Nafta, władza, pieniądze
- 28.09.2010
IT jest współtwórcą sukcesów PKN Orlen, naszego jedynego gracza wśród firm najpotężniejszego przemysłu świata, tak wyraźnie aspirującego do roli regionalnego potentata.
Marek Frąckiewicz, szef Biura Informatyki PKN Orlen
W PKN Orlen szefowi informatyki udało się uzyskać mocne wsparcie zarządu. Efektem są szeroko zakrojone, interdyscyplinarne programy, które przynoszą wymierne korzyści i przecierają nowe szlaki. Marek Frąckiewicz, szef Biura Informatyki PKN Orlen stawia na aktywność i inicjatywę IT w nawiązywaniu relacji z biznesem. Ułatwia to wizja budowania efektu skali oraz synergii w obszarze IT całej Grupy, działania na rzecz małych i dużych innowacji, posługiwanie się w relacji z biznesem językiem business case'ów i rozpatrywaniu różnych możliwych scenariuszy biznesowych w kontekście IT.
Sterowanie ku synergii
Jednym z podstawowych priorytetów działań IT w Grupie Orlen jest osiągnięcie synergii i uzyskanie efektu skali w zarządzaniu IT, w tym w zarządzaniu efektywnością ekonomiczną IT. Marek Frąckiewicz, zdecydował się na przyjęcie modelu federacyjnego, a nie ścisłą centralizację. "To warunkuje przepływ dobrych praktyk i dostateczny margines niezależności dla efektywnego budowania innowacji i rozwiązań możliwych do powtórzenia, zeskalowania w IT całej Grupy" - mówi Marek Frąckiewicz. Już obecnie proporcja działań związanych z utrzymaniem do działań rozwojowych (kreacja, innowacja) jest odwrócona w stosunku do klasycznego 75-25. Utrzymanie pochłania tylko ok. 30-33% zasobów IT w Grupie Orlen.
jedynie tyle zasobów IT w Grupie Orlen pochłania dziś utrzymanie. To odwrócenie w stosunku do klasycznych proporcji 75-25 odpowiednio na utrzymanie i działania rozwojowe.
Projekty w duchu biznesowym
Wielki wkład IT w rozwój niezwykle istotnego biznesowo fragmentu działalności PKN Orlen stanowi projekt PSD - Platformy Sprzedaży Detalicznej - do obsługi sieci sklepów na 1350 własnych stacjach Orlenu. "Brak jest analogii dla podobnej miary przedsięwzięcia w branży paliwowej w Polsce. Naszym założeniem, określonym wspólnie z kolegami z działu sprzedaży detalicznej, było udostępnienie menedżerom jak najbardziej elastycznego narzędzia do prowadzenia biznesu detalicznego" - wyjaśnia Marek Frąckiewicz. Obecnie zarządzany jest asortyment 9000 różnych pozycji towarowych - podobne rozwiązania funkcjonują w "zwykłych" sklepach sieci detalicznych.