Polska resortowa od Bałtyku do Tatr

Długo w projekcie ustawy o informatyzacji utrzymywała się obligacja dla resortu finansów, aby wprowadzić elektroniczne rozliczanie się z fiskusem do połowy 2006 r. W końcu rząd w autopoprawce usunął ten punkt argumentując, że "w związku z projektem e-podatki - którego częścią jest projekt e-deklaracje - stanie się to w 2007 r." Papier jest cierpliwy. Warto zatem przypomnieć, że Poltax powstaje od 1990 r. Może urzędnikom Ministerstwa Finansów chodzi wyłącznie o jedno: aby zagwarantować sobie miejsce pracy przez następne siedem lat?

Znowuż Ministerstwo Infrastruktury - a dokładniej Główny Urząd Geodezji i Kartografii - chce kontynuować projekt budowy Integrującej Platformy Elektronicznej (IPE). Cóż z tego, skoro opozycja kwestionuje silnie nowelizację ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, na mocy której ma działać IPE, zaś PiS wprost mówi o napisaniu ustawy od nowa. Opowiada się też za francuskim modelem katastru, gdzie dane są nowelizowane w momencie kupna/sprzedaży.

W tych wszystkich projektach resortowe myślenie przesłaniają korzyści, jakie mają wynieść z projektów informatycznych obywatel i państwo jako całość.

Przetarg roku

Dobrze chociaż, że Ministerstwo Nauki i Informatyzacji postuluje przeprowadzenie pilotażowego przetargu na sprzęt komputerowy i oprogramowanie na potrzeby administracji rządowej zgodnie z art. 16 Prawa zamówień publicznych, zezwalającym na wspólne zamówienia. W ocenie MNiI "właściwa koordynacja i konsolidacja wydatków na informatyzację administracji publicznej przyniosłaby wymierne korzyści i szacunkowe oszczędności ok. 20% ponoszonych łącznie przez resorty kosztów". W odniesieniu do przeanalizowanych danych z raportu przygotowanego przez ten resort oszczędności sięgnęłyby niebagatelnej kwoty ok. 560 mln zł.

Toteż MNiI chce do końca marca 2005 r. ogłosić scentralizowany przetarg na dostawy komputerów wraz "z podstawowym systemem operacyjnym" dla wybranych jednostek administracji rządowej. Ma on zostać rozstrzygnięty w ciągu trzech miesięcy. Jeśli operacja się powiedzie, to zostanie powtórzona dla większej liczby podmiotów.

Kalendarium pilotażu scentralizowanych zakupów sprzętu komputerowego wraz z podstawowym systemem ope

Minister ds. informatyzacji:

1. do 31 stycznia 2005 r. - opracuje i przekaże podmiotom administracji publicznej wskazanym w "Raporcie z prac międzyresortowego zespołu do spraw zamówień publicznych wraz z wnioskami" dokumenty (wytyczne), które będą zawierały m.in. szczegółowe zasady przeprowadzenia scentralizowanego postępowania w zakresie pilotażowego zakupu sprzętu komputerowego wraz z podstawowym systemem operacyjnym w 2005 r. (oraz zestaw pytań niezbędnych do opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia);

2. do 11 lutego 2005 r. - zgromadzi, otrzymane od podmiotów wymienionych w Raporcie, niezbędne informacje do opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie pilotażowego scentralizowanego zakupu sprzętu komputerowego wraz z podstawowym systemem operacyjnym;

3. do 15 marca 2005 r. - przeprowadzi szczegółową analizę zapotrzebowania na sprzęt komputerowy wraz z podstawowym systemem operacyjnym podmiotów administracji rządowej oraz ustali kategorie sprzętu i oprogramowania komputerowego uznane za typowe do zastosowań w administracji publicznej w 2005 r., które zostaną objęte pilotażowym scentralizowanym zamówieniem; ustali w porozumieniu z MF i UZP odpowiedzialność finansową wszystkich beneficjentów skonsolidowanych zakupów, sposoby rozliczeń finansowych, fakturowania dostaw, ewidencjonowania nabywanego sprzętu;

4. do 31 marca 2005 r. - ustali listę podmiotów, które zostaną objęte pilotażowym scentralizowanym zakupem sprzętu komputerowego wraz z podstawowym systemem operacyjnym w roku 2005 oraz opracuje Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia, a następnie ogłosi postępowania;

5. w terminie kolejnych trzech miesięcy - zostaną rozstrzygnięte postępowania oraz podpisze stosowne umowy;

6. przez cały okres realizacji zamówienia będzie na bieżąco prowadzony monitoring dostaw;

7. do 30 listopada 2005 r. - nastąpi podsumowanie pilotażowego projektu oraz zostanie opracowany plan realizacji scentralizowanych zakupów typowego sprzętu i oprogramowania komputerowego w 2006 r. obejmujący w szczególności:

  • procedury i dokumentację uzgadniania potrzeb sprzętowych w jednostkach administracji państwowej;

  • wzorcową dokumentację przetargową;

  • wzory umów na dostawy sprzętu i oprogramowania komputerowego;

  • procedury kontroli i rozliczania dostaw;

  • procedury płatności za dokonywane zakupy publiczne.
Źródło: "Rekomendacje w zakresie potencjalnych kierunków racjonalizacji wydatkowania środków publicznych na informatyzację. Materiał opracowany na podstawie analizy danych przedstawionych w Raporcie z przeglądu publicznych systemów teleinformatycznych administracji publicznej - lipiec 2004", Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, 30 września 2004 r.

Tanie czy sprawne państwo

W roku wyborczym usłyszymy powszechne wołanie o tańsze państwo. Partie polityczne będą się licytować, jak obniżyć koszty działania administracji państwowej. W ferworze walki politycznej nikt nie będzie się przejmował, czy obniżywszy zatrudnienie w urzędach poprawi się jakość ich pracy? Populizm nie znosi pytania, czy chcemy taniego, czy sprawnego państwa? Bo jeśli taniego, to nie może być ono sprawne. Zwolennicy taniego państwa argumentują, że wszystko da się ująć w karby wymyślnych systemów informatycznych. Skąd jednak wezmą nań środki, skoro chcą ograniczyć wydatki w sferze finansów publicznych? Poszczególne resorty raportują zaś, że w ciągu czterech lat zamierzają wydać na swoje systemy IT ponad 6,6 mld zł. Wcale nie jest jednak pewne, że zyskamy na tym jako obywatele, będąc bezpieczniejsi w państwie i sprawniej obsługiwani przez urzędników.

Wciąż brakuje wizji modernizacji państwa z wykorzystaniem teleinformatyki, która skupi się na efektywności działania administracji rządowej i samorządowej. W jaki sposób połączyć państwo w skali mikro (samorząd) z państwem w skali makro, które toczą podziały resortowe? Którędy iść w stronę sprawnego państwa, skutecznego acz przyjaźnie nastawionego do obywatela? Czy jesteśmy skazani na rozproszoną i zdezintegrowaną infrastrukturę informacyjną państwa? O tych właśnie problemach będziemy dyskutować na konferencji Computerworld "Państwo w mikro- i makroskali" w dniach 24-25 stycznia 2005 r. (http://panstwo.computerworld.pl ), na którą serdecznie zapraszam.

Sławomir Kosieliński


TOP 200