Od sprzętu do usług

6,4 mld USD

wyda na przejęcie Affiliated Computer Services przez Xerox.

Podobnych korzyści upatruje szefostwo Xerox. Fuzja z Affiliated Computer Services pozwoli firmie na rozszerzenie dotychczasowej oferty usług - głównie związanych z zarządzaniem dokumentacją - na outsourcing procesów biznesowych. Co ciekawe, ACS specjalizuje się w obsłudze tych samych sektorów, co Perot Systems. Świadczy jednak głównie usługi związane z outsourcingiem obszarów finansowych, kadrowo-płacowych, związanych z obsługą klienta i usług IT. W zakończonym 30 czerwca roku finansowym firma osiągnęła przychody 6,52 mld USD. Zakup ASC pozwoli na potrojenie przychodów Xerox z tytułu usług informatycznych.

Dzięki fuzji producentów sprzętu i firm usługowych można spodziewać się, że z jednej strony klienci zyskają możliwość zakupu bardziej kompleksowych rozwiązań od jednego, większego dostawcy lub jego ściśle wyspecjalizowanych partnerów. "Oferta tych firm w większym stopniu zacznie przypominać to, co klientom oferuje IBM - czyli sprzęt wsparty oprogramowaniem i usługami" - uważa Ewa Zborowska, analityk IDC Polska. Jej zdaniem, z czasem mogą pojawiać się m.in. naciski na zmianę infrastruktury sprzętowej. "Wszystko zależy od siły przekonywania dostawców" - ocenia. Ostrzejsza będzie też konkurencja cenowa. Konsolidacja działa również w drugą stronę. Odważne plany ma m.in. kierownictwo Oracle. W najbliższych latach gigant ten ma stać się konkurentem HP i IBM w segmencie produkcji sprzętu. Robi się coraz ciekawiej!

Co z lokalnymi partnerami?

Działania restrukturyzacyjne podejmowane przez gigantów IT, a producentów sprzętu w szczególności, mogą oznaczać istotne zmiany dla dotychczasowych, lokalnych partnerów. Firmy te zyskają bowiem znaczących konkurentów. Konsolidacja tego segmentu rynku może stanowić realne zagrożenie dla biznesu mniejszych dostawców usług. Z drugiej strony może jednak stać się szansą na umocnienie własnej pozycji w obrębie bliskiego partnerstwa z większymi dostawcami usług IT. Dopasowanie do zmian rynku oznacza jednak konieczność zmiany biznesu. "Miejsce dla lokalnych firm z pewnością się znajdzie. Wszystko zmierza w stronę ścisłej specjalizacji branżowej i rodzajowej oraz dalszej optymalizacji kosztowej" - mówi Piotr Majcherkiewicz, prezes zarządu WolaInfo. Jego zdaniem, największe koncerny w pierwszej kolejności będą kierować własną ofertę usługową dla największych klientów.

Niewykluczone, że mniejsze, lokalne firmy realizować będą własne usługi, jako wyspecjalizowani podwykonawcy większych partnerów. W minionych latach WolaInfo zmieniła charakter własnej działalności. Jako partner IBM, EMC czy Oracle spółka skoncentrowała się na kompleksowych usługach IT. "Nam udało się przeprowadzić transformację z dostawcy sprzętu do spółki stricte usługowej. Jednak gdyby nie determinacja w realizacji tych planów, to w obliczu kryzysu pewnie nasza obecna sytuacja byłaby dużo gorsza" - konkluduje Piotr Majcherkiewicz. W usługi i sprzedaż oprogramowania silniej wchodzi też Komputronik, o czym więcej za tydzień.


TOP 200