Roma locuta, causa finita *

Zobrazujmy, jak Jan Kowalski będzie płacił podatek od wartości nieruchomości.

Otóż zanim Jan Kowalski zapłaci gminie podatek, wcześniej złoży deklarację poszerzoną o elementy niezbędne do określenia wartości nieruchomości. Następnie otrzyma z powiatu, z urzędu katastralnego decyzję, wydaną przez starostę, o fiskalnej wartości nieruchomości, ustalonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Będzie w niej również informacja o stawce podatku na dany rok ustalonej przez gminę, a także bezpośrednie wyliczenie kwoty podatku. Zadaniem gminy jest pobór podatku.

Jak połączyć pobór i naliczanie podatku z ewidencją gruntów i budynków?

Bardzo prosto - poprzez numer ewidencyjny oznaczający nieruchomość. Powiat będzie wspomagał system katastralny, tworząc oznaczenia fiskalne nieruchomości (wewnętrzny numer ewidencyjny).

Powstaje pytanie, jak zorganizować obieg informacji między urzędem katastralnym, księgami wieczystymi a ewidencją gruntów i budynków?

Tym ma zająć się międzyresortowy zespół ekspertów, którzy będą opracowywać najlepsze rozwiązania techniczne, wzorując się na doświadczeniach Unii Europejskiej i szerzej - na standardach światowych.

Czy budowa katastru fiskalnego wymusi większe inwestycje informatyczne?

Tak. Urząd katastralny będzie prowadzić kataster fiskalny w postaci zinformatyzowanej. Obieg danych między gminą a powiatem musi odbywać się na bieżąco poprzez sieć.

Kiedy więc zaczniemy płacić podatek od wartości nieruchomości?

W 2002 r. lub 2003 r. Istnieje jednak możliwość sukcesywnego wprowadzenia tego podatku. W tym celu trzeba założyć właściwą ewidencję. Im szersza baza podatkowa, tym więcej osób płaci podatki dla celów podatkowych w postaci katastru fiskalnego.

W jaki sposób będzie można ocenić skuteczność nowego podatku dla polityki fiskalnej państwa?

Podatek katastralny spełni pokładane w nim nadzieje, jeśli przy okazji zostanie ograniczona szara strefa podatków od nieruchomości. Dotyczy to szczególności przypadków, kiedy na nieruchomości jest prowadzona działalność gospodarcza bez zgłoszenia tego faktu do opodatkowania.

Wróćmy więc do naszego pierwszego pytania. Czemu więc nie zacząć budować katastru wielozadaniowego?

Każdy rejestr służy konkretnym celom. W przypadku tworzenia katastru wielozadaniowego nie jest możliwe, aby służył on dobrze wszystkim użytkownikom, przynajmniej nie w okresie najbliższych kilkudziesięciu lat.

Czy samorządy są przygotowane do realizacji nowych zadań? Czy będą mogły zakładać kataster fiskalny przed rokiem 2000?

Przewidujemy przeprowadzenie kilku projektów pilotażowych jeszcze w 1999 r., których wyniki mają odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących przeprowadzenia reformy i przesądzić o jej ostatecznym kształcie.

* Rzym orzekł, sprawa skończona (Św. Augustyn, Kazanie 131,1)


TOP 200