Od sprzętu do usług

W obliczu spadających przychodów ze sprzedaży sprzętu, jego dostawcy starają się ugryźć kawałek tortu należącego do firm usługowych, często przejmując te ostatnie.

13,9 mld USD

zapłacił HP w zeszłym roku za EDS.

W ciągu jednego, wrześniowego tygodnia Xerox ogłosił zakup - wyspecjalizowanej w outsourcingu - firmy Affiliated Computer Services, a Dell kupił amerykańskiego dostawcę usług IT - Perot Systems. Jednocześnie władze HP zdecydowały o rezygnacji z marki EDS. Taka koncentracja działań związanych z usługami jest odbiciem koniunktury. Rynek usług IT pozostaje bowiem najszybciej rozwijającym się segmentem branży. W skali globalnej jego tegoroczna dynamika może wynieść nawet 5%. Dla porównania, tylko w drugim kwartale br. światowa sprzedaż serwerów spadła o 28% w skali roku. Nie dziwi więc, że największe koncerny branży IT szukają nowych źródeł przychodów.

EDS, czyli koniec legendy

3,9 mld USD

kosztować będzie Dell Computer wejście na rynek usług dzięki Perot Systems.

Aktualnie największymi przychodami z tytułu świadczenia usług informatycznych pochwalić może się dwóch odwiecznych konkurentów - IBM i HP. Decyzja kierownictwa tej drugiej spółki o rezygnacji z marki EDS, obecnej na rynku od niemal 50 lat wpisuje się w szereg działań bezpośrednio wymierzonych w konkurenta. Big Blue nie pozostaje dłużny. Kierownictwo koncernu podjęło bowiem decyzję o zmianie nazwy działu HP-EDS na HP Enterprise Services. Rezygnacja z marki EDS ma obrazować m.in. bliższe powiązanie świadczonych przez HP usług z własnymi rozwiązaniami sprzętowymi i pozwolić na bliższą integrację obu organizacji. HP rezygnuje jednak z marki liczącej się m.in. na amerykańskim rynku. EDS był bowiem jednym z pionierów na rynku usług IT. To dzięki przejęciu tej spółki HP dogonił IBM i stał się drugim największym dostawcą usług IT na świecie.

Szansę na rozszerzenie działalności na rynek usług w podobny sposób będzie miało już jednak stosunkowo niewiele firm. Kurczy się bowiem grono dostawców usług IT niezwiązanych z żadnym z gigantów branży IT. Może również okazać się, że ta garstka niezależnych dostawców usług IT nie będzie w stanie nawiązać walki konkurencyjnej z gigantami bez ścisłej współpracy z dostawcami rozwiązań sprzętowych. Po zakończeniu fuzji zapowiedzianych przez Dell i Xerox mianem dużego, niezależnego dostawcy usług IT pochwalić się będą mogły już tylko firmy, takie jak Unisys i CSC. Jednak zamiar dołączenia do grona firm świadczących usługi IT sygnalizują dziś nie tylko Dell i Xerox. Choć pod względem obrotów daleko im jeszcze do liderów światowego rynku usług IT, to konkurencja na pewno się zaostrzy.

Mniejsi w rękach większych

Dzięki przejęciu Perot Systems, przychody Della wzrosną o 3 mld USD. W porównaniu do obrotów liderów rynku usług IT to stosunkowo niewiele. HP na przejęciu EDS zyskał 20 mld USD dodatkowych wpływów. Dell zyskał dzięki temu ogromny potencjał rozwoju. Wedle wstępnych zapowiedzi, na bazie wspólnych kompetencji obu firm w pierwszej kolejności powstanie kompleksowa oferta usług dla firm z sektorów: ochrony zdrowia, administracji i finansów. Kierownictwo firmy liczy m.in. na korzyści skali, możliwość rozwoju oferty sprzętowo-usługowej i ułatwiony dostęp do licznego grona klientów Perot Systems.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200