Nowe usługi w telewizji kablowej CATV

Do odbioru telewizji cyfrowej w sieciach telewizji kablowej potrzebne są odmienne od analogowych przystawki STB (cyfrowe), przy czym zwykle są one już przystosowane do transmisji zarówno analogowych, jak i cyfrowych sygnałów telewizyjnych. Prace nad rozbudową interaktywnej telewizji cyfrowej oraz jej zgodnością z wcześniejszymi rozwiązaniami telewizji kablowej są w toku.

Największe zainteresowanie w tym segmencie wzbudzają multimedialne i dodatkowo płatne usługi PPV (Pay Per View), których uczestnik świadomie godzi się ponosić koszty odbioru według zasady: płać za to, co oglądasz. W tej grupie znajdują się dwa rodzaje usług: przekazy w czasie rzeczywistym (transmisje na żywo) oraz przekazy na żądanie VOD (Video on Demand) lub prawie na żądanie NVOD (Near VOD).

Nowe usługi wybranych operatorów kablowych w Polsce

Krajowy dostęp do Internetu przez sieć telewizji kablowej jest wdrażany głównie za pośrednictwem modemów w standardzie Euro-DOCSIS, przy czym sieci te muszą być przystosowane do transmisji interaktywnej (wyposażone w kanał zwrotny). Mimo że większość sieci kablowych w Polsce jeszcze nie nadaje się do tego typu transmisji, wielu operatorów już dokonało modernizacji własnej infrastruktury kablowej, rozbudowując ją o taki kanał.

UPC - największy polski operator

UPC Telewizja Kablowa, znana wcześniej pod nazwą Polska Telewizja Kablowa (PTK), to obecnie największy krajowy operator telewizji kablowej. Działa w ośmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Trójmiasto, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Kraków, Katowice, Wrocław) oraz wielu mniejszych miastach. Sygnały sieci UPC docierają do ponad 1,8 mln mieszkań, z czego z usług telewizji kablowej korzysta ponad milion abonentów. UPC ma obecnie możliwość zaoferowania Internetu 200 tys. klientów, ale internauci mają taki dostęp jedynie w wybranych dzielnicach Warszawy (od 11 grudnia 2000 r.), Krakowa (od 18 grudnia 2000 r.), Katowic i Gdańska (od kwietnia 2003 r.). Według przewidywań firmy do końca roku może ich być już 370 tys. Mimo intensywnego marketingu, liczba internetowych klientów UPC wynosi obecnie zaledwie kilkanaście tysięcy.

Internetową usługę firma UPC wprowadziła we współpracy ze spółką chello broadband - największym w Europie dostawcą szerokopasmowego Internetu w sieciach telewizji kablowej. Z usługi, oferowanej pod nazwą chello, w ośmiu krajach europejskich korzysta ponad 700 tys. użytkowników, a w Polsce wykorzystuje ją ponad 16 tys. abonentów CATV (marzec 2003 r.).

W sieciach kablowych UPC, doposażonych w kanał zwrotny (modemy kablowe Euro-DOCSIS), abonenci mają stały dostęp do Internetu ze średnią szybkością 327 kb/s, mogą dodatkowo korzystać z poczty elektronicznej i konta e-mailowego z pięcioma aliasami oraz zamieszczać własne strony WWW do pojemności 10 MB - wszystko w cenie stałego abonamentu i bez dodatkowych kosztów telefonicznych. Ponadto w sieci funkcjonują: całodobowa linia pomocy technicznej oraz zamknięty portal z multimedialnymi treściami, przeznaczony wyłącznie dla użytkowników chello. Abonament za Internet i telewizję kablową wynosi 179 zł brutto. Tylko Internet kosztuje 149 zł brutto. Instalacja pakietu to 245 lub 299 zł brutto (drożej dla nowych klientów).

Multimedia Polska powiększa swój zasięg

Nowe usługi w telewizji kablowej CATV

Abonenci największych sieci kablowych w Polsce

Multimedia Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni zajmuje wysoką pozycję wśród krajowych operatorów kablowych, mimo że w obecnym kształcie firma funkcjonuje dopiero od 2001 r. Powstała ona w wyniku fuzji dwóch dużych, od dawna działających operatorów telewizji kablowej (Multimedia Sieci oraz Szel-Sat) - mających doświadczenia (pierwsze wdrożenia w 1989 r.) w dziedzinie budowania i zarządzania systemami telewizji kablowej. Połączony potencjał tych firm pozwolił na objęcie zasięgiem sieci kablowej ponad miliona gospodarstw domowych w 90 miastach na terenie całego kraju. Po niedawnym wykupieniu od TP (lipiec 2003 r.) kilku lokalnych sieci kablowych Multimedia ma zarejestrowanych 475 tys. aktywnych abonentów, co umacnia firmę na drugiej pozycji za UPC.

Oprócz zestawu kilkudziesięciu programów telewizyjnych i radiowych, spółka oferuje szerokopasmowy dostęp do Internetu. Usługa ta jest dostępna w dziewięciu głównych ośrodkach objętych zasięgiem sieci. Multimedia Polska dostarcza Internet do ok. 25 tys. abonentów. W ramach usługi Multimedia Internet każdy abonent otrzymuje przydzielany dynamicznie zewnętrzny adres IP oraz 40 MB na serwerze Multimedia - z przeznaczeniem na założenie kont pocztowych i stron WWW.

Od kwietnia 2003 r. do oferty usług internetowych Multimedia Polska wszedł nowy pakiet MaxMedia, dający dostęp do Internetu z szybkością do 512 kb/s. Internauci mają również dostęp do serwera gier - administrowanego przez wybranych graczy - a ponadto na jednym z serwerów jest zainstalowana aplikacja TeamSpeak, przeznaczona do prowadzenia rozmów. Multimedialną pracę w sieci zapewnia komputer z dowolnym systemem operacyjnym obsługującym protokół TCP/IP, wyposażony w dowolną kartę sieciową z wyjściem RJ-45 (UTP) lub port USB.


TOP 200