Osobno, ale razem

Osobno, ale razem

Piotr Koj, prezydent Bytomia

W Rybniku nie można już dzisiaj kupić w żadnym punkcie na terenie miasta papierowych biletów. Sprzedają je jeszcze tylko kierowcy autobusów. Karta pozwala jednak również na opłacenie jednorazowego przejazdu. "Odbicie" karty w pojeździe powoduje automatycznie wysłanie, w trybie online, informacji do bazy danych o tym, kiedy i na jakiej trasie jechał pasażer. Pasażerowie są zachęcani do "odbijania" karty również przy wysiadaniu poprzez ulgi w płatnościach, które są im naliczane w takiej sytuacji. Gromadzone w systemie informacje o obciążeniu poszczególnych tras są wykorzystywane do planowania optymalnych przebiegów linii autobusowych. Wszystkie autobusy są wyposażone w urządzenia GPS, co pozwala lepiej zarządzać wykorzystaniem taboru.

Osobną sferą wykorzystania narzędzi informatycznych jest obsługa sektora publicznego - urzędów i instytucji. W województwie śląskim powstaje regionalna platforma usług elektronicznych SEKAP (System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej). Na razie jednak korzysta z niego niewielu obywateli. Być może, gdy będzie on integrował systemy informatyczne urzędów i umożliwiał zdalną wymianę dokumentów między nimi, znajdzie się więcej chętnych. Na razie wydaje się, że bardziej przekonujące dla mieszkańców efekty wykorzystania technik informacyjnych są w sferze codziennego życia w mieście.

Firmy informatyczne, które chcą robić interesy w sektorze publicznym, zdają się od lat nagminnie zapominać, że tzw. elektroniczna administracja, to tylko jeden z wielu możliwych obszarów wykorzystania narzędzi informatycznych. Na Śląsku widać to bardzo wyraźnie. Firmy informatyczne uparcie jednak nie przyjmują do wiadomości, że nie można ograniczać zastosowań IT w sektorze publicznym do spraw elektronicznego urzędu i obsługi obywateli przez Internet. Być może potrzebna byłaby wizyta na Śląsku, by sobie to wyraźnie uświadomić.

Urząd na odległość

Na terenie województwa śląskiego rozpoczął właśnie funkcjonowanie System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej SEKAP. Umożliwia on uczestniczącym w nim jednostkom samorządu terytorialnego świadczenie usług dla przedsiębiorców i obywateli drogą elektroniczną.

Projekt SEKAP realizowany jest przez Samorząd Województwa Śląskiego we współpracy z gminami i powiatami regionu. Bierze w nim udział dziesięć powiatów grodzkich, siedem powiatów ziemskich oraz trzydzieści sześć gmin. Łącznie w przedsięwzięciu uczestniczą 54 podmioty będące jednostkami samorządu terytorialnego. System ma charakter otwarty, w przyszłości będą mogły dołączać się inne, zainteresowane gminy czy instytucje. Całkowity koszt projektu to ponad 22 mln zł, z czego 75% kosztów kwalifikowanych zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Koordynacją prac zajmuje się Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego (ŚCSI), które będzie także zarządzać utrzymaniem i rozwojem systemu. Zostało ono powołane do życia w czerwcu 2005 roku jako jednostka budżetowa województwa śląskiego. SEKAP umożliwia składanie wniosków przez Internet do dowolnego, będącego w systemie, urzędu. Dla załatwienia sprawy na odległość, obywatele mogą posługiwać się podpisem zaawansowanym, wydawanym przez Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego. „W przyszłości chcemy połączyć ze sobą wszystkie urzędy tak, by mogły bezpośrednio między sobą wymieniać dokumenty czy informacje potrzebne do załatwienia sprawy, bez konieczności angażowania obywatela w dostarczanie tzw. załączników” – zapowiada Beata Wanic, p.o. dyrektora ŚCSI.


TOP 200