Nie lekceważmy WWW

Kiedy kończy się praca nad witryną?

Jeśli myślimy o witrynie związanej z jakąkolwiek działalnością gospodarczą, musimy z góry założyć, że praca nad nią nie ma końca, o ile nie kończy się ta działalność.

Aktualizacja witryny może być związana z działaniami o różnej skali złożoności. Należy przyjąć, że za gotową witrynę odpowiada jej administrator i tylko on lub osoba przez niego upoważniona dokonuje jakichkolwiek zmian w treści lub konstrukcji witryny.

Drobnych zmian na określonej stronie (stronach), przy zachowaniu całej struktury witryny (np. aktualizacja pliku, wymiana segmentu), powinien dokonywać cyklicznie w miarę potrzeb administrator. W modyfikacji struktury witryny (dołączenie nowych segmentów, eliminowanie lub wymiana starych), przy zachowaniu przyjętych zasad i standardów, powinna brać udział osoba, która pierwotnie przygotowywała dany fragment informacji (autor segmentu). Obowiązkiem administratora jest dopilnowanie czy zrealizowane modyfikacje struktury nie naruszyły nawigacji w całości witryny. Nowe jej segmenty wymagają autoryzacji. Wszelkie zaś zasadnicze zmiany w treści, strukturze, przyjętych założeniach prezentacyjnych lub zasadach realizacyjnych witryny muszą być zrealizowane przy przejściu wszystkich sześciu etapów tworzenia witryny i powołaniu do tego przedsięwzięcia odpowiedniego zespołu. Sugestia jej modernizacji może powstać z inicjatywy administratora witryny lub zleceniodawcy.

W świetle rozważań nad aktualizacją witryny szczególnego znaczenia nabiera problem gromadzenia danych archiwalnych. W praktyce możemy bowiem przyjąć jedną z następujących dwu konwencji: albo w witrynie prezentowane są wyłącznie aktualne informacje, a podczas aktualizacji usuwane są informacje, które utraciły aktualność; albo w witrynie są dostępne zarówno bieżące informacje, jak i dane archiwalne, które gromadzi się i udostępnia zgodnie z przyjętymi ustaleniami.

Pozornie wydawać by się mogło, że tylko pierwsze rozwiązanie znajduje praktyczne uzasadnienie. Niemniej można wskazać wiele przykładów praktycznych, w których informacja archiwalna ma szczególne znaczenie (dla niektórych użytkowników większe niż informacja aktualna). Ilustracją takiej sytuacji może być informacja o osobach zajmujących określone, kadencyjnie obsadzane stanowisko w prezentowanej instytucji. Otóż, oprócz o osobie, która aktualnie zajmuje to stanowisko, użytkownik sieci może być zainteresowany także informacjami o osobach, które tę funkcję sprawowały poprzednio. Oczywiście zakres (szczegółowość) informacji archiwalnej może być inny niż informacji bieżącej.

Zauważmy, że gromadzenie informacji archiwalnych powinno być odgórnie przewidziane (na etapie analizy i modelowania) i iż archiwum może stanowić odrębny obszar, warstwę lub segment problemowy projektowanej witryny.

<hr size=1 noshade>Dr Barbara Łukasik-Makowska jest pracownikiem naukowym Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Tekst prezentuje autorską koncepcję metodyki prac nad tworzeniem witryn internetowych i został opracowany na podstawie referatu "Problemy projektowe tworzenia witryn internetowych", wygłoszonego na Wiosennej Szkole PTI w Świnoujściu w maju br. Opisana metodyka tworzenia witryn internetowych została przygotowana i jest praktycznie wykorzystywana w tworzeniu Ogólnopolskiego Zintegrowanego Banku Edukacyjnego, które to przedsięwzięcie zaprezentowano w Computerworld nr 3/98, w artykule "Skarbnica Wiedzy".

Jakie są główne mankamenty witryn?

Lista zastrzeżeń, jakie można wysuwać pod adresem wielu witryn, jest, niestety, bardzo obszerna. Warto chyba wymienić te najczęściej spotykane, aby tym samym pomóc autorom w udoskonaleniu ich produktów. Sądzę, że wyraźnie można podzielić te zastrzeżenia na związane merytorycznie z prezentowanymi informacjami - pod tym względem można rozpatrywać trzy grupy zastrzeżeń dotyczące zakresu, szczegółowości i aktualności prezentowanych informacji - oraz zastrzeżenia dotyczące formy, czyli sposobu ich prezentacji (w tym także umiejętnego wykorzystania możliwości stosowanych narzędzi programowych). Oczywiście obserwowane problemy są częstokroć silnie powiązane, bowiem wadliwa prezentacja może sprawić, że ocena merytoryczna dostępnej informacji będzie negatywna.

Zakres informacji umieszczonych w witrynie

  • Prezentowana informacja nie ma właściwie swego adresata, to co przedstawiono jest bardziej użyteczne autorom witryny niż jawnie wyartykułowanym odbiorcom.

  • Wiele z przedstawionych informacji nie wnosi nowych (poznawczych) treści.

  • Brak jest istotnych informacji, które wiele z osób uznałoby za istotne (potrzebne, np. godziny otwarcia placówki banku).

  • Podaje się wiele informacji nieistotnych i to w sposób zmuszający użytkownika witryny do ich przeglądania.

  • Autorzy witryny nie są właściwie zainteresowani gromadzeniem informacji o użyteczności opracowanej przez siebie witryny (nie gromadzą ich).
Szczegółowość informacji

  • Nieporównywalny poziom uszczegółowienia różnych grup informacji, zebranych we wspólnej witrynie (jedne z nich są nadmiernie uszczegółowione, inne podane ogólnikowo).

  • Niepełne rozwinięcie struktury informacji zdefiniowanej na wyższych poziomach.

  • Uszczegóławianie nieodpowiednich (z punktu widzenia potrzeb odbiorców) grup informacji - brak związku między zakresem a ważnością informacji i ich szczegółowością.

  • Brak wewnętrznych odwołań między informacjami szczegółowymi (ten aspekt dotyczy już bardziej formy).
Aktualność informacji

  • Wiele z przedstawionych informacji okazuje się nieaktualnymi, wiele ma charakter archiwalny, często brak informacji aktualnych (np. podany numer telefonu dawno uległ zmianie).

  • Podana data ostatniej aktualizacji zazwyczaj źle świadczy o częstości weryfikacji prezentowanych informacji.

  • Nadużywanie hasła new wobec braku dostatecznie częstej aktualizacji.

  • Nie przemyślana struktura archiwum informacji.
Forma prezentacji

  • Zbyt długie teksty (ponad 3 strony maszynopisu bez podziału strukturalnego).

  • Nadmiernie zapełniona strona (brak odstępu w tekście).

  • Nadmiar dużych zdjęć, włączonych do głównej strony witryny.

  • Zbędne wodotryski elementów animowanych.

  • Mało czytelny tekst (zbyt mała czcionka, zbyt złożone graficznie tło).

  • Chaotyczna szata graficzna (brak jakiejkolwiek konwencji).

  • Brak konsekwencji w stosowaniu standardów polskich liter.

  • Błędy językowe i ortograficzne, nadmiar elementów "w budowie" - stan ten trwa wielokrotnie długo.

TOP 200