Telefonia IP hegemonia SIP

Trendy w telefonii IP to: coraz powszechniejsza obsługa protokołu SIP w sieciach konwergentnych, mariaż telefonii bezprzewodowej VoWLAN z sieciami GSM oraz migracja w kierunku wideotelefonii.

Trendy w telefonii IP to: coraz powszechniejsza obsługa protokołu SIP w sieciach konwergentnych, mariaż telefonii bezprzewodowej VoWLAN z sieciami GSM oraz migracja w kierunku wideotelefonii.

Pojawiły się też fizyczne terminale SIP, zawierające podstawową logikę PBX, które do transmisji głosu wykorzystują technikę peer-to-peer. Zauważalny jest również wzrost wymagań dotyczących bezpieczeństwa - coraz częściej w transmisji wykorzystuje się tunelowanie VPN lub szyfrowanie RTP (secureRTP).

Od kilku już lat wydawało się jasne, że protokół SIP (Session Initiation Protocol) stanie się w końcu uniwersalnym językiem komunikacji przy zestawianiu połączeń w sieciach konwergentnych, zarówno pomiędzy obecnymi urządzeniami, jak i tymi, które dopiero się pojawią. SIP w telefonii IP osiągnął praktycznie taką pozycję jak protokół http w obsłudze sieci WWW. Wypiera on pozostałe protokoły H.323, IAX, MGCP, Megaco, SCCP. Chwalony jest za swoją otwartość i elastyczność.

Mimo że sam protokół jest dość stary, najwięksi gracze na tym rynku nie kwapili się z jego implementacją w swoich platformach. 3Com, Avaya, Cisco oraz Nortel wprawdzie umożliwiali współpracę z sieciami SIP, to jednak długo czysty SIP nie był brany pod uwagę jako podstawowy silnik zestawiania połączeń. Firmy te tłumaczyły swoje zachowanie ograniczoną funkcjonalnością SIP. Przychylność rynku zaczęły zdobywać rozwiązania mniej znanych firm, które oferowały produkty czysto SIP-owe, umożliwiające współpracę z różnym sprzętem. W ostatnich miesiącach swoich wersji SIP doczekały się sztandarowe produkty kilku producentów. 3Com i Cisco zaprezentowały platformy wykorzystujące SIP jako rdzeń kontroli połączeń. Zarówno nowa wersja 3Com NBX 6.0, jak i Cisco CallManager 5.0 obsługują czysty SIP. Pozwala to na łatwą integrację aplikacji produkcyjnych z systemami VoIP, Video IP oraz komunikatorami. Dodatkowo dzięki bezpośredniemu zastosowaniu SIP w centralach IP PBX nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego serwera proxy SIP.

Grzegorz Dobrowolski, Business Developement Manager, Cisco Systems Poland

Mimo że na polskim rynku telefonii dla firm wciąż najwięcej sprzedaje się klasycznych systemów telefonicznych, to rozwiązania telefonii IP cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Głównymi odbiorcami systemów telefonii IP są firmy średniej wielkości zatrudniające 300-800 pracowników oraz duże korporacje. W ostatnim okresie zwiększa się również zainteresowanie ze strony operatorów telekomunikacyjnych rozbudowujących ofertę swoich usług.

Ciągle jednak brak świadomości klientów, jak konwergentne rozwiązanie telefonii IP może wpłynąć nie tylko na podniesienie efektywności pracy, ale również na zmianę organizacji pracy przedsiębiorstwa. Wciąż pokutuje przekonanie, że telefon IP jest za drogi, podczas gdy uwzględniając wszystkie zalety finansowe konwergencji, całkowity koszt zakupu i utrzymania systemu jest porównywalny z klasycznym PBX-em, oferując przy tym znacznie większą funkcjonalność.

Coraz bardziej popularne usługi "taniego" przesyłania głosu za pomocą protokołu IP, oparte na takich komunikatorach, jak Skype czy Tlen, również przyczyniają się do budowy świadomości klientów w zakresie możliwości i mobilności rozwiązań. Rozwiązania te jednak zajmują niszę rynku, jakim są rozwiązania komercyjne dla indywidualnych użytkowników czy też firm z sektora SMB.

W segmencie rozwiązań korporacyjnych, gdzie istotna jest stabilność i niezawodność systemów, systematycznie będą rozwijane usługi oferujące zaawansowane funkcje. Przyszłość tego typu rozwiązań to dalsza integracja różnych technologii (jak sieci GSM i WLAN) i kanałów komunikacyjnych (jak wideo, telefon czy czat) w ramach jednego systemu i jednego inteligentnego (wideo)telefonu czy też zaawansowanej aplikacji desktopowej działającej na komputerze użytkownika.

