Tele Atlas: cyfrowe mapy z Polski

Plany ekspansji

Tele Atlas, dzięki uruchomionej w Polsce centrali, planuje ekspansję w regionie poprzez opracowanie map Estonii i Łotwy. W przyszłym roku pojawią się mapy Litwy i Węgier, a następnie poszerzone mapy Polski, Estonii i Łotwy. W planach spółki jest także opracowanie map regionów atrakcyjnych gospodarczo i turystycznie - stolic Słowenii i Chorwacji oraz wybrzeży tego kraju.

W bazie danych Tele Atlas znajdują się mapy 52 krajów, 11,7 mln km dróg Ameryki Północnej (wraz z danymi o 300 mln adresów) oraz 7,8 mln dróg europejskich (380 mln adresów i informacji o 18 mln punktów użyteczności publicznej). Tele Atlas jest dostawcą map także dla serwisów internetowych, jak np. Google, telefonów komórkowych.

Kierunek 3D

Tele Atlas: cyfrowe mapy z Polski

Obiekty 3D na mapie Warszawy

Tele Atlas produkuje także mapy Multinet 3D Landmarks, na których umieszcza trójwymiarowe obiekty - przede wszystkim znane budynki i zabytki. W zeszłym roku trafiły na rynek mapy Berlina, Barcelony, Aten i Brna. W tym roku powstało kolejnych 17, w tym mapy Warszawy i Pragi. Na mapie stolicy Polski znalazły się - wśród 19 trójwymiarowych obiektów - Pałac Kultury i Nauki, Zamek Królewski i Pałac Prezydencki.

Jak przekonywał w Warszawie Jack Reinelt, obiekty są wyraźnie widoczne na mapie, wzbogacając obraz miasta. W zależności od stosowanego urządzenia i jego oprogramowania możliwe jest uzyskanie informacji na temat budynku i jego okolic, poprzez powiększanie lub obracanie jego obrazu. Mapy Multinet 3D Landmarks Tele Atlas opracował we współpracy z niemiecką firmą GTA Geoinformatik. Obejmują one już 518 obiektów 3D. Do końca 2006 r. ich liczba wzrośnie do 1020, a w 2008 r. do 2000.

Jest popyt na nawigację

Tele Atlas: cyfrowe mapy z Polski

Przychody dostawców urządzeń do nawigacji

Największy udział w przychodach Tele Atlas mają mapy dla urządzeń wbudowanej nawigacji samochodowej i dla urządzeń przenośnych. Zdaniem szefa Tele Atlas, nawigacja przy pomocy map cyfrowych rozpoczęła się wraz z pojawieniem się w połowie lat 90. samochodowych systemów nawigacyjnych. Ze względu na wysoką cenę, nie zdobyły one jednak wielu zwolenników. W 2005 r. ich penetracja w Europie sięgała 12%. Według danych Tele Atlas, w Polsce w 2006 r. zostanie sprzedane nieco ponad 10 tys. systemów samochodowych, a w 2009 r. - 40 tys. Łącznie w Europie - według Tele Atlas - zostanie sprzedane 2,2 mln systemów nawigacji samochodowej w 2006 r. i 3 mln w 2009 r.

Tele Atlas: cyfrowe mapy z Polski

Przychody producentów map cyfrowych

Obraz rynku zmieniło pojawienie się przenośnych systemów nawigacji - instalowanych początkowo w komputerach typu PDA, a od paru lat w urządzeniach dedykowanych (TomTom, Garmin). Według Tele Atlas, w 2005 r. rynek mobilnej nawigacji był trzykrotnie większy od samochodowej. W 2006 r. ich prognozowana sprzedaż sięgnie ok. 170 tys., w 2009 r. ok. 565 tys. W całym regionie EMEA będzie to odpowiednio ponad 11 mln i ok. 28 mln sztuk.

Polecamy także artykuły:

GIS dla ludzi - sytuacja na polskim rynku map cyfrowych

O sole Mio! - wywiad z Samuelem Wangiem, prezesem firmy Mio Technology

Google: hity z satelity wywiad z Andym Ku, International Marketing Product Managerem w Google

a także wywiad ze Stefanem Dunin-Wąsowiczem:

Z Łodzi na świat


TOP 200