja IP, NextiraOne Polska

W nowoczesną telefonię w Polsce inwestują głównie duże firmy wielooddziałowe, które chcą się uporać z kosztami i ograniczeniami tradycyjnych rozwiązań telefonicznych.

Technologia obsługująca komunikację IP jest dojrzała i w pełni przewidywalna przynajmniej od trzech lat. Jednak nadal niezwykle istotne jest właściwe zaprojektowanie systemu uwzględniające przede wszystkim jego kompleksowość, niezawodność, poziom zabezpieczeń. Jeśli w firmie funkcjonuje stosunkowo nowoczesna, typowa centrala PABX, warto rozważyć jej migrację w kierunku komunikacji IP. Często jest to najbardziej ekonomiczny i bezpieczny sposób wdrożenia tej technologii.

W przypadku budowy całkiem nowego systemu telekomunikacyjnego wybór zintegrowanej komunikacji IP jest najbardziej logicznym wyborem. Takie rozwiązanie nie odbiega cenowo od systemu komunikacyjnego budowanego z oddzielnych podsystemów, takich jak telefonia stacjonarna, mobilna, LAN, WAN, automatyka, bezpieczeństwo.

W przypadku wprowadzania komunikacji IP do istniejącej infrastruktury warto obliczyć okres zwrotu z inwestycji. Wynosi on od 18 miesięcy do 5 lat i jest tym krótszy, im bardziej zaawansowany i zintegrowany system został wybrany. Okres ten może być jeszcze krótszy dla firm rozproszonych dzięki efektywnemu wykorzystaniu pasma transmisyjnego dla różnych rodzajów komunikacji: przesyłanie głosu, danych, Internet, łączność mobilna.

Transgraniczny VoIP jak sieć WWW

Publiczne systemy telefonii IP zaczynają przypominać sieć WWW. Dostawcy usług udostępniają w Internecie swoje serwery proxy SIP, do których mogą łączyć się klienci. Można wybierać sobie usługodawcę, kierując się ceną lub osobistą sympatią. Dostawca VoIP nie musi być z tego samego miasta, ale można skorzystać z usług firm z Irlandii czy Pakistanu. Tym samym zostały zniesione strefy wpływów telekomów. Już teraz w Polsce działa co najmniej 12 publicznych operatorów SIP. Coraz częściej klientowi oferowany jest bezpłatnie numer telefonu, poczta głosowa, obsługa faksów, system billingowy online, dodatkowo za drobną opłatą nawet system zapowiedzi słownych IVR, a cena 5 gr za minutę rozmowy na telefon komórkowy w USA jest więcej niż atrakcyjna.

Nie wypada nie wspomnieć o bogatej ofercie softphonów, czyli aplikacji VoIP dla PC i PDA. Ich popularność docenili producenci sprzętu, oferując nowe lub odświeżone aplikacje VoIP (np. Cisco Personal Communicator). Popularność zdobywają też aplikacje X-lite, X-pro, Konnekt, Express Talk itp. Tagi click-to-dial mają być dodane do najnowszej wersji MS Office 2007.

Oferowane są karty centralowe, pozwalające na łączenie w jedną sieć tradycyjnych systemów TDM, w tym central, z sieciami telefonii IP, np. centralami IP PBX. Pozwalają one na współpracę pomiędzy sieciami wykorzystującymi odmienne kodeki, realizując ich sprzętowe transkodowanie w locie (np. karta DGT VoIP), wprowadzając niewielkie opóźnienie.

W ostatnich miesiącach pojawiły się również terminale SIP, w których cała podstawowa inteligencja zestawiania połączeń i logicznego rozpoznawania sieci telefonicznej realizowana dotychczas w centrali PBX, została przeniesiona do telefonu. Coraz więcej producentów oddaje do swoich produktów funkcjonalność transmisji wideo.

Jakub Dwernicki, prezes zarządu Inotel S.A.

Miniony rok to początek bumu na rynku VoIP. Do teraz praktycznie już wszyscy operatorzy telefonii stacjonarnej obrali kurs na VoIP, wliczając w to TP SA.

Telefonia VoIP znajduje odbiorców głównie wśród klientów indywidualnych ze stałym dostępem do Internetu, a także wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Są oni zainteresowani przede wszystkim zmniejszeniem swoich rachunków telefonicznych, ale do VoIP przekonują ich także usługi dodane, jak wirtualna centralka telefoniczna, fax2mail, systemy IVR, możliwość integracji telefonu z systemem CRM itd.

Słaba jakość dostępu do Internetu powoduje to, że wdrożenie telefonii IP często wiąże się z inwestycją w lepsze łącze, co wydłuża proces decyzyjny w firmach. VoIP jest jednak skazany na sukces. I to nie za sprawą komunikatorów typu Skype, ale dzięki rozwiązaniom opartym na protokole SIP.

Niechęć operatorów do telefonii WLAN/GSM

Wprawdzie już od paru miesięcy dostępne są telefony dwusystemowe VoWLAN/GSM, to jednak brak jest większych wdrożeń. Głównym tego powodem jest niechęć operatorów GSM do kooperacji z bezprzewodowymi ISP, powodowana strachem przed zmniejszeniem przychodów. Innym czynnikiem jest konieczność zapewnienia szybkiego i "przezroczystego" roamingu pomiędzy dwoma rodzajami sieci oraz stworzenie wspólnego systemu billingowego. Nie zważając na stanowisko operatorów, swoje terminale dwuzakresowe oferują Nokia (E60, E61 i E70), Motorola (CN620 i A910) oraz Sony Ericsson (P990i).

Producenci pracują nad zaimplementowaniem technologii VoIP w telefonach komórkowych GSM. Jednak do końca 2007 r, nie należy oczekiwać komercyjnych wdrożeń. Problemem jest zbyt wolna transmisja "w górę", niegwarantująca dobrej jakości połączenia. Aby to zmienić, europejscy operatorzy GSM musieliby wdrożyć w swoich sieciach technologię High Speed Uplink Packet Access (HSUPA), która obecnie przechodzi proces standaryzacji. Szybkie jej wdrożenie, wydaje się być mało prawdopodobne, gdyż obecnie są oni zajęci dostosowywaniem sieci GSM do szybszej transmisji "w dół" do klienta - High Speed Downlink Packet Access (HSDPA). Do zaoferowania usług VoIP abonentom komórkowym w Europie pod koniec tego roku przymierzają się Skype wraz z dużym operatorem Hutchison 3G. Natomiast Lucent wraz z Samsungiem pracują nad klientem SIP, przeznaczonym dla telefonów komórkowych.


TOP 200