Narodziny przemysłu

Rozmiary wykresów i rozpiętości ich skal są identyczne, łatwo więc porównać tempo zmian poszczególnych cech. Pod każdym wykresem jest tabelka, z której można odczytać wartości liczbowe. Widać zatem, że sprzedaż produktów i towarów rosła w tempie podobnym do tempa wzrostu sektora, a przedsiębiorstwo sprzedające produkty i towary osiągało z tego w 1999 r. przeciętnie 9 033 tys. zł. Widać także, że przychody z telekomunikacji rosły w sektorze (bez Telekomunikacji Polskiej SA) wolniej niż sektor, a przychody z usług oraz spoza branży rosły najszybciej.

Udział czterech omawianych dziedzin działalności w przychodach całego sektora jest nierówny, co łatwo stwierdzić porównując wielkości w tabelkach. Jeszcze bardziej szczegółowy obraz omawianego zróżnicowania widać wyraźnie na poniższym wykresie radarowym, przedstawiającym w istocie uogólniony profil całego sektora w 1999 r.Profil sektora pokazuje, że oprócz głównych dziedzin działalności handlowej (Diler i Dystrybutor) duży udział w sprzedaży mają firmy świadczące usługi informatyczne, integratorzy i producenci oprogramowania.

Różne losy przedsiębiorstw

Chociaż cały sektor rośnie, znajdują się w nim zarówno przedsiębiorstwa rosnące, jak i popadające w recesję. Firmy biorące udział w ankiecie podzieliliśmy na cztery grupy.

Grupa 1 to przedsiębiorstwa zmniejszające sprzedaż w całym okresie 1997-1999. Do Grupy 2 zaliczyliśmy firmy, których sprzedaż obniżyła się w 1998 roku, lecz ponownie wzrosła w 1999 r. Grupę 3 stanowią przedsiębiorstwa, które zwiększały sprzedaż w 1998 r, lecz rok później obniżyły ją. Wreszcie grupa trzecia, najliczniejsza, obejmuje przedsiębiorstwa rosnące w całym omawianym okresie. Pytanie: jakie zachodzą różnice między czterema wyróżnionymi grupami?


TOP 200