Nerwy przy karcianym stole

PIIiT niepokoją niektóre proponowane zmiany w prawie telekomunikacyjnym, w tym np. stwierdzenie, że usługi powszechne mają być świadczone "po przystępnej cenie". Izba jest zdania, że cena tych usług powinna być oparta na kosztach. Zdaniem PIIiT, wprowadzone do projektu na żądanie resortu spraw wewnętrznych zapisy o konieczności zawierania umów - także przez operatorów sieci komórkowych z użytkownikami telefonów bezabonamentowych - spowodują odpływ dotychczasowych klientów i ograniczą wzrost liczby nowych. W efekcie wpływy operatorów zmniejszą się o 900 mln zł rocznie, a wpływy budżetu - ok. 200 mln zł. Operatorzy zaś będą musieli ponieść dodatkowe koszty rzędu 80-90 mln zł.

Podatek na CEPiK

Lobbyści muszą mieć oczy szeroko otwarte, by bezzwłocznie reagować na rządowe pomysły. Ostatnio do laski marszałkowskiej wpłynął projekt ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Okazuje się, że rząd zaproponował podatek na Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców!

W art. 30 czytamy, że "z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpieczeń uiszcza opłatę ewidencyjną w wysokości równowartości w złotych 1,0 euro, ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego Narodowego Banku Polskiego według tabeli kursów obowiązującej w dniu zawarcia umowy. 2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi przychód środka specjalnego utworzonego na podstawie odrębnych przepisów, będącego w dyspozycji ministra właściwego do spraw administracji publicznej".

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny musi dysponować olbrzymią bazą danych o każdym zawartym ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. To z kolei pomyślna wiadomość dla branży - kolejna instytucja, która bez informatyki wiele nie dokona.

Postulaty Izby

W ocenie PIIiT nowelizacja Ustawy o podpisie elektronicznym powinna obejmować następujące elementy:

  • Wyeliminowanie oczywistych błędów legislacyjnych, sprzeczności i innych wad prawnych powstałych w procesie legislacyjnym.

  • Zdecydowane podniesienie poziomu bezpieczeństwa świadczenia usług certyfikacyjnych poprzez wyeliminowanie błędów ustawodawcy zagrażających bezpieczeństwu całego systemu opartego na infrastrukturze klucza publicznego (PKI), a zwłaszcza podniesienie poziomu ochrony klucza prywatnego.

  • Rezygnację z tworzenia przez ministra gospodarki kosztownej infrastruktury teleinformatycznej na potrzeby wydawania zaświadczeń elektronicznych. Może być ona zastąpiona tworzeniem zaświadczeń przez same kwalifikowane podmioty, tak jak się to odbywa we wszystkich państwach UE, co pozwoli na zmniejszenie obciążeń budżetu państwa. Proponowane rozwiązanie jest powszechnie stosowane w państwach Unii Europejskiej.

  • Doprowadzenie do pełnej zgodności z prawem Unii Europejskiej, a w szczególności z dyrektywą z 13.09.1999 w sprawie ramowych warunków wspólnotowych dla podpisu elektronicznego (niezgodność była potwierdzona opinią UKIE przy pracach nad ustawą) oraz praktyką ustawodawczą państw UE.

  • Zapewnienie równych warunków konkurencji między polskimi firmami informatycznymi a firmami zagranicznymi poprzez wprowadzenie instytucji akredytacji i likwidacji barier w udzielaniu gwarancji podmiotom z UE.


  • TOP 200