Pocztowa e-rewolucja

Dostawcy usług pocztowych zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie i możliwości IT do usprawnienia obsługi klientów. InPost stawia m.in. na paczkomaty.

Chcemy wprowadzić listy hybrydowe, które są przesyłane elektronicznie z komputera nadawcy do dostawcy usług pocztowych. Ten może je posortować, przesłać i wydrukować w drukarni znajdującej się w rejonie położonym najbliżej miejsca dostarczenia. To pozwala znacząco skrócić czas dotarcia listu, np. faktury do adresata.

Marcin Welc, dyrektor Działu Informatyki w Grupie Integer.pl, właściciela firmy InPost Usługi Pocztowe

Handel internetowy powoduje lawinowy wzrost liczby przesyłanych na terenie Polski przesyłek. Uwidocznił on problemy polskiego monopolisty na rynku pocztowym, dając jednak szansę na rozwój nowym podmiotom. To był pretekst do uruchomienia przez InPost projektu Paczkomatów. Od czerwca br. na terenie kraju pojawiają się urządzenia, które na wzór bankomatów umożliwiają odbiór przesyłek o dowolnej, dogodnej dla adresata porze. Pozwala to uniknąć klientom sklepów internetowych oczekiwania na listonoszy oraz stania w długich kolejkach na poczcie.

Paczkomaty i poczta hybrydowa

Projekt Paczkomatów tworzonych przez InPost był na tyle innowacyjny, że firma otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej na jego realizację. "Rosnąca liczba urządzeń na terenie Polski i kolejne korzystające z paczkomatów pokazują, że jest duże zapotrzebowanie na nowoczesne usługi pocztowe, wykorzystujące nowoczesne technologie" - opowiada Marcin Welc, dyrektor Działu Informatyki w Grupie Integer.pl, właściciela firmy InPost Usługi Pocztowe.

Internauci korzystając z paczkomatów nie otrzymują tradycyjnych, zostawianych w skrzynkach, powiadomień o miejscu i czasie odbioru paczki w wersji papierowej. InPost wykorzystuje do tego celu komunikaty SMS lub e-mail z kodem odbioru, który umożliwia otwarcie skrytki z oczekiwaną przesyłką w dowolnym czasie. "Rejestrujemy też wszystkie przesyłki i - co odróżnia nas np. od Poczty Polskiej - dajemy współpracującym z nami sklepom internetowym możliwość pełnej kontroli nad przesyłkami poprzez stały monitoring ich statusu od momentu nadania w punkcie InPost do odebrania przez klienta w Paczkomacie" - opowiada Marcin Welc. I dodaje, że w planach jest stały rozwój i rozszerzanie oferty związanej z tymi usługami. "Na razie jesteśmy nastawieni na odbiór przesyłek, jednak w planach jest też wykorzystanie naszych urządzeń do ich nadawania" - deklaruje. Firma chce też jeszcze bardziej przyspieszyć i usprawnić usługi pocztowe wyposażając wszystkich doręczycieli w palmtopy tak, aby mogli zdalnie przyjmować i rejestrować przesyłki.

Kolejnym krokiem w automatyzacji procesów pocztowych ma być uruchomienie awizomatów, urządzeń podobnych do paczkomatów, z których klienci będą mogli o dowolnej porze odbierać listy polecone. "Zamierzamy też wykorzystać nasze know how do zaoferowania - wraz z partnerem - usług tzw. poczty hybrydowej, która jest połączeniem tradycyjnej poczty z pocztą elektroniczną" - mówi Marcin Welc.


TOP 200