Nieznośny ból wyboru

Przykład

Opisane zagadnienia można zilustrować przykładem. Przedsiębiorstwo XYZ po analizie swojego dotychczasowego sposobu działania i celów strategicznych, zdecydowało się na wybór i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego MRP II.

Głównym powodem tej decyzji, a także celem projektu, jest zreorganizowanie łańcucha dystrybucji wyrobów i poprawa sfery planowania produkcji. System, który ma być wybrany, powinien przede wszystkim zawierać kompletne wsparcie dla wymienionych obszarów funkcjonowania. Aby ułatwić trafny wybór systemu (i późniejsze wdrożenie), podjęto decyzję skonstruowania ogólnego modelu zreorganizowanego łańcucha dystrybucji. Model powinien przedstawiać proces i zawierać tylko funkcje. Istotną fazą procesu jest wysyłka, toteż podproces ten powinien być uwzględniony w modelu szczegółowo. Do wykonania tego zadania, oprócz innych zasobów, użyto oprogramowania XXX i standardowej, uproszczonej notacji mapy procesów. Uproszczony model fragmentu procesu dystrybucji przedstawiono na rys. 1. Po skonfrontowaniu tego modelu z modelem funkcjonalnym modułu dystrybucji systemu (rys. 2), wysunięto następujące wnioski.

Dostarczana standardowo przez system specyfikacja zamówienia klienta nie zawsze odpowiada liście wysyłkowej (należy ten problem zbadać dokładniej).

Rezerwacja transportu jest realizowana w systemie w inny sposób niż w firmie, oferując dodatkowo optymalne rozplanowanie transportu (możliwość usprawnienia procesu). Aby dokładniej porównać możliwość zastosowania tego wariantu, zdecydowano się uszczegółowić opis procesu rezerwacji transportu.

Przytoczony przykład ilustruje jedynie ideę wykorzystania modeli. W praktyce operowanie na modelach będzie często przebiegało na wyższym stopniu uogólnienia i tylko dla wybranych, szczególnie istotnych procesów lub funkcji przedsiębiorstwa.

Czy warto się zainteresować?

Modelowanie jest wykorzystywane od dawna i na coraz większą skalę. Dokumentacja do potrzeb wdrożenia coraz częściej opiera się na modelach. Niektóre ze zintegrowanych systemów informatycznych MRP II już teraz konfiguruje się za pomocą modeli. Oprogramowanie typu workflow integrowane z tymi systemami także bazuje na modelach. Teraz czas na wykorzystanie modeli w projekcie wyboru systemu.

Co prawda przedstawiona koncepcja wykorzystania modeli jest tylko metodą komplementarną, a nie całościowym rozwiązaniem zapewniającym optymalny wybór systemu, jednakże stosowanie jej jest wyjątkowo efektywne, gdy wdrożenie systemu jest jednym z wielu projektów poprawy funkcjonowania firmy lub wręcz obejmuje reorganizację biznesu, wdrożenie zarządzania przepływem pracy (workflow), wdrożenie norm ISO itp. W takim przypadku tworzone modele są uniwersalnym narzędziem, służącym realizacji wielu celów.

Jest jednak w Polsce wiele wdrożeń, które polegają na obudowaniu istniejącej rzeczywistości funkcjami systemu, na niepodejmowaniu prób usprawnień i koncentrowaniu się na jak najszybszym uruchomieniu poszczególnych modułów systemu, nie zwracając uwagi na uzyskane efekty. W takich przypadkach tworzenie modeli nie ma sensu, gdyż jest to kolejny koszt w inwestycji, który nie znajdzie odzwierciedlenia w efektach wdrożenia.

<hr size=1 noshade>Dominik Wiśniewski jest specjalistą analitykiem w zespole wdrażającym system Movex w Zakładach Porcelany w Lubianie.


TOP 200