SIP, Linux, peer-to-peer

3Com, Alcatel, Avaya, Nortel oraz Siemens opierają swoje systemy telefoniczne na systemie Linux. W nowej wersji Cisco CallManagera, przechrzczonej na Unified CallManager, zastąpiono szeroko stosowany w rozwiązaniach Cisco zamknięty protokół Skinny Call Control Protocol na SIP. Dodatkowo można wybierać pomiędzy platformą Windows Server 2003 a Linuxem.

Klienci coraz powszechniej, oprócz podstawowych usług głosowych, wdrażają i przyzwyczajają się do korzystania z usług wideo, śledzenia statusu (funkcja obecności) i lokalizacji (find-me/follow-me) użytkownika. Przykładowo Cisco zaoferowało wraz z nowym CallManagerem - Unified Presence Server oraz Unified Personal Communicator, który umożliwia sprawdzanie statusu współpracowników, usługi głosowe, pocztowe, wideo, czat oraz wymianę komunikatów za pomocą pojedynczego interfejsu.

Centrala 3Com NBX 6.0 obsługuje zarówno protokół H.323, jak i SIP, tak więc klienci mogą migrować do środowiska SIP przy wykorzystaniu dotychczasowych telefonów H.323.

Avaya poszła jeszcze dalej i zaproponowała system telekomunikacyjny one-X Quick Edition, oparty na SIP, niewymagający centralnego serwera połączeń ani PBX, który do transmisji wykorzystuje mechanizm peer-to-peer. Przeznaczony jest on dla małych i średnich biur, gdyż obsługuje do 50 użytkowników. Po podłączeniu do sieci z serwerem DHCP, telefony przeprowadzają autowykrywanie siebie nawzajem (Plug & play). Plan numeracji może być przypisywany automatycznie lub poprzez stronę WWW. Każdy telefon oferuje 20-minutową pocztę głosową zapisywaną w pamięci flash oraz funkcje telekonferencyjne. Dostępna jest również wersja klienta na PC i PDA. Dane konfiguracyjne są replikowane pomiędzy telefoniami podobnie jak w macierzach RAID. Avaya planuje wzbogacić ten system o zdalny Communications Manager IP PBX.

Obecnie użytkownik nie jest na stałe związany z danym aparatem, a raczej z przydzielonym mu numerem telefonu. Wystarczy, że zaloguje się na innym telefonie, a jego numer telefoniczny i ustawienia telefonu wraz z książką telefoniczną zostaną na ten aparat zaimportowane. Oferowane jest to m.in. w rozwiązaniach Avaya i Cisco. Ułatwia to znacznie migrację pracowników.

Podstawowe informacje o SIP

  • Protokół sygnalizacyjny, który jest niezależny od protokołów transportowych. Dzięki temu może on współpracować z różnymi warstwami transportowymi, m.in. User Datagram Protocol (UDP), TCP oraz Stream Control Transmission Protocol (SCTP).
  • Nie zawiera i nie oferuje funkcji związanych z jakością usługi (QoS), ale wykorzystuje inne protokoły, których zadaniem jest określenie i utrzymanie odpowiedniego QoS.
  • Niezależny od protokołów bezpieczeństwa. Współpracuje m.in. z Transport Layer Security (TLS) i IP Security (IPSec).
  • Jest protokołem peer-to-peer, a nie protokołem kontroli bramy IP-to-PSTN jak MGCP czy H.248.
  • Dostarcza metod kontroli sesji, ale nie określa aplikacji i usług, które używają tych sesji. W związku z tym SIP nie odpowiada za zachowanie aplikacji użytkownika.
  • Pozwala na zestawienie sesji pomiędzy użytkownikami wykorzystującymi różne rodzaje dostępu do Internetu.

Trochę liczb

Według Dell'Oro Group sprzedaż infrastruktury VoIP dla operatorów wzrośnie z 1,6 mld USD w 2004 r. do 4,7 mld USD w 2010 r. Wymiana dotychczasowych systemów TDM na VoIP jest częścią całościowej transformacji operatorów do sieci all-IP, które będą dostarczać różne usługi poprzez łącza szerokopasmowe.

Według badania zrealizowanego przez TNS OBOP - co czwarty Polak (19%), posiadający dostęp do Internetu, deklaruje chęć korzystania z telefonii IP, natomiast 6% ankietowanych już z niej korzystało. Przekładając to na liczbę ludności Polski oznacza to 600 tys. obecnych i blisko 2 mln potencjalnych użytkowników telefonii IP.


TOP 200