Tele Atlas: cyfrowe mapy z Polski
- Andrzej Maciejewski,
- 25.09.2006, godz. 11:05
Plany ekspansji
Tele Atlas, dzięki uruchomionej w Polsce centrali, planuje ekspansję w regionie poprzez opracowanie map Estonii i Łotwy. W przyszłym roku pojawią się mapy Litwy i Węgier, a następnie poszerzone mapy Polski, Estonii i Łotwy. W planach spółki jest także opracowanie map regionów atrakcyjnych gospodarczo i turystycznie - stolic Słowenii i Chorwacji oraz wybrzeży tego kraju.
W bazie danych Tele Atlas znajdują się mapy 52 krajów, 11,7 mln km dróg Ameryki Północnej (wraz z danymi o 300 mln adresów) oraz 7,8 mln dróg europejskich (380 mln adresów i informacji o 18 mln punktów użyteczności publicznej). Tele Atlas jest dostawcą map także dla serwisów internetowych, jak np. Google, telefonów komórkowych.
Kierunek 3D
Tele Atlas produkuje także mapy Multinet 3D Landmarks, na których umieszcza trójwymiarowe obiekty - przede wszystkim znane budynki i zabytki. W zeszłym roku trafiły na rynek mapy Berlina, Barcelony, Aten i Brna. W tym roku powstało kolejnych 17, w tym mapy Warszawy i Pragi. Na mapie stolicy Polski znalazły się - wśród 19 trójwymiarowych obiektów - Pałac Kultury i Nauki, Zamek Królewski i Pałac Prezydencki.
Jak przekonywał w Warszawie Jack Reinelt, obiekty są wyraźnie widoczne na mapie, wzbogacając obraz miasta. W zależności od stosowanego urządzenia i jego oprogramowania możliwe jest uzyskanie informacji na temat budynku i jego okolic, poprzez powiększanie lub obracanie jego obrazu. Mapy Multinet 3D Landmarks Tele Atlas opracował we współpracy z niemiecką firmą GTA Geoinformatik. Obejmują one już 518 obiektów 3D. Do końca 2006 r. ich liczba wzrośnie do 1020, a w 2008 r. do 2000.
Jest popyt na nawigację
Największy udział w przychodach Tele Atlas mają mapy dla urządzeń wbudowanej nawigacji samochodowej i dla urządzeń przenośnych. Zdaniem szefa Tele Atlas, nawigacja przy pomocy map cyfrowych rozpoczęła się wraz z pojawieniem się w połowie lat 90. samochodowych systemów nawigacyjnych. Ze względu na wysoką cenę, nie zdobyły one jednak wielu zwolenników. W 2005 r. ich penetracja w Europie sięgała 12%. Według danych Tele Atlas, w Polsce w 2006 r. zostanie sprzedane nieco ponad 10 tys. systemów samochodowych, a w 2009 r. - 40 tys. Łącznie w Europie - według Tele Atlas - zostanie sprzedane 2,2 mln systemów nawigacji samochodowej w 2006 r. i 3 mln w 2009 r.
Polecamy także artykuły:
GIS dla ludzi - sytuacja na polskim rynku map cyfrowych
O sole Mio! - wywiad z Samuelem Wangiem, prezesem firmy Mio Technology
Google: hity z satelity wywiad z Andym Ku, International Marketing Product Managerem w Google
a także wywiad ze Stefanem Dunin-Wąsowiczem: