Od sprzętu do usług
- Piotr Waszczuk,
- 06.10.2009
W obliczu spadających przychodów ze sprzedaży sprzętu, jego dostawcy starają się ugryźć kawałek tortu należącego do firm usługowych, często przejmując te ostatnie.
zapłacił HP w zeszłym roku za EDS.
EDS, czyli koniec legendy
kosztować będzie Dell Computer wejście na rynek usług dzięki Perot Systems.
Szansę na rozszerzenie działalności na rynek usług w podobny sposób będzie miało już jednak stosunkowo niewiele firm. Kurczy się bowiem grono dostawców usług IT niezwiązanych z żadnym z gigantów branży IT. Może również okazać się, że ta garstka niezależnych dostawców usług IT nie będzie w stanie nawiązać walki konkurencyjnej z gigantami bez ścisłej współpracy z dostawcami rozwiązań sprzętowych. Po zakończeniu fuzji zapowiedzianych przez Dell i Xerox mianem dużego, niezależnego dostawcy usług IT pochwalić się będą mogły już tylko firmy, takie jak Unisys i CSC. Jednak zamiar dołączenia do grona firm świadczących usługi IT sygnalizują dziś nie tylko Dell i Xerox. Choć pod względem obrotów daleko im jeszcze do liderów światowego rynku usług IT, to konkurencja na pewno się zaostrzy.
Mniejsi w rękach większych
Dzięki przejęciu Perot Systems, przychody Della wzrosną o 3 mld USD. W porównaniu do obrotów liderów rynku usług IT to stosunkowo niewiele. HP na przejęciu EDS zyskał 20 mld USD dodatkowych wpływów. Dell zyskał dzięki temu ogromny potencjał rozwoju. Wedle wstępnych zapowiedzi, na bazie wspólnych kompetencji obu firm w pierwszej kolejności powstanie kompleksowa oferta usług dla firm z sektorów: ochrony zdrowia, administracji i finansów. Kierownictwo firmy liczy m.in. na korzyści skali, możliwość rozwoju oferty sprzętowo-usługowej i ułatwiony dostęp do licznego grona klientów Perot Systems.