Start do backupu danych online

Pomoc i migracja

Niektóre firmy nie posiadają w ofercie ważnej usługi, polegającej na asyście przy migracji danych do nowego miejsca składowania danych. Jeśli firma nie zamierza migrować danych do systemu pamięci masowej online, a jedynie wykorzystywać go do bieżących kopii (np. kilku notebooków w zdalnych lokalizacjach), ograniczenie to nie jest tak istotne. Nie można tego powiedzieć o korporacji, która ma zamiar przenieść do modelu cloud dość duże archiwum danych. Niektóre z usług online (np. Mozy Pro), oferują backup baz danych SQL Servera czy Exchange Servera przy użyciu dedykowanego agenta. Od strony integracji z istniejącą infrastrukturą, oprogramowanie to nie różni się zbytnio od agentów instalowanych przy wdrażaniu tradycyjnego backupu. Tak samo jak w modelu tradycyjnym, musi zostać zachowana procedura testowania i aktualizacji takiego oprogramowania.

Niezbędne oprogramowanie

Firma powinna ustalić potrzeby odnośnie do oprogramowania służącego do odzyskania danych. Należy ustalić, czy jest ono zamknięte, czy otwarte, jaki jest jego koszt, jaki jest format danych otrzymywanych z danej usługi. Dodatkową pozycją na liście sprawdzeń powinna być lista zgodności sprzętowej i programowej dla wszystkich narzędzi, które będą wykorzystywane. Dotyczy to każdej usługi backupu online.

10 ważnych pytań

Należy zadać dostawcom usługi pytania podobne do tych, które zadaje się przy opracowywaniu backupu w firmie:

- Jak działa ich procedura wykonywania kopii bezpieczeństwa?

- Jakie do tego celu jest używane oprogramowanie i nośniki?

- Gdzie są składowane nośniki po zapisaniu danych?

- Jak wyglądają procedury uwierzytelnienia pracowników?

- Kto ma dostęp do składowanych danych i na jakich zasadach?

- W jaki sposób są szyfrowane dane (przy użyciu jakiego algorytmu, gdzie są generowane klucze szyfrujące i kto ma do nich dostęp, jak wygląda mechanizm zmiany kluczy)?

- Jaka jest procedura odzyskania danych w przypadku awarii?

- Czy istnieje możliwość szybkiego uzyskania kompletu danych (dostarczonych na nośniku wymiennym prosto do firmy)?

- Jaka jest ochrona serwerowni przed zniszczeniem, na przykład przez pożar?

Dodatkowo należy się spytać o koszty. Oprócz opłaty za usługę składowania danych, chronione maszyny i ewentualnie za specjalne opcje oprogramowania, dodatkowe koszty mogą się kryć w opłatach za szybkie dostarczenie danych na wymiennym nośniku (taśma, dyski) w razie awarii lub dostarczeniu składowanych danych do firmy po zakończeniu korzystania z danej usługi.

Na końcu trzeba zadać sobie ważne pytanie - czy zewnętrzna firma zrealizuje tę usługę lepiej niż własny dział IT. W przypadku wątpliwości, lepiej pozostać przy modelu tradycyjnym.


TOP 200