Rok trudny, ale... dobry

Komentarze
Arkadiusz Zub, dyrektor sprzedaży ERP w Comarch

Rok 2009 minął pod znakiem spowolnienia gospodarczego. Jednak nie dla wszystkich przedsiębiorców czas ten oznaczał wstrzymanie inwestycji. Wielu naszych klientów wykorzystało ten trudny okres na intensywną rozbudowę posiadanych systemów ERP, głównie o narzędzia Business Intelligence. Nie trudno odgadnąć, że kierunek wyznaczała konieczność wprowadzenia wzmożonej kontroli kosztów bieżących, ale i optymalizacji podejmowanych decyzji dotyczących przyszłości. Argumenty te nie pozostawały bez znaczenia dla nowych klientów. Ożywienie na rynku MSP potwierdza zaś wyższa sprzedaż licencji rozwiązań ERP, w czwartym kwartale 2009 r. o 6,3%.

Mariusz Wołodźko, dyrektor działu aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics w Polsce

Mimo że ogólnie dość trudny, dla działu aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics 2009 r. okazał się ostatecznie całkiem dobry. W okresie od września do grudnia wyraźnie zwiększyła się sprzedaż nowych licencji i rozszerzeń licencji u istniejących klientów. Nowi klienci to głównie firmy średniej wielkości. W przeciwieństwie do segmentu rozwiązań klasy Enterprise, w którym obserwowaliśmy zawieszenie inwestycji, to właśnie sektor MSP wykazał w roku ubiegłym dużą dynamikę wzrostu. Inwestycje klientów w dużym stopniu widoczne były w migracjach do wyższych wersji. Znaczący był też udział rozbudowy funkcjonujących instalacji o dodatkowe stanowiska dla nowych użytkowników. Wśród nowych funkcjonalności, w które inwestowali nasi klienci przeważały moduły analityki biznesowej. Wyższa dynamika sprzedaży zbalansowała gorsze wyniki pierwszego półrocza.

Andrzej Amanowicz, dyrektor konsultingu sprzedaży aplikacji Oracle Polska

Z naszych obserwacji wynika, że inwestycje w aplikacje biznesowe w 2009 r. skoncentrowane były wokół zagadnień, które dają szybki zwrot z inwestycji. Ubiegły rok możemy zaliczyć do udanych, zwłaszcza w zakresie sprzedaży systemów planowania i zarządzania finansowego Oracle Hyperion oraz Oracle Siebel CRM. W czystym ERP udało się nam obronić wielkość sprzedaży z 2008 r., przy czym zauważalne były tendencje, takie jak odkładanie decyzji na "po kryzysie" oraz rozpatrywanie mniejszych rozwiązań nawet przez takie organizacje, których potrzeby wskazywałyby na bardziej rozbudowane systemy. Na inwestycje w ERP decydowały się firmy dynamiczne, chcące wykorzystać kryzys jako dobry czas do ekspansji oraz duże firmy usługowe, które zdecydowały, że muszą bardziej restrykcyjnie kontrolować przepływ należności bądź rozszerzyły zakres działalności. W ogólnej strukturze sprzedaży ERP, w 2009 r. odnotowaliśmy nieco większy niż w latach poprzednich udział sprzedaży do istniejących klientów.

Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska

W roku 2009 dużym zainteresowaniem cieszyły się systemy Business Intelligence, które dają wgląd w rzeczywisty stan poszczególnych obszarów działalności organizacji. Mimo trudniejszej sytuacji ekonomicznej, plany inwestycyjne w instytucjach administracji publicznej w zasadzie nie uległy zmianie. Sektor publiczny dysponuje teraz funduszami unijnymi, które przeznaczone będą na informatyzację i usprawnienie pracy urzędów. Aktywna jest również branża energetyczna. Po niedawnym uwolnieniu rynku, większość przedsiębiorstw koncentruje się na kontroli kosztów i usprawnianiu działania, w czym znaczny udział mają odpowiednie narzędzia informatyczne - systemy zarządzania infrastrukturą techniczną, rozwiązania klasy ERP, systemy obsługi klienta i kokpity menedżerskie oparte na Business Intelligence. Małe i średnie przedsiębiorstwa skupiały się głównie na inwestycjach w rozwiązania ułatwiające m.in. monitorowanie efektywności wewnętrznych procesów, czy zwiększanie efektywności sprzedaży. Obecnie wśród przedsiębiorców panuje przekonanie, że każda inwestycja musi mieć realne przełożenie na wyniki finansowe. Od jesieni SAP oferuje usługę, w ramach której tworzymy studium wpływu każdej inwestycji na wyniki w poszczególnych obszarach biznesu. Usługa ta cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród polskich odbiorców.


TOP 200