Radiowozy, kajdanki i bity

Strategia

Celami strategicznymi biura łączności i informatyki na najbliższe dwa lata jest m.in. analiza możliwości wykorzystania podmiotów zewnętrznych przy budowie szerokopasmowych usług transmisji danych, w miarę możliwości, aż do poziomu komend rejonowych policji. W ramach projektu modernizacji i rozbudowy sieci, której budowa została rozpoczęta w 1997 r., najważniejszymi celami pozostaje rozbudowa linii światłowodowych w ramach tzw. metropolitarnych sieci szerokopasmowych (MAN), a także uruchomienie węzłów sieci w technologii MPLS. Doprowadzi to do zwiększenia przepustowości i skalowalności, tak by mogły realizować nowoczesne usługi głosowe (VoIP) i wideotransmisję (HDTV i SDTV).

"Po modernizacji sieć będzie mogła realizować usługi transmisji na potrzeby innych jednostek administracji" - mówi Andrzej Machnacz. Właśnie dlatego już dziś Biuro Łączności i Informatyki KGP rozważa różne modele obsługi sieci, analizując obszary pozwalające na wprowadzenie różnych form outsourcingu, rozważając przy tym również wydzielenie specjalnej struktury odpowiedzialnej za obsługę transmisji w sieci. "Większość zachodnioeuropejskich policji korzysta w szerokim zakresie z outsourcingu. Dlaczego nie miałoby to być wyjście także dla nas?" - pyta Andrzej Machnacz.

Drugim istotnym wyzwaniem jest rozszerzenie asysty technicznej na Krajowy System Informacyjny Policji (KSIP) i Krajowe Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK), dwa najważniejsze systemy polskiej policji. Stworzony na platformie Oracle i serwerach HP KSIP przetwarza informacje gromadzone przez policję, umożliwiając stały dostęp do nich, a także wymianę danych z systemami, takimi jak PESEL, CEPiK, ASF Interpol, SIS (System Informacyjny Schengen) i SIS II, a także systemów wspomagania dowodzenia, wdrożonych przez komendy w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Szczecinie.

To właśnie z KSIP łączą się wyposażone w komputery naręczne patrole podczas rutynowych kontroli policyjnych. Dzięki temu w ciągu kilku minut dostają informacje m.in. o osobach, firmach, zdarzeniach, rzeczach, broni i licencjach, listach gończych i firmach. W systemie jest ponad 60 tys. kont użytkowników. W bazach system przechowuje dane o 11 mln osób, 12 mln przestępstw, 6 mln postępowań, ok. 27 mln przypadków wylegitymowania. Dziennie system odnotowuje 130 tys. zapytań i 31 tys. logowań do systemu, każde jest ewidencjonowane. Oprócz ważnych funkcji związanych z gromadzeniem i udostępnianiem danych, system umożliwia kojarzenie różnych typów informacji, także multimedialnych z baz linii papilarnych, próbek biologicznych. Kolejny ważny system - którego utrzymanie jest wyzwaniem dla policji - to Krajowe Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK), ogólnopolski system zbudowany na potrzeby policji i innych służb odpowiedzialnych za zwalczanie przestępczości (straży granicznej, żandarmerii wojskowej, inspekcji celnej czy kontroli skarbowej). Gromadzi on wszystkie informacje kryminalne i wspomaga procesy analizy.

Rozwój i zapewnienie ciągłości działania tych dwóch kluczowych, a także kilkunastu innych, mniejszych systemów pochłania większość wysiłków liczącego 500 osób Biura Łączności i Informatyki KGP. Dlatego jednym z głównych celów ma być przebudowa kompetencji biura tak, aby skupiło się ono w większym stopniu na rozwoju nowych projektów wspomagających zarządzanie, podczas gdy zadania związane z wsparciem systemów, asystą techniczną sieci LAN i WAN, a także usług wsparcia użytkowników przekazać firmom zewnętrznym. Odbyłoby się to równolegle z unifikacją i reorganizacją procesów zarządzania infrastrukturą i polityką bezpieczeństwa IT.

W ten sposób Andrzej Machnacz wygospodarowałby zespół potrzebny do realizacji strategicznych wyzwań związanych z organizacją Euro 2012, miejscem policyjnej teleinformatyki w e-gospodarce i innych działań w zakresie e-government, a także włączeniem polskiej policji we współpracę międzynarodowych struktur. Andrzej Machnacz jako wieloletni ekspert Interpolu, doskonale rozumie wartość takiej współpracy.

Policja bez papierkowej roboty

Jednym z celów strategicznych Biura Łączności i Informatyki pozostaje stałe usprawnianie pracy szeregowych funkcjonariuszy. Jednym z najważniejszych zadań w tym zakresie jest udostępnienie tym pracownikom policji, dla których jest to niezbędne, jednolitej poczty elektronicznej z internetowym dostępem do konta, jednolitą książką adresową oraz potrzebnych w pracy serwisów WWW. W planach biura jest m.in. stworzenie centralnego systemu do szkoleń elektronicznych, przygotowywanego wspólnie ze szkołami policyjnymi w całym kraju. Być może już wkrótce funkcjonariusze będą mieli dostęp do poczty także poprzez terminale mobilne, którymi posługują się podczas codziennej pracy.

Wyposażenie funkcjonariuszy w ponad 12 tys. naręcznych terminali mobilnych zarówno przewoźnych, jak i noszonych, to jeden z największych sukcesów Andrzeja Machnacza, odkąd prowadzi on Biuro Łączności i Informatyki w KGP. "Na początku było z tym wiele problemów. Policjanci odczuwali opór przed kolejnym narzędziem, którego zadaniem - według nich - miała być m.in. ich kontrola. Zdarzały się przypadki <<nieostrożnego>> obchodzenia się ze sprzętem, jednak były sporadyczne" - mówi Andrzej Machnacz. Teraz planuje on wyposażenie wszystkich terminali mobilnych w odbiorniki GPS, które ułatwią koordynację prac patroli.

Kolejnym krokiem w modernizacji pracy służb ma być usprawnienie obiegu dokumentów, w tym wdrożenie ich elektronicznego repozytorium na poziomie komend wojewódzkich, a także Elektronicznego Modułu Procesowego - aplikacji, w której mają być rejestrowane wszystkie czynności ewidencyjne i dochodzeniowo-śledcze. Uwolniłoby to policjantów (a także prokuratorów, którym policja chciałaby udostępnić ten system) od części uciążliwości związanych z koniecznością wielokrotnego uzupełniania dokumentów procesowych. Być może kiedyś każdy policjant wykonujący czynności dochodzeniowo-śledcze będzie wyposażony w komputer przenośny z aparatem cyfrowym i drukarką, na której będzie drukował kopie dokumentów do podpisu dla poszkodowanych.

W planach Andrzej Machnacz ma jeszcze zakup i wdrożenie systemu ERP, tzw. Systemu Wspomagania Obsługi Policji. Powstała już nawet analiza takiego projektu. Byłby to krok na drodze do usprawnienia procesów back office w policji, a także wprowadzenia architektury zorientowanej na usługi w firmie. Jak sam jednak szacuje, koszt takiego projektu przekracza 100 mln zł, a takich środków policja nie będzie w stanie wygospodarować w najbliższym czasie, nawet przy wsparciu funduszy unijnych. Dlatego dziś najważniejszym pytaniem, jakie sobie zadaje dyrektor biura łączności i informatyki nie jest pytanie "jak wdrożyć", ale "za co wdrożyć".


TOP 200