Oblicza mobilności

Tniemy koszty

Oblicza mobilności

Systemy telepresence - nowy trend w telekomunikacji, zmieniający pierwotną definicję mobilności

Nieco na uboczu szeroko pojętej mobilności pojawiają się także dwa, bardzo modne ostatnio i faktycznie wyznaczające nową jakość pracy, hasła: telepraca i telepresence (wideokonferencje). Praca z domu, możliwa dzięki zdalnemu dostępowi do sieci firmowych i szybkim łączom internetowym (również bezprzewodowym), daje korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i pracownikowi. Ten ostatni nie musi tracić czasu na dojazdy do siedziby firmy, przez co wzrasta jego produktywność (nawet do 50%), a niejednokrotnie i zadowolenie z wykonywanych obowiązków. Firma może zaś zaoszczędzić na wynajmie powierzchni biurowej, ma też możliwość zatrudniania specjalistów z różnych zakątków świata.

Przykładowo, według szacunków specjalistów rynku IT, dzięki telepracy amerykański gigant AT&T oszczędza na wynajmie biur 550 mln USD rocznie. IBM, którego ok. 25% światowej załogi pracuje zdalnie, zyskuje 700 mln USD.

Oblicza mobilności

Microsoft Windows Mobile to najpoważniejszy konkurent dla systemów BlackBerry (RIM) - na zdjęciu najnowszy HTC Diamond Touch (MS Windows Mobile 6.1, WiFi 802.11 b/g, HSDPA/HSUPA)

Wyliczenia grupy badawczej Gartner wskazują, że w ciągu ostatnich czterech lat liczba telepracowników wzrastała na świecie na poziomie 10% rocznie. Często tacy pracownicy wyposażani są w smartfony ze skonfigurowaną usługą push e-mail, co zapewnia stały kontakt z najnowszymi wiadomościami firmowymi.

Na rynku dostępne są też rozwiązania dedykowane pracownikom korporacji oddelegowanym do pracy w domu. Alcatel-Lucent opracował specjalny system bezpieczeństwa dla laptopów, OmniAccess 3500 Nonstop Laptop Guardian, rozszerzony o dodatkowe możliwości VPN i szyfrowania dysków twardych. Urządzenie wyposażone jest także w moduł Active SmartCard umożliwiający zdalną aktualizację danych oraz uwierzytelnianie pracownika w systemie Microsoft Windows. Jeszcze w tym roku pojawią się również laptopy firmy Toshiba z wbudowanymi modułami szerokopasmowego dostępu do sieci w technologii HSPA i odbiornikami GPS (umowa o współpracy ze szwedzkim Ericssonem). Podobnych rozwiązań, skierowanych m.in. do telepracowników, jest na rynku coraz więcej.

Mobilność korporacji, szczególnie mającej wiele oddziałów na świecie, w ścisłym sensie oznaczałaby konieczność ponoszenia gigantycznych wydatków (przeloty, telefoniczne połączenia międzynarodowe, zakwaterowanie, diety itp.). Aspekt ten znakomicie rozwiązują rozbudowane systemy wideokonferencji (telepresence). Mają je w swojej ofercie Polycom, Tandberg, Cisco Systems, HP, LifeSize Communication, Teliris czy Sony. Według danych koncernu Cisco, który instaluje zaawansowane systemy CTS-3000 (z 3 ekranami plazmowymi o przekątnej 65 cali) w swoich oddziałach, do kwietnia br. oszczędności na samych tylko podróżach wyniosły ok. 100 mln USD. Wideokonferencje posłużyły do zorganizowania ponad 97 tys. spotkań. Mimo że koszt instalacji systemów najwyższej klasy jest wysoki (300 tys. USD za CTS-3000), to współczynnik ROI (Return On Investment) jest w tym przypadku bardzo korzystny. Rozwiązanie dla mniej wymagających klientów (np. CTS-500) kosztuje ok. 40 tys. w podstawowej wersji. Poziom cen za narzędzia telepresence kształtuje się w dość szerokich granicach. LifeSize Communication, której systemy są instalowane u odbiorców zewnętrznych, oferuje najdroższe zestawy w cenie ok. 40 tys. USD, co czyni je bardziej dostępnymi dla większości spółek.

W Polsce działa już kilka takich rozwiązań. Niezależnie od dostawcy sprzętu i koniecznego procesu kalibracji (ustawienie kamer itd.) niezbędne jest posiadanie łącza internetowego o wysokiej przepustowości (ponad 6 Mb/s). Jak przewidują analitycy Frost & Sullivan, w 2013 r. światowy rynek telepresence będzie wart ok. 400 mln USD.

Piotr Staszczak, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży i rozwoju produktów w NextiraOne Polska

Piotr Staszczak, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży i rozwoju produktów w NextiraOne Polska

Mobilne formy komunikacji zwiększają swoje znaczenie z powodu zmieniającego się stylu pracy w firmach opartych na wiedzy. Według danych Gartnera w ciągu ostatnich lat liczba pracowników w organizacji wykonujących swoją pracę w różnych miejscach i różnym czasie zwiększy się z ok. 40% (2000 r.) do 70% (2010 r.). Oczekiwania wobec rozwiązań mobilnych daje się łatwo pogrupować w czterech obszarach:

  1. Dostęp do informacji - gdziekolwiek, zawsze i z dowolnego terminala;
  2. Łatwość użycia - minimum konfiguracji i prosta obsługa;
  3. Zawsze dostępny pracownik - stosowne kierowanie danych i połączeń;
  4. Integralność danych i bezpieczeństwo - respektowanie polityki bezpieczeństwa.

Dużą popularnością cieszą się rozwiązania zarządzania terminalami mobilnymi (Device Management), rozwiązania integrujące korporacyjne systemy telefonii IP z telefonami GSM, dostęp do aplikacji biurowych (poczta, kalendarz, kontakty) z terminali GSM (ActiveSync, BlackBerry), telefony komórkowe z obsługą VoWiFi oraz GPS. Rozwiązania te wspierają strategię mobilności firmy. Rozwiązania mobilne, w tym Unified Communications, Fixed Mobile Convergence oraz innowacyjne zastosowania technologii bezprzewodowych (VoWiFi) są kluczowymi elementami budowania przewagi konkurencyjnej. Niskie koszty, łatwość użycia i integracji technologii mobilnych pozwalają na tworzenie nowych produktów i usług, zwiększenie satysfakcji klienta, a przede wszystkim szybsze dotarcie do rynku. NextiraOne przewiduje znaczny wzrost zapotrzebowania na rozwiązania mobilne i pracy zdalnej, który będzie spowodowany zmianami charakterystyki pracy w firmach opartych na informacji i wiedzy, zwiększającymi się kosztami podróży (ceny paliw, stan dróg) oraz koniecznością zapewnienia atrakcyjnych i elastycznych warunków zatrudnienia dla kluczowych pracowników. Mobilność to jeden z elementów budowania przewagi konkurencyjnej, co dobitnie obrazuje cytat: "To nie duzi zjadają małych, ale szybcy opieszałych" (Jason Jennings, Laurence Haughton). Zarządzający w polskich firmach coraz częściej dostrzegają, że nie wielkość i skala, ale szybkość i elastyczność w biznesie są podstawowymi atutami firm odnoszących sukces.


TOP 200