SLA - umowa dobrze skonstruowana

Technologia SLA w oprogramowaniu

Kwestie umów są dość skomplikowane, ale zawsze towarzyszyć będą im sprawy techniczne. Działy techniczne mają obecnie duży wybór narzędzi realizujących proces nadzoru SLA. Oprogramowanie jest dostępne w formie zarówno komercyjnej, jak i darmowej. Z punktu widzenia użytkownika system SLA powinien być przyjazny i oferować rozbudowaną wizualizację. Powinien charakteryzować się łatwym dostępem do danych z wielu różnych miejsc źródłowych. Dane powinny być analizowane w czasie rzeczywistym z możliwością sięgnięcia po dane archiwalne. Dobrze gdyby system zachowywał się predykcyjnie i potrafił poinformować o problemach, zanim odczuje to klient.

SLA - umowa dobrze skonstruowana

Infrastruktura monitorowania SLA

Wielcy dostawcy oprogramowania, tacy jak IBM czy HP, oferują bardzo dobre (i kosztowne) narzędzia do monitorowania i zarządzania środowiskiem SLA w dużych organizacjach. IBM Tivoli i HP OpenView to popularne rozwiązania dla wielkich firm. Narzędzia do monitorowania oraz raportowania SLA dla środowisk różnej wielkości dostarczają także inni dostawcy - np. Ipswitch WhatsUp, Kace, Nimsoft Monitor, SL.com, SolarWinds Orion czy op5 Monitor. Część bardziej zaawansowanego oprogramowania przeprowadza procesy optymalizacji automatycznie - tu warto wymienić oprogramowanie BMC, NetIQ Aegis, Opalis. Wprawny administrator może osiągnąć zbliżone efekty, korzystając także z darmowego oprogramowania, takiego jak NagiosQL, omdistro.org czy Zabbix.

Oprogramowanie różnych producentów realizujące monitoring SLA działa zazwyczaj w podobny sposób. Dla przykładu rozważmy analizę SLA z wykorzystaniem pakietów IP. Pomiar jest dokonywany poprzez wysłanie jednego lub kilku spreparowanych pakietów do miejsca przeznaczenia. Miejscem tym może być serwer, na którym uruchomiona jest interesująca nas usługa. Może to być także router realizujący zakończenie łącza, którego dotyczy umowa SLA. Wysyłane pakiety są znaczone odpowiednimi informacjami czasowymi, które pozwalają określić parametry wydajności, takie jak: opóźnienia, zmienność opóźnień (jitter), czasy odpowiedzi usług lub sieci, straty pakietów, jakość głosu itp. Oczywiście istnieje możliwość monitorowania ruchu w zależności od klas jakościowych QoS, przy użyciu bitów DSCP (Differentiated Services Code Point).

Technologie SLA w routerach

IP SLA (Internet Protocol Service Level Agreement) służy do monitorowania wydajności sieci obsługującej wiele protokołów. Za rozwój tej technologii - znanej także pod nazwami RTR lub SAA - odpowiada firma Cisco. Pomiary są dokonywane od miejsca źródłowego do poszczególnych miejsc docelowych. IP SLA mierzy 5 kluczowych parametrów związanych z wydajnością sieci - opóźnienia, dostępność, zmienność opóźnień, straty pakietów oraz błędy. Zestaw elementów niezbędnych do zbierania informacji zawiera:

• Router źródłowy - punkt źródłowy do określenia dostępności i wydajności. Serwer zarządzający SLA poprzez SNMP na tym routerze konfiguruje konkretny projekt SLA.

• Urządzenie docelowe - punkt docelowy od którego dane są odbierane i magazynowane. Punktem docelowym może być także host IP, host SNA (System Network Architecture) czy router z systemem Cisco IOS.

• Operacja testowania - ruch testowy symulujący ruch sieciowy dla określonych protokołów. Przykładowo pomiary opóźnień dla sesji VoIP czy testy pakietami UDP z określoną wielkością oraz wyspecyfikowanym typem usługi (ToS).

• Mechanizm magazynowania - system zbierania danych może być uruchomiony w dowolnym czasie lub może pracować ciągle.


TOP 200