Tańsze życie po audycie

Audyt można rozszerzać o dodatkowe opcje, np. wskazywanie zauważonych przypadków nadużyć wykorzystania usług telekomunikacyjnych - nadużyć zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Zazwyczaj audyt obejmuje również analizę umów z operatorami, procedur i regulacji obowiązujących w firmie, a dotyczących korzystania z telefonii. Może również obejmować dokumentację infrastruktury telekomunikacyjnej w firmie (wraz ze wskazaniem elementów nie wykorzystanych czy wymagających modyfikacji), a także ocenę obecnie używanych technologii wraz z propozycją zmian. "Klienci mają czasem specyficzne dodatkowe potrzeby, jak wybór najlepszego call center, systemu nawigacji samochodów poprzez GPRS czy chociażby stworzenia regulaminu wykorzystania telefonów komórkowych w firmie" - mówi Rafał Reks.

Usługi można dalej rozbudowywać, wychodząc już ponad poziom audytu, poprzez fizyczne zajęcie się firm zewnętrznych procesem przejścia na nowe usługi, aż do kompleksowego outsourcingu systemu telekomunikacyjnego w firmie. "W przypadku zarządzania flotami samochodowymi w firmach jest to już pewnym standardem, natomiast w telekomunikacji nadal jakąś nowością i to także dla samych operatorów" - uważa Rafał Reks.

Kluczową kwestią przy usługach tego rodzaju jest zaufanie. Firmy powierzają bowiem audytorom dość wrażliwe dane, jakimi są billingi, które w związku z głośnymi politycznymi aferami zyskały wręcz symboliczne znaczenie. "Choć ogranicza to nieco zakres prowadzonych analiz, to oczywiście nie musimy dysponować samymi numerami, wystarczy nam tylko godzina, data i typ połączenia" - mówi Rafał Reks.

Na zachętę

Firmy oferujące usługi audytu telekomunikacyjnego proponują zazwyczaj dość specyficzny sposób wynagrodzenia: prowizji od oszczędności uzyskanych w wyniku zastosowania zaleceń audytu. Zazwyczaj jest ona dość wysoka (nawet do 50%), choć jednak, jak przyznają sami zainteresowani, możliwości negocjowania są szerokie.

Operatorzy nie pozostają obojętni wobec zasad działania firm audytorskich. Również starają się zapewnić swoim klientom coraz dalej idącą opiekę, jak też przeliczają koszty wykorzystania telekomunikacji, wykazując, ile firma zaoszczędzi po skorzystaniu z ich usług.

Oszczędności z analizy

M&M Polska

Charakterystyka działalności

Firma należy do międzynarodowej grupy kierowanej przez Militzer & Munch Internationale Holding. Zajmuje się obsługą spedycyjną w różnych typach transportu i świadczy różnorodne usługi logistyczne. M&M Polska ma również strukturę holdingu, zatrudniając ogółem ponad 300 osób, w skład którego wchodzą 4 spółki.

Profil telekomunikacyjny

Decydujący jest podział geograficzny, firma bowiem działa w kilkunastu lokalizacjach w całej Polsce, przy czym w danej lokalizacji funkcjonują oddziały różnych spośród 4 spółek. Każda lokalizacja ma bardzo odmienne charakterystyki wykorzystania usług telekomunikacyjnych.

Wyzwanie

Uporządkowanie i optymalizacja kosztów wykorzystania telefonii stacjonarnej.

Realizacja

Współpraca z Call Center Poland zaczęła się od przeprowadzenia audytu, który pozwolił nie tylko na stworzenie profilu telekomunikacyjnego holdingu, ale również lokalizację słabych punktów w jego strukturze telekomunikacyjnej. Call Center wybrał optymalnego pod względem cen operatora telekomunikacyjnego (Netia) i przeprowadził z nim rozmowy handlowe. Wskazał również firmę, która mogła się zająć techniczną konserwacją sprzętu telekomunikacyjnego znajdującego się w M&M.

Zysk

"Żaden z operatorów nie chciał na nas spojrzeć jako na pewną całość. Dopiero Call Center był w stanie zaprezentować nam taką ofertę" - twierdzi Michał Dydak, specjalista ds. logistyki i informatyki. Teraz M&M otrzymuje faktury za korzystanie z usług telekomunikacyjnych z podziałem na poszczególne oddziały, a nie pojedyncze spółki. Faktury te wystawia Call Center, które cały czas występuje jako pośrednik między firmą a operatorami. Nawiązana współpraca ma bowiem charakter stały.

Wysokość rachunków telefonicznych spadła o ok. 20%. Uzyskane oszczędności zostały przeznaczone na zakup nowych central w systemie ratalnym. "Zarząd firmy zgodził się na ich zakup, jeśli znajdę na nie pieniądze. No to znalazłem" - mówi Michał Dydak.

Winda Warszawa

Charakterystyka działalności

Konserwacja urządzeń dźwigowych w obrębie aglomeracji warszawskiej. Firma zatrudnia ok. 75 osób i ma 25 stałych współpracowników.

Profil telekomunikacyjny

Firma intensywnie korzysta z telefonów komórkowych (>50) oraz połączeń z telefonów stacjonarnych na komórkowe, miesięcznie przeznaczając na to minimum 8 tys. zł.

Wyzwanie

Redukcja kosztów łączności komórkowej, zniwelowanie zjawiska nadużywania telefonów służbowych w celach prywatnych.

Realizacja

Audyt przeprowadzony przez EISEI Group, renegocjacja umowy z operatorem GSM, instalacja bramki GSM, nawiązanie stałej współpracy, której efektem jest m.in. monitoring właściwego wykorzystania telefonów.

Zysk

"Choć moi pracownicy korzystają obecnie intensywniej z telefonów komórkowych, to w sumie płacimy za nie mniej niż poprzednio. Nie zatrudniamy specjalisty zajmującego się telekomunikacją, więc nawet nie wiedzieliśmy, co można zmienić. Zaś EISEI wynegocjowała w moim imieniu takie warunki, których ja sam zapewne bym nie uzyskał" - mówi Tadeusz Trudnowski, prezes Winda Warszawa.

Ceramika Gres

Charakterystyka działalności

Trzeci co do wielkości w Polsce producent podłogowych płytek ceramicznych (ok. 200 pracowników).

Profil telekomunikacyjny

Firma, posiadająca jedynie jedną lokalizację, musi się jednak intensywnie komunikować z punktami handlowymi w całej Polsce, a także głównym włoskim dostawcą technologii produkcyjnej.

Wyzwanie

Redukcja opłat za usługi telefoniczne, modernizacja systemu telefonicznego w firmie.

Realizacja

Audyt telekomunikacyjny przeprowadzony przez kielecki Telcent na początku br. W jego wyniku zmodernizowano centralę telefoniczną, co umożliwiło instalację bramek GSM oraz automatyczne przekierowania wszystkich wychodzących międzymiastowych i międzynarodowych opłat telefonicznych do alternatywnego operatora długodystansowego eTel. W centrali wprowadzono obsługę ISDN.

Zysk

Opłaty za rachunki telefoniczne spadły o ok. 30%. "Uzyskane w ten sposób środki w niecały rok pozwolą nam na zwrot poniesionych wydatków na modernizację systemu telefonicznego" - mówi Jacek Kruk, informatyk w Ceramika Gres.


TOP 200