Outsourcing wciąż na fali

Analitycy rynku IT twierdzą, że wykorzystanie informatycznego outsourcingu będzie coraz bardziej powszechne w wielu przedsiębiorstwach. Utrzymujący od lat pozycję lidera w tej dziedzinie koncern IBM musi liczyć się ze wzrastającą konkurencją ze strony innych graczy.

Najnowszy raport IDC pokazuje, że spółek oferujących outsourcing IT nieustannie przybywa. Z największymi graczami na tym rynku, starają się one konkurować poprzez niższe ceny za usługi, zatrudnianie wysokiej klasy specjalistów czy wdrażanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Wśród potencjalnie silnych firm, działających w outsourcingowej branży, należy wyróżnić Della (specjalizującego się w zarządzaniu desktopami) i Lucent Technologies (zarzadzanie sieciami). Choć oba koncerny oferują dość wąski zakres specjalizacji w obszarze nadzoru nad strukturą informatyczną przedsiębiorstw, to już teraz udało im się pozyskać kilku ważnych i dużych klientów.

Zobacz również:

Ważna grupą spółek świadczących usługi outsourcingowe (choć nie do końca w tradycyjnym tego słowa znaczeniu) są firmy "internetowe". Analitycy IDC uważają, że Google, AOL, Yahoo, Amazon.com, eBay czy Travelocity sukcesywnie będą poszerzały asortyment oferowanych przez siebie możliwości o usługi "na żądanie" - wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniom innych firm. Inny gracz na internetowym rynku - Salesforce.com - już teraz oferuje oprogramowanie (głównie wspierające CRM), które jest dostosowywane do potrzeb konkretnego klienta.

Pomimo wzrastającej konkurencji, podium największych firm outsourcingowych zostało niezmienione. Bazując na wynikach za rok 2004, pierwsze miejsce zajął IBM (15,5 proc. udziałów w rynku), następne w kolejce jest EDS (11,7 proc.), na trzecim miejscu uplasowała się zaś spółka CSC (5,5 proc.).

Globalny rynek zapotrzebowania na usługi outsourcingowe zamknął się w 2004 roku kwotą 84,6 mld USD. Eksperci IDC przewidują, iż do 2009 roku kwota ta wzrośnie do 112,5 mld USD (6 proc. wzrostu w skali roku). Analitycy wskazują także na fakt, iż wzrost konkurencji nieuchronnie spowoduje w najbliższym czasie fuzje i akwizycje wśród działających obecnie firm.

Opracowując raport IDC koncentrowano się głównie na zawartych przez spółki outsourcingowe kontraktach, dotyczących zarządzania centrami danych przedsiębiorstw, opieki nad komputerami firmowymi (help desk), administrowania siecią, obsługi oprogramowania i dbania o bezpieczeństwo zgromadzonych danych (disaster recovery).